Gå til innhold
Arkivverket

[#23264] Brustad/Gilberghaugan/Wansvig YTTERØY


Gjest Stig Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

Det er ikke sikkert jeg har skrevet de to siste navnene på overskriften riktig, de er overlevert meg muntlig.Hei. Min mormors farfar, Hans Olsen Brustad eller Minar-Hans som han ble kalt på Averøya pga sine kunnskaper med stein og sprengning, ble født på Ytterøy i 1848. Han var gift med Kari Olsdatter fra Skjåk, f 1841.Jeg har fått oppgitt at hans foreldre var Ole Pedersen ”Gilberghaugan” f 1813 Ytterøen og Martha Henriksdatter, f 1814 i Levanger.Har også fått informasjon om at Ole Pedersen ”Gilberghaugan” sine foreldre var Peder Hansen Wansvig, f 1759 og Berit Christoffersdatter.De siste ledd er noe usikre. Er det noen som kan bistå meg med med dette og gjerne komme videre?MvhStig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Stig...I lenka som Astrid legger ved i sitt innlegg gjeldende folketelling 1865 står både Ole Pedersen og Martha Henriksdatter oppført som fødte i Skogn....Her er det feilinformasjon et eller annet sted....Om det riktige skulle være Ytterøy så er dette det jeg foreløpig har funnet..Jeg har noen gamle avskrifter av kirkebøkene som jeg må bekrefte opp mot originalen og der finner jeg 5 barn med foreldrene Ole Pedersen og Martha Henriksdatter:* Anne i 1841 - sannsynligvis uekte siden foreldrene er skrevet inn som Ole Pedersen Trygstad og Martha Gilbergshaugen. * Henrik i 1844 - de er da bosatte på Gilbergshaugen. * Peder i 1846 - de er da bosatte på Jønvigplassen. * Hans i 1848 - de er da bosatte på Barstad. * Anders i 1851 - fortsatt boende på Barstad.Som sagt må jeg få sjekka disse opplysningene opp mot originalen i løpet av uka. Jeg har foreløpig kun kopi av de originale kirkebøkene her hjemme for åra 1692 til 1816 og i de finner jeg:Ole født 4. mars 1812 og døpt 15. mars 1812 i Ytterøy kirke av foreldrene Peder Hansen og Berit Margrethe Christoffersdatter Vansvigøren (Bok 3 for åra 1756 til 1816, side 172).Jeg finner også broren hans Elias født 14. april 1808 og døpt 17. april i Ytterøy kirke (side 164 i kirkeboka).I tillegg finner jeg kun en Peder med far Hans født i det aktuelle tidrommet du har skrevet inn i innlegget ditt. Det er Peder, døpt 17. september 1758 i Ytterøy kirke av foreldrene Hans Hansen Laugsand og Eli Olsdatter. (samme bok som over på side 18).Vielsen mellom Enkemand Peder Hansen Vansvigøren og Pige Berit Margrethe Magdalena Christophersdatter Wulf stod i Ytterøy kirke 18. september 1806 (side 161 i samme bok). Som husmann under Øvre Vansvig bor Peder Hansen i folketellinga 1801 sammen med kone, Inger Arntsdatter, og barn. Kona Inger dør i 1805 så dette er sikkert den riktige Enkemann Peder Hansen som gifter seg med Berit M. M. C. Wulf i 1806.Jeg har dessverre ikke kopi av kirkebøker her hjemme ennå som gjelder for åra etter 1816....MÅ derfor komme tilbake seinere med hva som står i vielsesopplysningene til Ole Pedersen og Martha Henriksdatter i tillegg til andre ting jeg må sjekke og få bekrefta opp mot kirkebøkene...'To be continued' Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Stig....Både Ole Pedersen og Martha Henriksdatter ble født og døpt i Skogn prestegjeld men begge to havna, som du veit, etterhvert på Ytterøy hvor de også ble konfirmerte.* Ole døpt 9. januar 1814 i Ekne kirke av foreldrene Peder Olsen Vestrumseie (jeg er ikke kjent i Skogn, så jeg er ikke helt sikker på gårdsnavnet her) og Andrea Andersdatter (filmrull HF 1259, side 456).* Marthe født 26. mai 1815 og døpt 28. mai 1815 av foreldrene Enkemand Hendrich Riborg eller Biborg (fortsatt ikke kjent i Skogn :-)) ) og Gunild Ingebrigtsdatter ibid (bosatt samme sted)(side 285 i kirkeboka).Ole 15 3/4 år ble konfirmert 15. november 1829 i Ytterøy kirke som 'Ole Pedersen Gildberg', døpt i Skogn, av foreldrene Peder Gildberg og Andrea Andersdatter..Filmrull HF 1265, Ytterøy bok 4, side 508.Martha ble konfirmert 19. oktober 1834 i Ytterøy kirke som Marthe Henriksdatter Bjørvig, i tjeneste hos Hans Bjørvig. Døpt i Skogn. Side 519 i kirkeboka.Ole Pedersen Gildberg 15 1/2 år tjener fra Skogn innskrevet som innflytta Ytterøy 31. august 1829.Vielsen mellom Ungkarl Ole Pedersen Gildberg og Pige Martha Henriksdatter Grav stod i Ytterøy kirke 16. oktober 1843. 'Begge ere fødte i Skogn senere ophold sig her paa Ytterøen'. Ole 30 år og Martha 29 år. Fedre: Peder Gildbergshoug og Henrik Røstad, som ligger i Skogn. Filmrull NT 72, Ytterøy bok 5, side 141.Ole og Marthas barn, alle døpt i Ytterøy kirke:* Anne - uektefødt- og døpt 12. oktober 1841 av 'Pige Martha Gilbergshaugen og den opgievne barnefader Ungkarl Ole Pedersen Trygstad hendes 1 ste og hans 2 leiermaal'. Filmrull HF 1264, Ytterøy bok 4, side 147.* Henrik født 23. mai 1844 og døpt 30. juni 1844. Familien bodde på Gildbergsplass under øvre Gildberg. NT 72, bok 5, side 10. Merknad: 'senere Henrik Brustad'.* Peder født 5. mars 1846 og døpt 26. april 1846. Familien bodde på Jønvigplass. NT 72, bok 5, side 21.* Hans født 6. august 1848 og døpt 17. september 1848. Familien bodde under vestre Barstad. NT 72, bok 5, side 32.* Anders født 17. januar 1851 og døpt 16. mars 1851. Familien bodde på Barstadvald under vestre Barstad. NT 72, bok 5, side 45.* Ole Martin født 10. februar 1856 og døpt 23. mars 1856. Familien bodde på Steentuen under vestre Barstad. NT 72, bok 5, side 68. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hva skal jeg si, Mette!!! Tusen hjertelig takk for et strålende stykke arbeid. Den Henrik som ble født 23 mai 1844, ble senere kjent som Stor-Henrik eller Kjempen Henrik. Han reiste visstnok rundt på sirkus som 'verdens sterkeste mann'... Har du noe mer kjennskap til ham?Atter en gang, tusen hjertelig takk!!Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Vigen

