Gå til innhold
Arkivverket

[#23254] Knud Anderson Veitebergsbakke f.1736 Jølster ?


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Jeg leter etter foreldrene og svigerforeldrene til ;KNUD ANDERSON VEITEBERGSBAKKE (bruknr.1)f. 1736gift med MARTE SJURSDATTER HEGGHEIM (bnr.4) 1739-1813Kan noen hjelpe meg videre...?Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Jørn. Er du sikker på fødselsåret til Knud Anderson. Jeg har funnet en døpt i Jølster 10 juni 1737. Han het Knud Andersen Vedeberg, så jeg vil tro det er han du søker.Søk etter begge personene på familysearch du, så får du på begge to mye mer info enn du sikkert hadde drømt om. Der får du info tilbake til midten av 1600 tallet rett i fanget. Si ifra om du ikke finner det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg er forresten klar over at navnet på hans kone slik fu oppgir det ikke stemmer overens. Allikevel mener jeg det er verdt at du ser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Anne Lene !Jeg vet det er mange KNUd/t Anderson i Stardalen, men i Bygdeboka for Jølster Ættesoge 1801 - 1974 - står det under Veitebergsbakke bruknr.1 'Bakke' ;Knut Andersson Veitebergsbakke f. 1736 gifti 1767(?)* med Marta Sjursdatter Heggheim (1739 - 1813)* under Vigde i Helgheim kirke står det LenkeOg deres datter Anna Knutsdtr. Veietebergsbakke er gift med Johannes Nilsson FonnVet du noe mer ?? Jeg får prøve meg mer på Familyseach....Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei igjen !Finner i Faliyseach ; Knud Andersen f. 1737g.m. Marte or Martha NILSEN (?) Heggem (Heggheim) også gift medLenke Marte Sivertsen.Kan det være feil i Jølsterboka eller hos FS ??Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei, Eg tar sjansen på å legge inn eit innlegg her. Eg har prøvd å finne ut meir om Knut og Marte, men har nok ikkje funne noko særleg meir enn det som finnes på FamilySearch og på Digitalarkivet.Min link skal være ei dotter for Knut og Marte som skal heite Marte Marie Knudsdotter Vetebergsbakke om info frå FS stemmer:Family Search: Marte Marie Knudsen WEDEBERG / Birth: 1767 Jolster, Sogn Og Fjordane, Norway / Death: 1816Parents: Father: Knud ANDERSEN / Mother: Marte or Martha Nilsen HEGGEMFrå ein onkel har eg kun fått info om at 'Mari Knudsdotter, f. ca. 1764' skal være ei dotter for dei. Usikker på kva kjelda til dette er. Er dette ei dame du kjenner til?Videre fra Family Search:Ole JESPERSEN / Birth: 1798 Flatjord, Sogn Og Fjordane, Jolster, NorwayParents: Father: Jesper Rasmusen FLATJORD / Mother: Marte Marie Knudsen WEDEBERGDigitalarkivet: 1801-telling for 1431 JulsterNordre Bergenhuus Julster Helghiem FladejordJesper Rasmusen Huusbonde 42 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeb. MMari Knudsdtr Hans kone 37 Begge i 1ste ægteskab KRasmus Jespers Deres børn 11 Ug. MKnud Jespersen Deres børn 5 Ug. MOle Jespersen Deres børn 4 Ug. M (min link vidare, sjå også Lenke)Agothe Jespersdtr Deres børn 1 KMarthe Knudsd Tieneste pige 21 Ug. