Gå til innhold
Arkivverket

[#23225] Ekteskap i Førde,Sunnfjord 1845.Brudgommens far?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Anders Andersen Ulltang giftet seg i Førde 29.06.1845 med Brite Kirstine Larsdtr. Sæla.Kan jeg få opplyst hvem som var brudgommens far, og forlovere? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Brudgommen var ved vielsen i 1845 29 år og står som født på Birkeli, bosatt på Ulltang. Farens navn er oppgitt å være Anders Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haralkd Jarl Runde

I bygeboka for Naustdal er Brite kalla 'Berta Kristina f. 1817, gift 1845 på Sæla med Anders Andersson Byrkjelia' (Sæla Bruk nr 1) Men eg finn ingen Anders i Byrkjelia som kan høve som far til brudgomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Harald. Ja, jeg sliter litt med å finne den rette Anders Andersen.I databasen over døpte i Førde til 1821 finner jeg flere Anders Andersen rundt 1817 , men ingen med far Anders Knudsen.Jeg ser det er en Anders Knudsen Hårklau som får barn fram til 1811.Har du tilgang til bygdeboka for Førde? Står det noe på gården Ulltang som kan fortelle hvem denne Anders Andersen er? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er det vel snarere snakk om Birkeli i Jølster, se folketellingen 1825 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=jolst25&variabel=0&postnr=831&fulle=true&spraak=n>LenkeAnders Andersen Birkeli i Jølster var sønn av Anders Knudsen og Nikolaia Pedersdtr.Anders Jeremias, sønn av Anders Knudsen og Nicolaia Pedersdt Birkelie, ble døpt i Ålhus 16. september 1815.Vielsen til foreldrene fant sted i 1804 LenkeOg enken giftet seg igjen i 1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Yngve.Varmen har muligens fått de små grå til å gå på lavgir.Jeg visste at det var en gård Birkeli i Jølster, men jeg ble helt opphengt i Bjerkelie,Byrkjelie i Førde/Naustdal.Takk for at du henledet oppmerksomheten til rett gård i Jølster. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Hei Rune T. Så nå er vi kommet til Jølster..Dette er utrolig.Tenkte jeg skulle ringe biblioteket i Førde og muligens få låne bygdebøkene på fjernlån. Stoler på at opplysningene jeg har fått stemmer korrekt. Men kan du kryssjekke for meg? Dette er opplysningene jeg hadde selv i utgangspunktet: Min oldefar: Andreas Steindal f. 29.2.1880, g.m. Samueline Martine Kreken,Davik. hans far: Nikolai Steindal f. 1848, og han hadde barna Larina, nikolai, karen, anna på utskriften fra 1900 tellinga 1401 Florø-den stemmer ivertfall. Må bare være sikker på at resten av opplysningene kommer fra denne Nikolai'n :o)og at det er disse som har ført oss til Jølster?.Når det gjelder slekta på Indre Davik, Davik og Innvik så har jeg vært der og kikka litt,fant søskna og barna til Samueline 'Lina' f. 1876 i kirkebøkene og noen dro til USA, foreldrene hennes er Mons Pedersen f.ca1842, Kreken, Davik og mora Andrine Pedersdatter f. ca1838, Innvik.Mons og Andrine fikk også barna Marie 1896, Peder1871, Lisbeth 1874. Mer fant jeg ikke for jeg vet ikke om de bodde et annet sted før de kom til Davik.Men vi får konsentrere oss om slektningene til Andreas og faren hans først eller så tar sola og varmen de små grå he..he..og da mister vi tråden på en flekk. Fortsatt god søndag! Hilsen KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Henviser til innlegg nr.8. kan noen hjelpe meg å finne Foreldrene til Mons og Andrine?Flere av barna emigrerte til Amerika,noen som kan finne ut når og hvor?De dro alle fra Bergen? Hvilken bygdebok bør jeg få lånt?På forhånd takk! Mvh KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Odd Brede

Her finner du dåpen til Andrines morfar LenkeSe ellers under kirkebøker - Sogn og Fjordane -Innvik - her på digitalarkivet. Der kan du trolig finne flere av forfedrene til Andrine.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan bekrefte Odds funn.Her er ekreskapet mellom Mons og Andrine på Digitalarkivet.Der finner du fødested og fedrene.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her tror jeg du finner Lisbeth Lassesdtr. født.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=INNVDP&variabel=0&postnr=5052&fulle=true&spraak=n>Lenke Og grunnen til det er at i 1818 dør Lasse Andersen fra Skaar i Stryn på Indre Davik.Lenke Og her er Lisbeths foreldre i 1801, samt hennes farmor Malene Absalonsdtr, som er gift for andre gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Husbey

Hei Rune og OddTakk skal dere ha! Ho Lisbeth som du fant Rune tror jeg ikke stemmer. Lisbeth f.1874 er datter til Mons og Andrine og da blir vel ikke Lisbeth Lassesdt. riktig?KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Karina. Jo Lisbeth er rett.Det er mor til Mons, se innlegg nr.15.Din Lisbeth født 1874 er kalt opp etter farmoren sin. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og for å fortsette den tråden.Her er Lisbeths far Lasse født på Scord/Skaar.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=INNVDP&variabel=0&postnr=2150&fulle=true&spraak=n>Lenke .Som du ser i innlegg nr. 19 så er Malene Absalonsdtr. gift for andre gang i 1801.Lasses far, Anders Haraldsen døde i 1782. Lenke Hans mor Malene døde forøvrig i 1830 , 93år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Hei RuneOkey, så det var mora hans ja. Der kan du se, skal ikke stort til før jeg ramler ut. Du derimot er jo bare helt rå på dette:o)Hilsen Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er konfirmasjonen til den samme Lisbeth i 1816.Lenke kan du finne her på digitalarkivet under kirkebøker, Sogn og Fjordane, Indvik. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.