Gå til innhold
Arkivverket

[#23257] Tollev Olsen f.1800 i Surnadal & Sophia Arntsdtr. f.1822


Gjest Torill Aasegg
 Del

Recommended Posts

  • 10 måneder senere...
Gjest Kari Nerbu

Jeg har rullet igjennom den aktuelle kirkebok og desverre ikke funnet noen Tølløv født i 1800. Det var i det hele tatt få å velge i. En Tølløv var født noen år før og en var først noen år senere. Jeg fant imidlertid en interessant familie på Skei i Surnadal. De bruker Tølløv to ganger i barneflokken, med disse to dør. Det som også var litt spesielt med denne familien var at de hadde slekt i Kårøyan i Hemne. Ingen løsning, med verd noen ekstra timer med studier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Takk for at du tok tiden med å sjekke kirkeboka! Sjekka du 1801 også, eller 'bare' 1800? Merkelig at han ikke er å finne, men jeg gir meg ikke. Han må jo ha eksistert etter som jeg eksisterer.... ;)mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Å jo, jeg rullet et godt stykke både foran og etterpå. Lite Tølløver her på den tida! Dette må vi komme til bunns i! Jeg har sett litt på hvor søsknene til den potensielle Ole Pedersen ble av, og har tenkt å 'rulle' etter ham også når jeg får tid. Finner vi ham, bør vi vel finne Tølløv og mora også? Hvis det er noen forbindelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torill Aasegg

Tollev og Sophias vielse har jeg funnet her: Lenke (Vielse nr 27). Dette viser at både Tollev og Sophias fedre døde før vielsen.Jeg leter fremdeles etter Tollevs (og Ole Pedersens) aner. Alle tips mottas med takk! mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Ettersom de skannede kirkebøkene fremdeles krever tålmodighet, har jeg ikke fått sjekka hvem som var faddere for alle ungene. Men de jeg har funnet gir meg dessverre ingen pekepinn på Tollevs opprinnelse...mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Nå har jeg funnet Tollevs begravelse: Lenke (Nr 36) Der står han oppført som født i 1810. Dette mener jeg er feil, da både FT1865 og KB for vielsa viser at han er født i 1800/1801. Men om noen har mulighet til å sjekke KB for Surnadal 1810 og han står oppført som født det året, hadde det vært supert!mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Da fant jeg en aktuell Tølløv som det ikke står noe om hvor ble av i bygdaboka ihvertfall. Han er født i 1810 på Haugagjeret under Haugen i Rindal. Far Ola Mikkelsen ( NB Ikke Pedersen ) Løfall og Ingeborg Olsdtr Grøset. Tølløv er 6. av 7 søsken. Som nevnt IKKE Ola Pedersen. Jeg vet ikke hvor du evt har den opplysningen fra og hvor sikkert det var. Ta kontakt hvis du vil ha mer om dette folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Wow...!! Dette var interessant.At Tølløvs far het Ole Pedersen har jeg fra KB for vielsen til Tølløv og Sophia (se post 30).mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Om det er feilskriving i ei kirkebok, tror jeg heller det er feil i innføringa for Tølløvs død (jfr post 35).Jeg skal selvsagt følge ditt spor også, for å være helt sikker :) Takk for godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

En Tølløv som passer dine opplysninger, født like før 1800 er ihvertfall ikke å finne ifg kirkebøkene Rindal/ Surnadal. Problemer med å finne en Ole Pedersen som far til et mulig barn er jo også problem å finne. Begge bør jo finnes i 1801 folketelling? Tølløv fortrinnsvis sammen med sin mor. En annen ting som taler for er jo denne bjønnaskytterslektas tilknytning til Hemne. Ingeborgnavnet går også igjen i flere ledd i slekta. Et tips er å se om Tølløv f 1810 blir brukt som fadder til sine søskens barn. Det gir en pekepinn om han er i bygda eller ikke. Siden det ikke står noe om ham i bygdaboka tyder det enten på at han er død i tidlig alder eller at han ikke har spor etter seg her i bygda. jeg fant ham imidlertid under konfirmasjonen i kirkebøkene som ligger ute på nett. 16 år gammel. Lykke til :-) håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg fant Tøllev Olsen Haugen som utflyttet i 1847 i kirkebøkene som ligger ute på nett. Da var han iflg kirkeboka 36 år gammel og han flyttet - ja til Hemne! :-) din mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.