Gå til innhold
Arkivverket

[#23257] Tollev Olsen f.1800 i Surnadal & Sophia Arntsdtr. f.1822


Gjest Torill Aasegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Aasegg

Jeg prøver å nøste opp slekta mi bakover fra min mormor, men står fullstendig fast her på en av mormors oldefedre. Dette er hva jeg vet:Mormors oldefar het Tollev Olsen og ble født i 1800 i Surnadal, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Sophia Arntsdtr. f. 1822, trolig fra Sør-Trøndelag (Hemne?). De fikk fem barn: Guru (f.1847), Ole (min tippoldefar, f.1850), Anders (f.1854), Ingeborg (f.1862) og Ingeborg (f.1865).Tollev Olsen flyttet etterhvert til gården Vægelegd i Hemne (S-Tr.), og står oppført under denne gården i folketellinga fra 1865. Men jeg vet ikke når han flytta dit. Alle ungene står oppført med Vægelegd som etternavn flere steder, og i FT 1865 er Hemne oppgitt som fødested for de fem ungene.Men så stopper det. Er det noen der ute som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Heisann! Ja, jeg har sett de oversiktene der. Det ga meg navnene på søsknene til min tippoldefar, men ikke stort mer desverre.Kanskje noen sitter med kirkebøkene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Har du funnet Tollev Olsen i folketellingen for 1801? Eller i FamilySearch? Eneste ved det navnet som ved 1801-tellingen er født ca. 1800, er så vidt jeg klarer å se fra Grytten. Og det er jo litt langt unna...Ellers anbefaler jeg denne sida til Lars Steinar Hansen. http://home.online.no/~larssh/Utoginnflyttere.htmlDenne Tollev burde finnes der. Men jeg kan ikke se noen ved det navnet som er flyttet fra Surnadalen til Hemne. Men jeg har jo blingset før[:-)]Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Denne Tollev Olsen finner vi bl.a. i www.hemneslekt.net hvor alle etterkommere også står. Men bakover er det like håpløst. Både på Tollev og kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvis han er født i 1800, bør han vel finnes i 1801-tellingen? Og hvis han flyttet fra Surnadalen til Hemne, bør han vel finnes blant dem som flyttet fra Surnadalen til Hemne (hos Lars Steinar Hansen)? Er det mulig at han var født et annet sted (Grytten?), men kom til Hemne fra Surnadalen dit han evt. hadde flyttet fra det stedet der han ble født? Jeg bare spør. Lykke til. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI giftet de seg i Hemne , Sør Trøndelag 25.07.1849.Et oppslag i kirkeboka burde avsløre farens navn, eventuelt føde/bosted. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Da er det vel bare å håpe at noen har mulighet til å sjekke kirkeboka for Hemne for meg da...Takk for godt spor å følge videre Rune Thorstensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

IGI har bl.a. døpte i Surnadal i perioden 1750-1819, Batch C421641. Der finnes Ole Tollefsen, men jeg kan ikke se noen Tollev Olsen. God jakt! Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

En mulig forklaring til at ingen Tollev Olsen finnes i C421641 (innlegg 10) ser ut til å være at registreringen er svært mangelfull - i hvert fall når det gjelder gutter.Som eksempel: Et søk på Ole, født mellom 1784 og 1804 - gir kun to dødfødte gutter som treff. Og dette skyldes ikke at Ole var et lite populært navn i Surnadalen på denne tida (FT1801 har 7 gutter kalt Ole født i 1795). Et søk på Marit i tilsvarende tidsrom gir imidlertid hele 81 treff.Det kan derfor lønne seg å oppsøke originalkilden for å finne ut om Tollev kanskje likevel står registrert født i 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Morsomt å se at flere leter sammen med meg! :-)Det eneste vi er sikre på i denne sammenhengen, er at Tollev Olsen var født i 1800 (iflg. kirkeboka).Nå kan det se ut som at far til Tollev het Ole Pedersen. Men om han var fra Hemne, Surnadal eller Rindal? Ja, det prøver jeg å finne ut av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Min mor kom i kontakt med en slektning, og vips har jeg det meste av stamtavla til Tollev Olsen gitt!!Men jeg mangler fremdeles anene til hans kone, Sophia Arntsdtr. Foreldrene hennes skal etter sigende ha vært Arnt Bryndersen Singsdal og Guri (Guru ?) Thronsdatter, men jeg har ikke funnet noe sikkert bevis på den kobllinga der... Men skulle det stemme, mangler jeg aner bakover der også...Vil med det samme takke for mange gode tips underveis i jakten på Tollev Olsen :) Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torill Aasegg