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei igjen !Har gått gjennom en del og funnet følgende ;KNUD ANDERSSON VEITEBERGSBAKKE ( 1 ) 1737 – 1808 *Foreldre ; Anders Knutson Veitebergsbakke (1704- ) gift 31.05.1735 med; Maren Andersdatter VINSRYGG (1706 - )Farfar ; Knud Andersson Veitebergsbakke (1669 - ) gift 2x - 6.1.1703 med: Martha Andersdatter DVERSDALEN ( 1680 – 1702 )Farfar´s far; Anders Knudson Vetebergsbakken ( 1641 - )Farfar´s farfar ; Knud på Vedeberg /Bakke ( 1605 - ) • Marte/ MARTHA Sjursdtr.eller Nilsdtr.? HEGGEM ( Heggheim )Mulige foreldre ; Sjur Olsson Heggheim , gift 10.04.1734 med Berete Hansdtr. Klakegg (Jf.Jølsterboka.) Eller ; Nils Nilsson Heggem (1687 - ) , gift 8.12.1715 med Berethe Iversdatter Skrede ( FamilySearch ?)Kan noen bekrefte hva som er rett ???KNUD og MARTHA fikk 7 barn ( 6 døtre og 1 sønn ) ;Sjur Knutson Veitebergsbakke (1) g.m. Anna Kristensdtr. Grepstad (2)Brita Knutsdtr. Veitebergsbakke gift til GrepstadMaria Knutsdtr. g.m. Tollef Isakson Heggheim (2)Mari Knutsdtr. g.m. Jesper Rasmusson Flatjord (1)Kresti Knutsdtr. Ugift ?Oline Knutsdtr. g.m. Anders Nilsson Fonn (3)Anne Knutsdtr. g.m. Johannes Nilsson FONN (3) og en av deres 5 barn var ; Ågote Johannesdtr. g.m. Anders Nilsson BEFRING (som er mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre.)Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Et par innspill:Du skriv Martha Andersdatter DVERSDALEN (1680 – 1702). Det må være feil dødsdato, ho vart gift i 1703.Når det gjelder: Marte/ MARTHA Sjursdtr. eller Nilsdtr.? HEGGEM (Heggheim)Kva med denne funne på Family Search?Marte Or Martha Nilsen HEGGEMBirth: 1739 Jolster, Sogn Og Fjordane, Norway / Death: 1769Parents: Father: Nils ANDERSSON / Mother: Marthe LARSENDet hadde vore fint å funne ut av denne 'gåta'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Gisle !Takk for oppmerksomheten ;Martha Andersdtr. Dversdalen´s dødsdato er ukjent- en skrivefeil fra min hånd. Hun fødde jo sin sønn Knud Andersson i 1704 + 3 døtre : Birthe (1702), Sara (1703)og Agathe (1709).Ifg. FS. giftet i 1766 Knut Andersson Veitebergsbakke (1739-1808)- seg med denne Marte Or Martha NILSEN? Heggem ,født i 1739 og døde i 1769 etter å ha født 3 døtre ; Brite (1766), Marte Marie (1767) og Anders?(må være ANNE) i 1768.Deretter fikk Knut,i følge FamilySearch, ny kone ;Marthe Sivertsen (mulig skrivefeil: Sjursdtr.)og 4 barn til - denne Marthe skulle være født i 1744. Barna som er nevnt ;Britha (1769) tror det må være Martha,SJUR Knudson (1774) (nevnes bare som BAKKE) - antageligvis oppkalt etter morens far -som jeg tror er SJUR Olsson Heggem.Oline (1781) ogChristi 1791.Blir man noe klokere av dette tro - kan noen hjelpe meg ....?Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Ja her skal man ha tunga rett i munnen. I går var jeg i Oslo, og benyttet anledningen til å gå innom Deichmanske bibliotek og tittet da i Jølsterboka, dog uten å bli særlig mye klokere. Tenkte at flere øyne ser bedre, men det blir kanskje jo flere kokker jo mere søl som blir rett. Men dog.Jeg har ikke kjennskap til Jølster og vet ikke mer enn jeg har funnet av det tilgjengelige på data. Allikevel virker det for meg som at vi faktisk har funnet den Knud Andersen det dreier seg om, født i 1737 og død 1808.Han var da gift 2 ganger først med Marte Sivertsdatter og Martha or Marte Nilsen Heggem Som du sier kanskje det er en feil i bygdeboka eller på fs. Eller at navnene kan ha fått forskjellige skrivemåter.I bygedoken for Jølster står det referert til ft 1801 og da