Det finnes et hefte om Stor Henrik. Jeg skal ha det et sted. Kan hende de finnes ennå å få tak i. Mener å ha hørt at det er tanker for å trykke de opp igjen. Jeg skal undersøke det. Jeg har bilde av han sammen med bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Stig....Henrik var også verdens høyeste mann men jeg veit dessverre ikke noe særlig mer om han annet enn det at jeg har sett et fotografi av han hvor han står sammen med en av brødra sine....HAN VAR HØY!!!...Jeg husker dessverre ikke hvilken nettside jeg fant det på. Men jeg husker at jeg sendte nettsiden og fotografiet som mail opp til Åshild Bjørgum Øwre som driver Historienemnda på Ytterøy og det var også hun som bekrefta at de var brødre. Du kan ringe opp til henne på tlf 74 08 11 46 for hun kan helt sikkert fortelle deg en del om Henrik Brustad - og muligens også noe om familien hans....Dukker nettsida opp i hukommelsen min legger jeg den ut her...Hei så lenge... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Kan det være bildet som er gjengitt på Lenke ?Kan ellers nevne at det står en artikel o mHenrik brustad i Levanger historielags Årsskrift 1982 (s. 36-41, skrevet av Birger Johannessen; 'Historien om Henrik Brustad').Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Arne, den linken du sendte er nok bilde av Stor-Henrik ja. Jeg har bildet av ham fra Averøy Bygdebok nr 2, hvor han står sammen med tippoldefaren min. Det sies at han iallefall var 224 cm høy. Det er sikkert det bildet du har også, Mette? Henrik i en lys jakke med lue og tippoldefaren min i en mørk jakke med hvit skjorte. Begge med skjegg.Jeg har vært på leting etter heftet som er skrevet om han. Det var i familien en stund, men nå er det borte. Vet du, Anne om det går an å låne det fra biblioteket?Uansett, takk til dere alle.Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I artikkelen jeg nevnte står det et annet bilde av ham sammen med en annen kar - passer beskrivelsen Stig M. gir - Brustad i lys jakke og lue, den andre i mørk jakke og hvit skjorte. I samme artikkel oppgis Brustads høyde til 226 cm (i tillegg til at han 'i ordets bokstavelige forstand [var] brei som ei låvedør').Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Vigen

Jeg har to forskjellige bilder av 'Kjempen' Det ene sitter han på en stol og antagelig en bror står ved siden. Det andre ser det ut som han har en slaks bunad. Mulig det er noe han brukte når han viste seg fram. Blandt annet er det nikkers med kvite strømper. Hvis det er av interesse kan jeg skanne bildene å sende, men da må jeg ha en e-post adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.