Gå til innhold
Arkivverket

[#23243] Ellert Leganger emigrerte


Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

Er det noen som kan hjelpe meg å sjekke censusen i Amerika. Ellert Leganger emigrerte til Amerika fra Bergen 11/5 1870. I 1870(5) er han registrert i Chicago,hvor han jobbet som gullsmed og bodde hos onkelen sin.Etter dette klarer jeg ikke å finne ut mer om han. Kan noen finne ham i de lukkete censusene ? Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, da så jeg i original 1870 census tatt opp 26. juli 1870, og der bor Ellert Leganger gullsmed hos Jacob Leganger, Kobbersmed.Men, jeg finner ingen med Leganger-navnet som passer med Ellert senere.Hadde han flere fornavn?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei igjen. Her ser jeg det har skjedd en hel mye mens vi var i middagsbesøk. Dårlig av meg å ikke få med når Ellert engang ble født. Ellert Reinhold August ble født 24.01.1850 i Bergen. Det var broren Jacob han bodde hos i 1870 tellingen, ikke onkelen. Da var han nettopp kommet over til Amerika. Han annkom Quebec 23/6-1870 med en båt som het Gazelle.Etter dette vet jeg ingenting mere. Det er som han er sunket i jorden. Alle etterkommerene til broren Jacob har jeg greid å få, men Elert er et mysterium ennu. Tusen takk for all hjelp sålangt. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei Laila Jeg har ikke sett det. Jeg vet at faren hans (også Jacob)døde i Bergen på arbeidsanstalten den 25/7-1882. Hans mor Sofie Margaretha har jeg ikke funnet ut når døde, men har notert med hun døde etter 1882. Nå i ettertid vet jeg ikke hvor jeg har det fra. Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det spørs vel om ikke det er Ellerts mor du finner her som enke i 1891.Lenke Jeg ser forøvrig i forbindelse med dødsfallet til Ellerts far i 1882 at det er en skifteattest datert 26.07.1882. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei, jeg satt akkurat å kikket på det samme.Jeg finner henne ingensteder i Bergensområdet under 1900 tellingen så man kan anta hun døde mellom 1891 og 1900 men jeg kan ikke finner henne begravet her hverken som Leganger eller Baggesen på det tidspunkt. Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Jeg tok turen til Statsarkivet i dag. Dessverre viser det seg at både Jacob og Sofie dør som fattiglem og da er det heller ikke skifte etter dem , ble det meg fortalt. Så dette er ikke veien å gå i dette tilfelle. Er der noen som sitter inne meg noen andre gode ideer ?? Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.