Gå til innhold
Arkivverket

[#23235] Niels Gundersen dro til USA fra Melum i Telemark


Gjest Vigdis Kverndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Kverndal

Niels Gundersen var født 1 nov 1881 på Bergan i Melum (Telemark).Han var sønn av Gunder Ingebrigtsen og Ingeborg Nilsdtr.Han ble konf i 1896 i Melum. Jeg finner ham i 1900 på Bergan. Siden utvandret han til USA. Jeg har forsøkt å spørre familie , men det har ikke vært så mye å få vite.Han giftet seg med en Amerikanerinne og fikk ant. to sønner, muligens Kenneth og John.Dette er ikke mye info, men det skulle ikke forundre meg om noen klarer å hjelpe meg å finne ut hva som skjedde med Niels.MVH Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei !! Sjekk innlegget om Niels, kanskje er det denne karen du er ute etter.(23237) mvh helmin i brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Joda, Vigdis.. hehe. I 1910 bor Nels Bergan i LaSalle Street, Racine City, Racine County i Wisconsin. Denne censusen ble tatt opp 19. april 1910.Nels Bergan, han er 28 år, vært gift i 3 av dem, født i Norge, immigrerte i 1906. Han er forresten Machinist i en Machine Shop...Han er gift med Julia, hun er 31 år, og har vært gift i 3 år hun og.. hun har født et barn, og han er i live (se nedenfor). Hun er født i Wisconsin, og det ser ut som faren hennes var Dansk, mens moren var Norsk.Så, kluet som gjør at jeg tror vi har rett familie:Kenneth, sønnen i huset! han er 1 år og 4 måneder, født i Wisconsin, av far f. i Norge og Mor f. i WI.----------SÅ, en liten detalj, sammen med dem bor Svigermor! Mary Olsen, (dette er Julias mor), mother-in-law, 75 år, og enke, hun har født 6 barn, men bare 2 av dem er i live. Hun er født i Norge, og hun immigrerte i 1867!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Denne Kenneth tror jeg er 'din': BERGAN, KENNETH 391-01-0935 WI Født:14 Jul 1908 Død. 24 May 1996 Racine, Wisconsin 53402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1920 bor familien i Arthur Ave. i samme byen. De har fått en sønn til, men han heter ikke John, men Robert. Robert er 8 år i 1920.ellers er de andre opplysningene de samme, svigermor er borte.Ja, og Nels har blitt naturalisert, greier ikke å lese året dette skjedde, kan ha vært i 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og endelig, det siste kluet jeg trengte.I 1930 bor Nels G. Bergan fremdeles i Racine, og der kom altså 'G' og!og.. Jøss!tar hele jeg: de bor i Monroe Avenue, han eier sin bolig, verdi 8000$ de har radio! Han immigrerte i 1907 (pyttpytt), og jobber nå som Painter og Decorator. Han er ikke krigsveteran.Opplysningene om Julia er de samme som før, men, nå kommer det siste store!Sønn: Bergan, Kenneth (navnet er strøket over) så står det John R. (dette er sikkert ROBERT), som nå er 19 år, han er f. i WI av far fra N. og mor f. i WI. John R. driver med Wiring (electrical).Så, da er det vel HELT sikkert riktig familie vi er inne i.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Så, også i 1930 finner jeg Kenneth C. Bergan i MOnroe ave. Han er 21 år, gift med Lorraine og de har foreløpig ikke fått noen barn.de leier sin bolig (45$), Lorraine er f. i WI og begge hennes foreldre er f. i WI.Kenneth er Office Manager i Auto Sales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Lorraine dør forresten i 1993:Name: Lorraine W. Bergan SSN: 397-22-0264 Last Residence: 53402 Racine, Racine, Wisconsin, United States of America Born: 16 Aug 1908 Died: 3 Apr 1993 State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Søk på www.switchboard.com etter lastname: Bergan city. racine og state wi, du får opp kun en.. og det er en med navn som passer.. så da er det bare å.. ringe!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Tusen, tusen takk. Bare mens jeg har vært nede og fått div info i handa av en som kontaktet meg privat har det skjedd mye her. Nå skal jeg sortere og legge all info på plass,og da tror jeg at jeg har mye info om Nils. Jeg gleder meg til å orientere familien om dette.STOR TAKK TIL ALLE.MVH Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Hei igjen.Nå har jeg lagt på plass all info, og Niels har fått en kone Julia (henne vet jeg ikke mer om -tror jeg) Sønnene Kenneth og John R vet jeg når ble født og når de døde. Konen til Kenneth het Lorraine,og jeg har funnet adr til en Robert som kansje er sønn av en av brødrene.Han skriver jeg brev til.Takk igjen til Laila, og til Trygve som kontaktet meg privat.MVH Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Vigdis Kverndal

Siden sist har det blitt avklart at denne Robert var feil. Jeg skrev brev, og har ikke fått svar.(Jeg er ikke så stiv i Engelsk at jeg har mot til å ringe.)Siden har en slektning som kjenner en prest som bor ikke så langt fra Racine,fått denne til å ringe til Robert,og det viste seg altså at denne var feil. Det siste nå er at jeg snakket med en slektning som mente å ha hørt at en etterkommer etter Nils het John Tant Bergan. Av alle ting skal han være (ha vært)flyver og astronaut, og må vel da bo i nærheten av Kape Kennedy??? Noen som finner noe?Spent hilsen fra Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

My friend Roger Thauland pointed your entry out to me. As my name suggests, my family came from Bergan farm in Melum/Solum. However, they are descendants of Abraham Nilsen Bergan and hence from a different bruk than Nels Gundersen Bergan. I do not think Nels Gundersen is any relation -- but they did all live in the same neighborhood.Racine is not that far from Winthrop Harbor, one of the places that members of the Abrahamsen/Bergan family settled. But I do not recall finding anything about Bergans from Racine in the family papers I have.What I did find on Ancestry.com was a copy of Nels Gunderson Bergan's World War I registration with the draft board. It is hard to read but says he lives at 3807 Wright Avenue, Racine. 36 years old, date of birth 1 November 1881. His wife's name is Julia Louise Bergan. Then the good part of these records -- a description of his physical appearance. Height, short: medium build, blue eyes, and light hair. This record also has his signature on it.I will try to find John Bergan in Florida. If he was an astronaut, he should be listed somewhere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Takk for din interesse og vilje til å hjelpe meg.Jeg er ikke så god i engelsk, så jeg velger å svare deg på norsk. Håper det går greit. Nils sin far kjøpte Bergan bruksnr 3 i 1906 av Halvor Haraldsen Olsbrygge.Det var jo det samme året som Nils utvandret. Jeg tror nok at din Abraham Nilsen var nabo og kjenning av Nils. Ingeborg, mor til Nils het Nilsdatter, og var født på Bergan (kirkeboka). Hennes far var Nils Pedersen f. ca 1815 og død på Bruseth plass i 1855. Jeg er glad for alle innspill, og er spent på om det blir 'napp' denne gangen.MVH Vigdis Kverndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.