Jeg trekker fram denne tråden igjen, da det viser seg at den anerekka jeg trodde jeg hadde for Tollev Olsen viser seg å være helt feil.Det jeg vet er følgende: Tollev Olsen f. 1800 i Surnadal ble 25.juli 1849 gift med Sophia Arntsdatter, f. 1822 på Hemne. Far til Tollev het Ole Pedersen.Kan noen hjelpe meg videre? mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg skal sjekke i Rindalsbøkene. Rindaln var jo en del av Surnadal helt frem til 1857. Rindal grenser jo mot Hemne og mange herfra giftet seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Kari:Flott!! Ikke forvill deg i Tølløv-slekta i Rindal da, hvor vi finner den store bjørneskytteren. Det gjorde jeg, og det viste seg å være ei helt anna slekt. mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen, TorillKanskje har jeg funnet en løsning på Tølløv - men dette er bare en teori - jeg har ingen dokumentasjon. Det er mulig du kan slekte fra 'Skyttar-Tølløv' fra Folldal`n du også slik at vi har felles aner.Tølløv Pedersen Folldal (f. ca 1712) ble gift med Ingeborg Mikkelsdatter Kirkholt.Barna deres var:1. Mikkel 2. PEDER, f. ca 1746 gm Marit Paulsdatter Øyen 3. Lasse 4. Ola, f. 1752 (min 3xtippoldefar som kjøpte seg kår i Kårøyan i Hemne i 1802. Han var gift, men hadde ikke barn med kona (som forresten var ca 10 år eldre). Sønnen Tølløv hadde han utenfor ekteskap. Tølløv bodde på Palan i Hemne (der bodde også faren på sine gamle dager) og var først gift med Kari - mor til tvillingene Ola og Ola. 5. Marit- så til Peder og Marit. De bodde også i Rindal på garden Furuhaug. Peder Tølløvsen døde i 1787, 41 år gammel. Deres barn var: 1. Tølløv, f. 1773 2. Paul, f. 1773 3. Ingeborg, 1775 4. OLE, f. 1779 (her har vi en Ole Pedersen !) 5. Ingeborg, f. 1782 6. Ingebrigt, f. 1787I FT for 1801 bor Ola Tølløvsen og kona ennå i Rindal, og sammen med dem bor Ingeborg Pedersdatter, 25 år. Jeg tror hun kan være broren Peders datter Ingeborg.Siden Peder Tølløvsen døde så ung, er det vel sannsynlig at barna vokste opp/arbeidet hos slektninger. Her kommer resultatet av min 'tankevirksomhet':Kan Ola Pedersen, f. 1779, blitt med onkelen til Hemne da han kjøpte seg kår der ? Dessverre opplyses det ikke i boka hvor det ble av barna til Peder og Marit.I opplysningene du har fått på Trønderslekt, ser jeg at Sophies foreldre er Arnt og Guru. Da må vel Ingeborg være etter Tølløv Olsens mor, vel ? (hvem nå hun var - foreldrene behøver jo ikke å ha vært gift). Tølløvs far er opplyst å være Ole Pedersen som er død da Sophie og Tølløv gifter seg. I alle fall ville dette stemme med oppkalling av barna.Som sagt, dette er hva jeg kom fram til som en mulig løsning på et 'umulig problem'. Hva mener du, Torill ?Jeg har tidligere anbefalt deg å oppsøke Statsarkivet. Skriv dit med de opplysningene du er sikker på og du får svar - selv om det er ca 1 mnd ventetid for skriftlige henvendelser akkurat nå !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Hmmmmmmm...... Nå må jeg virkelig sette meg ned å gruble. Jeg trodde også at jeg var av denne Tølløv-slekta i Rindal/Hemne, men så fant jeg og min far ut at det ikke kunne stemme. Men... Når jeg ser på det du skriver kan det jo være at det stemmer likevel... Hva sier kirkebøkene om dette da? Jeg skal se om jeg klarer å skaffe barnevakt en dag snart, så får jeg oppsøkt Statsarkivet, for dette MÅ jeg finne ut av ;)Jeg tar gjerne imot flere teorier/ledetråder/opplysninger/bekreftelser/avkreftelser.... mvh Torill - Om mulig mer forvirra enn noen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Vi kan jo ikke gi oss før vi har funnet fram til hvem dine aner er ... eierne av Kårøyan (som Ole Tølløvsen kjøpte seg kår hos) var også fra Rindal. Jeg har brukt FamilySearch, folketellingene på nettet og bygdebøkene, men har (ennå ?) ikke lykkes med å finne 'den rette'. Vi er forresten 3 firmenninger som har ambisjoner (og alle rede mye stoff og bilder) om å lage en slektsbok for etterkommere etter Ola Tølløvsen (tvillingen som kom til Meldal)Garberg. Både om Tølløv Pedersen Folldal (f . ca 1712) og sønnen Ola er det mange historier (Ola ble jo kalt Kårøy-skyttar`n). Jeg er spent på hva du kan finne ut på Statsarkivet slik at vi kan komme videre.(Jeg hilste forresten så vidt på din far på Mølnargården i Bjugn i sommer).mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Jeg har ikke fått sjekke noe mer rundt dette, men er det noen som kan finne ut om den Ole Pedersen som er nevnt tre poster over denne, hadde etterkommere? I såfall skal jeg krysse alle fingre for at han fikk en sønn i 1800 som fikk navnet Tollev/Tølløv...!!Kan noen hjelpe?mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kari Nerbu

