Gå til innhold
Arkivverket

[#23216] Martin Rieck ankom Bergen rundt 1860-1875. Er han registert noe sted?


Gjest Karsten Rieck
 Del

Recommended Posts

Gjest Karsten Rieck

Har funnet ut at slekten min begynner hos Martin Rieck, tysk handelsreisende, som dukket første gang opp i Norge i 1875-tellingen i Bergen. Jeg finner han ikke i 1865-tellingen i Bergen. Det jeg lurer på er om andre har vært borti lignende tilfeller, og om noen vet om det finnes arkiv over tilreisende eller 'nybeboere' i Bergen rundt den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Rieck

Hei Rune! Takk for hjelpen. Herlig. Men da må jeg stille 10.000 kroners spørsmålet: Hva er borgerbrev? Brev/søknad om å bli borger...? Er litt ny i gamet ja... Har lyst til å dra ned til Tyskland og sjekke arkivene der, men må ha litt mer å gå etter først. KMR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge ordliste er dette forklaringen: borgerbrev Eit borgarbrev er ei skriftleg stadfesting på at ein hadde tatt borgarskap. Eit borgarskap vart brukt både om dei rettstilhøva som sikra ein person status som borgar av ein by og som sosial nemning på ei gruppe. Gjennom borgarskapet fekk vedkomande blant anna løyve til å driva borgarleg næring, han vart stilt under byens lov og kunne velgjast til tillitsverv i byen. Krav om borgarskap vart på 1500-talet gjort alment ghekdande for framande som ville starta opp med ei borgarleg næring i byen. , SAB 14.01.2004 Jeg ser forøvrig at han får fire barn i Bergen mellom 1876 og 1881.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&variabel=0&postnr=55521&fulle=true&spraak=n>Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her finner du vel hans hustru født. Lenke. Av alle steder så finner jeg på FamilySearc IGI at Ingeborg Jacobine Selsing giftet seg i Tjugum i Sogn med Mads Martin Rieck 09.06.1874.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Martin Rieck kom til Salhus i Åsane ca 1882. Du finner han her Lenke Han må ha flyttet tilbake til Bergen etter 1903. Sønnen Sverre ble konfirmert i Åsane kirke 27.09.1903. Jeg finner ikke sønnen Gotfred Thorvald konfirmert i Åsane. Gotfred var født 24.10.1890 i Salhus og skulle vært konf. ca 1905. Familien flyttet tilbake til Bergen for der dør Ingeborg Jakobine 04.05.1926. Har ikke funnet Max Marthin Rieck død.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten M. Rieck

Takk Johan! Hvor fant du egentlig denne informasjonen? Jeg har ikke funnet Sverre's konfirmasjon eller fødselsdato for den saks skyld. Gotfred vet jeg også lite om.Jeg har prøvd å kartlegge familiens oppholdssteder. Vet at Martin og Ingeborg Jacobine var i Salhus/Hamre/Åsane fra 1890 til 1900. De befant seg i Bergen ved 1875-tellingen. Dvs at de flyttet ut til Åsane mellom 1875-1900.Jeg har funnet Martin Rieck's død, 03.02.1924, i Bergen. Døde da tydligvis før Ingeborg Jacobine, sin kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten M. Rieck

Jeg fant han der jeg også Rune (som du ser over). Jeg har også registert at Martin og Ingeborg giftet seg 5.desember 1905, men jeg finner ikke ut hvor jeg har den informasjonen fra... Det kan forsåvidt ikke stemme, de hadde jo et par barn før den tid...Martin og Ingeborg Rieck har følgende barn sammen: Marie/a, Paul, Ingolf, Teresa/Therese, Max, Jørgen, Sverre og Gottfred.Fant noe litt interessant også, nemlig at kona til Trond Selsing, Ingeborg Johansen, er født i Hadersleben i Tyskland. Det er samme stedet som Martin Rieck. Hun er også oppført i 1875-tellingen over Bergen i Ingeborg Jacobine og Martins hjem. Da er hun enke. Kanskje Martin og Ingeborg var bekjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Karsten.Du skriver i innlegg nr.11 at Martin og Ingeborg giftet seg i 1905.Men som du ser i innlegg nr.6 er ekteskapet registrert i Tjugum sogn, Balestrand 09.06.1874. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er registreringen av ekteskapet på FamilySearch:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeINGEBORG JACOBINE SELSING Female FamilyEvent(s): Marriages: Spouse: MADS MORTIN RIECK Family Marriage: 09 JUN 1874 Tjugum, Sogn Og Fjordane, Norway Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M422542 1853 - 1879 0126377 Film NONE Sheet: 00Han er riktignok oppført som Mads Morten Rieck, men det er ingen tvil om at det er rett mann. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenken virker ikke så dermed skriver jeg hva som står der. Familien bor i 1845 i Hohestrasse 170, i Haderslev Købstad:Paul Friedr: Diedr. Rick, 38, gift, Schneider, født i Oppendorf.Doris Johannsen, 32, gift, dessen Frau, født i Haderslev.Barna (alle født i Haderslev):Elisabeth Christine Marie, 6 Auguste Pauline, 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten M. Rieck

Hei Astrid! Takk for hjelpen! Hadde aldri trodd noen ville hjelpe meg... :)Jeg har funnet at Martin Rieck ble født rundt 1847-49 så det kan stemme at det er familien. Jeg tror familien hadde en del bånd i Norge. Hanseatere? Kanskje det ja. Men jeg trodde at Hadersleben var i Tyskland, ikke Danmark... Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Haderslev er i Sønderjylland. Byen ble tysk etter krigen i 1864, men kom tilbake til Danmark i 1920.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen i Balestrand i 1874 oppgav han å være født i Haderslev 2. mars 1849 som sønn av skreddermester Paul Friederich Rieck. Til folkeregisteret i Bergen oppgav han å være kommet til Norge/Bergen i august 1870, og fødselsdatoen der er 3. mars 1849.Ved dødsfallet i 1924 var han 74 år gammel og etterlot seg enken Ingeborg og barna Paul, Ingolf, Therese, Max, Jørgen, Marie, Sverre og Gottfred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten M. Rieck

Da tror jeg at jeg har kommet et skritt videre!Sendte mail til Haderslev Byhistoriske Arkiv og fikk en del informasjon fra de også. Mads Martin Rieck blev født i Haderslev d. 2. 3. 1849, og var søn af skræddermester Paul Friederich Diederich Rieck og Doris Maria Johann- sen.Takk for hjelpen Ü

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.