Gå til innhold
Arkivverket

[#23231] Manntalet 1664-66 for Inderøy prosti


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Ifølge informasjon lagt ut skal manntallet dekke Ytterøy, Inderøy, Sparbu, Stod, Beistad og Snåsa. Jeg får bare opp Ytterøy prestegjeld. Er kanskje ikke alt lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du har rett - her har det skjedd noe merkelig. Det er vel ingen på plass som kan korrigere dette nå, men dersom du har noen spørsmål om mantallet, kan jeg svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Her har det skjedd ein konverteringsfeil. Alle personane ser ut til å vera med, men gardsnivået manglar for alle prestegjeld utanom Ytterøy. Dette er noko Jan Oldervoll må ordna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Uten å mase unødig, denne databasen er jo nesten helt ubrukbar så lenge det ikke er mulig å søke på andre gårder enn i Ytterøy.De øvrige prestegjeldene er ikke med i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sorensen

Akkurat naa staar det paa meg - vi prover aa finne fram til hvordan informasjonen skal registrert slik at databasen blir lesbar for alle prestegjeldene. Men jeg har ikke hatt tid til aa sende inn en demo. Skal gjore det saa snart jeg faar tid. I mellomtiden gaar det an aa sporre meg om informasjon om dataene i basen dersom man onsker det.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi vil prøve å få ut databasen slik Sissil Bruun Sørensen har sendt den til oss. Det ligger en begrensning i programmet som vi skal prøve å få fikset. Dette har tatt litt lengre tid enn forventet, men vi tror vi har en løsning om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Nei, det var ikke flere enn normalt som skiftet gård på Inderøy i perioden så vidt jeg kan se. Har du noen eksempler, så kan jeg sjekke. Jeg har flere mantall både før og etter som kan kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tronstad

Til Sissil: Eksempler: Gård 279 Hjule har oppsitter Matz Christensøn. I følge opplysninger jeg har er han oppsitter på 283 Gouse (som det står i dette manntallet,nå Gausen) både før og etter. Gårdene Tronstad har og andre navn ( gård 272 og 273) enn det jeg har før og ettter dette manntall. Det virker som gårdsnavn og personnavn er forskjøvet for meg, men jeg kan selvsagt ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det stemmer, du har rett. Matz Christensøn sitter på Gouse i både 1665 og 1666, og brukerne på Tronstadgårdene er også forskjellige. Det har nok skjedd en forskyvning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ole Tronstad

Jeg ser at manntallet fortsatt ligger i digitalarkivet med ei forskyning mellom gårder og personer for deler av materialet. Vil dette bli gjennomgått og opprettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ole Tronstad

Konverteringsfeil ? Det ser ut som det er en feil mellom gård og personer i manntallet. I allefall synes det som at det er en forskyvning ved å sammenligne med andre opplysninger fra denne tida. Ved å gå igjennom side 49 og 50 i manntallet synes det som det er en forskyvning på 3 -4 linjer mellom gard og personer. I et tidligere innlegg vises det til en konverteringsfeil fra DA. Er den retta (og er den skyld i feilen ?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det har skjedd noe i forbindelse med konverteringen. Jeg har en liten mistanke om at det skyldes enkelte blanke felt. Jeg har nå fyllt ut blanke felt med to utropstegn, og oversendt databasen til DA på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Konverteringen virker, men dataene må dessverre behandles litt til før databasen blir helt korrekt.Kobling mellom gårder og personer er nå korrekt, men dessverre vil hver gård bli vist to ganger: en gang for førsteperson på gården og en gang til med de resterende beboerne på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.