Fann noen setninger i ei bok jeg leser: Gamalt frå Surnadal av Hans Hyldbakk; Kårøyskyttaren døde i 1836. Han og kona hadde ikkje born i lag, men Ola hadde sonen Tølløv før han vart gift, og etter denne sonen lever det mange dugande etterkomarar. Mellom desse er dei kjende leddoktrane på Garbergsberget og Litlåsen i Meldalen. Lenger oppe i stykket står det at han først i 1802 kjøpte seg kår i Kårøyan. Han var forøvrig gift med Mali Mikkelsdotter Tørset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Ja, jeg vet om den slekta der ja. Det er den Aud Marion Røen er inne på i sine innlegg. Og det er ikke så usansynlig at det kan være mi slekt det er snakk om her. For etter å ha lett og lett, og spurt litt rundt har jeg kommet til en mulig løsning. Men jeg mangler linken mellom disse familiene. Og ikke minst: bevis...Men her er altså min teori, og da starter jeg bakerst (i tid altså):1. TØLLØV PEDERSEN FOLLDAL (”Skyttar-Tølløv”) f. ca 1712g.m. Ingeborg Mikkelsdatter Kirkholt a) Mikkel Tølløvsen b) PEDER TØLLØVSEN f. ca 1746 d. 1787 g.m. Marit Paulsdatter i) Tølløv Pedersen f. 1773 ii) Paul Pedersen f. 1773 iii) Ingeborg Pedersdatter f. 1775 iv) OLE PEDERSEN f. 1779* v) Ingeborg Pedersdatter f. 1782 vi) Ingebrigt Pedersen f. 1787 c) Lasse Tølløvsen g.m. Malin Eriksdatter Svean d) Ola Tølløvsen i) Tølløv Olsen f. ca 1795 g.m. Kari Olsdatter Lilleløkken (1) Ola (2) Ola g.m. Kari Ingebrigtsdatter Brekken f. i Hemne e) Marit Tølløvsdatter g.m. Lars Larsen Tiset* = Far til min Tollev Olsen heter jo Ole Pedersen. Kan denne Ole Pedersen (med * bak nevnet) være den jeg leter etter...? Klarer noen der ute å finne ut om denne Ole hadde etterkommere? mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.