het Knudts kone Marte Sjursdotter 57 år. Her i digitalarkivet på ft 1801 heter hun Marthe Sieursdatter. fs sier altså at en av hans koner heter Marthe Sivertsen. Er ikke dette 3 variasjoner over samme navn tro ? Samme fødselsår 1744 og samme ektefelle.Gisle Hersvik snakker om hans link til Knud Andersen er Marte Marie Knudsen Wedeberg.Knud hadde en datter med akkurat det navnet født i 1767 men med konen Marte or Martha Nilsen Heggem Så tanken slår meg at vi her snakker om samme person.Om dette er rett Knud Andersen vi snakker om, så kan du følge hans familie et stykke tilbake på fs, men det har du sikkert sett.Ble dette mye rot fra enda en kokk tro ? I alle fall lykke til med denne interessante nøtten. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei igjen !Ja , dette er ikke lett - jeg tror 'NILSEN' er feil.Knud Andersson Veteberg/bakke og MARTE´s datter : Marte / MARI-e Knudsdtr. Veteberg/bakke erden som Jesper Rasmusson Flatjord(1) giftet seg med 16.10.1791 ( de fikk jfr. FS. 11 barn )Jesper Rasmusson Flatjord var faktigst gift 3 ganger, først (15.10.1785) med Marte Knudsdatter Aasen f. 1768 ( hun døde i 1787 - etter å ha født en datter )og etter Marte (Vetegbergsbakke)´s 11 barn og hennes bortgang i 1816 gifter han seg igjen med Anne Paulsdtr. Fonn 11.06.1820. (Ifg. DA´s ' Vigde i Jølster 1696-1821 ' og F.S.)Søker altså bekreftelse på om Marte Sjurdatter Heggem (Heggheim) var datter av ;Sjur Olsson Heggem og Berete Hansdatter Klakegg - og deres ' forfedre '..?! (de giftet seg 10.01.1734)Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Denne Knut Andersson Veitebergsbakke finnes også på mitt stamtre, men jeg vet heller ikke særlig mye om forfedrene hans-Jeg har ham registrert som døpt 10.06 1737, og fars navn ved dåpen er Anders Knudson Vedeberg.Donerte data til FS sier at han levde mellom 1737 og 1808, og kaller foreldrene hans Anders Knudsen og Maren Andersen. Jeg har også sett Anders sin kone omtalt som Mari Andersdatter, men det blir bare variasjoner over samme navn vil jeg tro.Knuts ektefelle heter i mine papirer Mari Sjursdatter. Sjursdatter, Sieursdatter og Sivertsen er etter min mening som Anne Lene sier, variasjoner over samme navnet. Jeg har også funnet dette med Marte or Martha Nilsen, men vet ikke om dette er feil eller om han var gift to ganger.Min 'link' tilbake til Knut Andersson Veitebergsbakke er datteren Mari Knutsdatter. Hun giftet seg som dere har nevnt med Jesper Rasmusson Flatjord (i 1791), mener å huske at dette var etter at Jesper ble skilt fra sin 1. kone- som var spedalsk. Tror dette står omtalt i Joleiks Jølsterbok, uten at jeg er helt sikker. Deres datter Agothe (Agate) Jespersdatter er 'min' grein nedover på stamtreet.Foreldrene til Marte Sjursdatter vet jeg ikke noe om, så hvilke som er de 'rette' aner jeg ikke.Artig uansett å finne flere som leter etter de samme menneskene som jeg :-)Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

I Jølsterboka til Klakegg står det ellers litt om arveskiftet etter Kristi Knutsdatter Veitebergsbakke. Hun døde i 1830, og hadde vært tjenestejente i 'Bakkjen'.Videre står det at hun hadde søskena Sjur Knutson og Mari Knutsdatter, og litt om deres etterkommere. Flere søsken er ikke nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa-Karin Svendsen

