Gå til innhold
Arkivverket

[#23252] Jon Torp: Bror til Vilhelm S. Jansen, Henry William Jansen/Johnsen em. også


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Han var født 18.11.1882. Hans sønn, Richard Johnson bodde på adressen 2905 Humbolt Street, South Bend, Indiana.Ifølge den nåværende huseieren solgte en fru Johnson huset i 2001 og flyttet til en eldreinstitusjon i 2001.Er det mulig å finne dødsdatoer og familie her også? Det hadde vært fantastisk. Det er i så fall nemlig de siste brikkene i slekten på plass! Bortsett fra å få tak i familiene og opprette kontakt igjen etter 40 år!!spent hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Når var emigrasjonen ??Jeg finner i 1920 en Henry Johnson 36 år - født i Norge - immigrert i 1909, gift med 36 år gamle Selma - født i Norge - immigrert i 1909 - en eneste sønn i 1920: 11 år gamle Richard - født i Illinois - De bor i Hamlin Avenue i Chicago. Jeg er ikke sikker på at dette er rett mann. Finner du emigrasjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei igjen!Det er helt riktig familie.Jeg er ikke så sikker på at dette er feil, jeg. Kanskje dro han over flere ganger? Navnet Selma fra Enebakk har jeg faktisk allerede, hun var kusine av Wildenvey.Kan du gi meg alle årstall og datoer som finnes på disse personene, ville det vært flott.Undres hvor store muligheter som finnes for å finne dem igjen der borte..stort sommersmil, Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Dessverre - jeg har ikke etternavnet hennes. Men dersom noen har forsket på Hermann Wildenvej, finnes hun vel som barn av hans fars eller mors søsken :-).Om en times tid ringer jeg til Rasmussen i Hinsdale, kanskje et long shot... vi får se. Er det klaff, blir det kontakt kun pga god hjelp!!!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis vi snakker om en Selma som var kusine til Herman Wildenvey er det kanskje Selma Louise Simensdatter (f. 1880 ) vi snakker om (hun synes ikke tilstede i i FT1900). Selma Louise var datter av Simen Simensen (1850-) og Elen Sophia Hansdatter (1852-).Elen Sophia Hansdatter var en eldre søster til Hermans far, Nils Lauritz Hansen.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Mere info:Jeg vil tro at Wildenveys kusine er identisk med Selma Louise Simonsen Berg (hjemsted N.Eker) som emigrerte fra Kristiania til Minnesota 3.3.1904.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Finner en Selma Ovidia Olesdatter, født og døpt i Enebakk 1887, av Ole Halvorsen og Emma Kristiansdatter. De finnes igjen i Fet i FT1900: Lenke.Morsomt med Selma, siden Wildenvey skrev et dikt om en med navn Selma:'Og jeg elsker også Selma Skjønt hun bryr seg niks om meg Men det er det samme pokker For jeg elsker henne jeg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Men er ikke det i Drammensområdet? Hun skulle komme fra Enebakk. Jeg finner imidlertid ingen foreldre i tellingene som bor i Enebakk med passende navn. Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Forresten forteller noen meg at de er usikre på om Henry faktisk er gift. Kan man finne dem igjen i USA? Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Fra Anne Marie Jonassens bok: Slekten Berget på Eiker (1988)A IV.1.4 Selma Lovise Simensdatter Berget f. 9. desember 1880 i Berget. Den 3 mars 1904 la dampskipet 'Norge' ut fra kai i Oslo, og ombord var Selma. I emigrantprotokollen sto at reisemålet var Minesota og at hun hadde 30 kroner med seg.Selma married Henry Johnson(Swedish?). Last known address was Medford, Wisconsin. They had one son Richard. Selma died about 1965. Henry was 87 years old when he died.(I do not know when and where he was born)A V. 4.1 Richard Johnson born 1907-1908 in Michigan City, Indiana. He married Ann. From the few information I have here, I understand that Ann had one son and that Richard adopted him (I am not quite sure if I have understood this right). Richard died about 1973. Richard Jr. lives in South Bend, Indiana and have 4 children.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Her var det mye spennende!! Etter sitat fra boken, kommer tekst på engelsk. Hvor kommer den engelske teksten fra? Og når er det skrevet?Selma og Richard stemmer jo forbløffende bra og South Bend, Indiana likeså.Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg kjenner Berget-boken. Forfatteren (Anne Marie Jonassen) skrev på engelsk når hun skrev om de i Berget-slekten som utvandret. Det ser ut til at det var nettopp Wildenvey-sporet som ble en god ledetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Social Security Death Index sier at Henry Johnson født 18 Nov 1882- døde i Juni 1970- siste bopel: 54470 (Rib Lake, Taylor, WI) sertifikatet utstedt i Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, det ser slik ut. Sier hun noe om hvem kilden til denne informasjonen er, og vet du når boken er skrevet?Takk til alle som har bidratt så langt!!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jada, jeg kjenner forfatteren. Boka er skrevet i 1988. Og finnes bl.a. på fylkesbiblioteket i Buskerud. Kilder er bl. a. kirkebøker og skifter. Forfatteren har også korrespondert med en rekke av etterkommerne i Berget-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei og unskyld at jeg kommer med litt på siden (hei igjen Jon, forresten) Når dere snakker om Enebakk og Drammen og Wildenwey og dikt, må jeg bare få si det, altså....:)Min mormor, som kom fra Drammen, satt en gang i sin ungdom på en benk et sted. Der satt hun med en ung mann som ville skrive et dikt om henne, og til henne, på en liten lapp. Det gjorde han, hun fikk det - og senere kastet hun det. Siden angret hun, da det viste seg hvem denne mannen var. Wildenwey.Forresten så bodde min mormors foreldre i Enebakk før de kom til Drammen. Unnskyld igjen at jeg avsporet dere...:)- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.