Håper dette kan være til litt hjelp:Tore Rasmussen Heggheim (ca 1627-)Ole Torsen Heggheim (ca 1671-1740) gift 1700 med Sigborg Sjursdtr Strand (ca 1676-1731)Sjur Olsen Heggheim (1705-1774) gift 1734 med Brite Hansdtr Klakegg (1710-1774)Marte Sjursdtr Heggheim (1744-1813) gift 1766 med Knut Andersen Veitebergsbakken (1737-1808). Berent Nilsen Klakegg (ca 1654-)Hans Berentsen Klakegg (ca 1693-) gift 1710 med Marte Gabrielsdtr BolsetBrite Hansdtr Klakegg (1710-1774) gift 1734 med Sjur Olsen Heggheim (1705-1774). Anders Knutsen Veitebergsbakken (ca 1643-)Knut Andersen Veitebergsbakken (ca 1676-) gift 1703 med Marte Andersdtr Dvergsdal (ca 1672-ca 1752)Anders Knutsen Veitebergsbakken (1709-1772) gift 1735 med Mari Andersdtr Vindsrygg (1713-1764)Knut Andersen Veitebergsbakken (1737-1808) gift 1766 med Marte Sjursdtr Heggheim (1744-1813).Når det gjelder Jesper Rasmussen Flatjord, ble hans første kone Marte Knutsdtr Åsen spedalsk og kom på St Jørgens Hospital i Bergen. Jesper fikk tillatelse fra kongen til å gifte seg på nytt selv om Marte levde. Han giftet seg 16 okt 1791 med Mari Knutsdtr Veitebergsbakken. I registeret for St Jørgen finner vi Martha Knudsdtr – Jylster, død 26. august 1794. Dette kan da muligens være Jespers første kone, nærmere kommer vi vel ikke. Hun ble begravet 29. august 1794.De fleste av disse opplysningene kommer fra kirkebøker og skifter.Du nevner Knut Andersen og Marte Sjursdtrs yngste datter Kristi. Hun er født i 1784 og dør ugift i 1830. De av hennes søsken som lever, eller har arvinger, er nevnt i skiftet.Navnet Sjur har nok hatt mange skrivemåter gjennom årene, men det er det samme navnet: Siur, Sieur Sjur(d), Sivert, alt er navnet Sigurd (kfr Norsk Personnamn-leksikon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Her var det en del som var nytt for meg ihvertfall, tusen takk!Visste jeg hadde lest noe om at Jespers første kone var spedalsk, og at han derfor fikk gifte seg om igjen selv om den første kona ikke var død. Mener også å ha lest at Jesper og Mari var søskenbarn. Noen som vet om dette stemmer?Er en stund siden jeg har jobbet med denne greina, så jeg har ikke helt kontroll...blir mye å holde styr på etterhvert som man sysler med dette :-)Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa-Karin Svendsen

Hei, Marita!Jeg stammer fra Johannes Fond og går ut fra at du stammer fra en av hans søstre, eller kanskje fra hans datter Anna Maria? Hilsen Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Elsa-Karin!Jeg stammer fra Marte/ Marta Andersdatter Fonn f. 1821, datter av Anders Tollefsen Fonn og Agathe Jespersdatter Flatjord.Går ut ifra at 'din' Johannes Fond er den jeg har registrert som yngre bror av 'min' Marte, født ca 1839? Eller er det jeg som tuller?Du må gjerne kontakte meg på mail om du har lyst:humerus1976@yahoo.comMvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Har kikket litt på dette temaet nå i kveld, og tror nok vedkommende som har lagt inn info på FS har rotet litt.Det finnes etter det jeg kan se ingen Marte Marie Knutsen Vedeberg f. 1767, som datter av Knud Andersen og Mari Sjursdatter.De har derimot 2 døtre med litt like navn, nemlig 1. Mari Knutsdatter f. ca 1764, gift med Jesper Rasmussen Flatjord &2. Marta Knutsdatter f. ca 1781, gift med Tollef Isaksen Heggheim.Mari Knutsdatter og Jesper Rasmussen hadde flere barn, så det er vel en av disse du stammer av da Gisle?Jørn: i Jølsterboka står det 'bare' omtalt 5 barn av Mari Knutsdatter og Jesper Rasmussen:1. Rasmus Jespersen 2. Knut Jespersen 3. Ola Jespersen 4. Ågote Jespersdatter (min ane) 5. Marta JespersdatterHvilke har du i tillegg til dette? Hadde Jesper barn med sin første kone, og kan det være disse som er med i summen på 11?Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa-Karin Svendsen

Hei igjen Marita! Min Johannes Andersen Fond er den yngre broren (1841-1925)Jeg har registrert 11 barn på Jesper Rasmussen og Mari Knutsdtr: Rasmus, Knut, Ågot Katrine, Knut, Ole, Ågot, Marte, Taline, Jesper, Tollef og Mari. Hilsen Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjen!Da er vi i slekt, om enn et stykke ute :-)Marte Andersdatter Fonn giftet seg med Johannes A. Løset, og de flyttet til Brandsøy ved Florø- og her er vi ennå ;-). Jeg har ikke kontakt med andre som forsker på samme slekta, så dette synes jeg var kjempegøy!Har ikke fått med meg alle barne til Jesper og Mari, så her har jeg litt å jobbe med ser jeg.Skal ha ferie nå, så jeg blir offline en ukes tid..men gleder meg til å kikke mer på dette når jeg er tilbake.Takk for all hjelp!Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Takker Anne Lene, Marita og Else Karin for nyttige innlegg.Temaet har flyttet seg til ' andre etterkommere ' og deres 'forfedre' - men o.k. jeg er med ;Min 3xtippoldemor Anne Knutsdtr. Veitebergsbakke (datter av Marte og Knut ) gifter seg 1.6.1800 med Johannes Nilsson FONN (3) f. 1774 -....? på Nils-tunet.Hans foreldre er Nils Johannesson Fonn (1740 -...? ) gift i 1776 med ;Ågote ...Andersdtr.?.. HELGHEIM f.ca 1750 ?Johannes farfar : Johannes Nilsson FONN (1704 - 1784) g. 24.6.1735 med ;Cecilie Knutsdatter Bev/fring .Jeg savner mer stoff om Nils Johannesson FOND f.ca. 1680.. og Knut Andersson Bevring f.1661 og deres aner eller etterkommere.. - Skulle kanskje vært nytt tema..??Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bente Aaris

Hei,Jeg drar frem denne gml. tråd for å tilføye til de interesserte at min manns 2 x tipp var Brite Knudsdatter Veitebergsbakke,Brite Sex: FEvent(s): Christening: 24 Nov 1766 Place: Jolster, Sogn Og Fjordane, NorwayParents: Father: Knud ANDERSEN Mother: Marte VETEBERGSBACH hun ble åpenbart også kalt/skrevet Mari, det ser vi ved vielsen med Ole Christensen Grepstad,[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=joelstvi&gardpostnr=1211&merk=1211#ovre>Lenkeog ved tvillingernes dåp, Mari ved den ene og Brita ved den andre:Tippoldemor:RACHEL MARIE OLSEN FemaleParents: Father: OLE CHRISTENSEN Family Mother: MARI KNUDSDRog tvillingebroren:CHRISTEN OLSEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 26 JAN 1812 Helgheim, Sogn Og Fjordane, NorwayParents: Father: OLE CHRISTENSEN Family Mother: BRITA KNUDSDRDe får barna døpt:28/10 1800 Christen21/5 1802 Christen24/8 1803 Rachel Johanne2/11 1806 Christen3/12 1809 Knud26/1 1812 Christen26/1 1812 Rachel Marie tippoldemorBrite bodde gift 1.g. hjemme (ant. p.gr. av hjelp i forbindelse m.barnefødsel)i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.