Gå til innhold
Arkivverket

[#23266] Oppslag i bygdebok for Førde - Slåtten


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg prøver å identifisere Christian Andersen Slotten, som giftet seg 18.6.1763 i Førde med Salmøy Madsdatter Kirketeig. Ekteparet slo seg ned i Stubseid / Askvoll.Noen som kan se på om Christian Andersen er nevnt under gard 23 Ytre Slåtten eller Gard 28 Indre Slåtten? Hvem er hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Jeg har sett gjennom både gard 23 og 28 uten å finne spor etter Christian Andersen.Under Kirketeig finner jeg Salmøy f. 1736 (datter av Kari Olsdatter Kirketeig f. ca 1689 og Mads Olsen Soleim ca. 1701-1741) som merknad til Salmøy står det kun 'til Slåttene'.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei igjen,takk skal du ha for oppslag!En Christian Andersen fra garden 'Haave' ble konfirmert i Førde i 1753. Lenke . 'Min' K.A. døde 1800 i Stubseid, 76 år gammel. Da er det vel knapt mulig at han er identisk med den gutten fra Haave. Databasen for konfirmanter i Førde begynner dessverre med 1748.Kanskje det kan også tenkes at Chr. A. er fra Slåtten i Jølster.Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Kan jeg bry deg en gang til, Odd?I skifteregisteret for Sunnfjord ser jeg at der er skifte etter en Ole Andersen Slåtten ved 1760-tallet Lenke .Er denne Ole og sine forfedre nevnt i bygdeboken? Jeg spekulerer at Ole og Kristian Andersen kan være brødre. Det er jo ofte slik at kun brukere, men ingen av søskene er oppført av BB-forfattere.Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Dersom jeg søker Slåtten hos gulesider.no / kart, finner jeg forresten TRE garder på navn Slåtten i Førde: Lenke1.) Slåtten ved Førdefjorden, Furevika, bare ca 3-4 kilometer fra Kirketeig2.) Slåtten oppe i Angedalen, ved Skogsted3.) Slåtten nede i Angedalen, mellom Førde og Hjelle Jeg lurer på hvor Ole Andersen Slåtten var bruker - kanskje på gard no. 1?Ifølge familysearch ble en Ole Andersen født i Førde 1.5.1729, far: Anders Erdalen. Gard Erdalen ligger ved Førdefjorden ca overfor Kirketeig og Slåtten no.1. Muligvis er Anders Erdalen far til begge Ole og Kristian Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Har sjekket gård nr 66 Furevika - der finnes ifølge bygdeboka for Førde II - side 469 en husmannsplass 'Plassen Slåttene Furevikslåttene' som senere ble bruk 7, men ingen passende Christian der.Gård nr 17 Erdalen: På bruk 3 finner jeg at Anders Olsson var bruker fra 1716 til 1742 (side 338 i bygdeboka II). Han var født ca 1698 og d. 1741. Anders Olsson ble gift 1728 med Mari Markvardsdotter Sunde - f.ca 1708 - d.1741. Videre står det: 'Foreldra og yngste barnet vart gravlagde same dagen i 1741.'Av borna deira veit vi om:a. Marta til Sunde b. Marie til Sunde c. Markvard f.ca. 1732, d. 1741.Her er ikke nevnt noen Christian, men det kan være denne Anders som er nevnt som Anders Erdalen - jeg finner ingen annen passende.Ole Andersen Slåtten, som det var skifte etter ved 1760-tallet, klarer jeg ikke å finne blant de som er nevnt under gård 23 Slåttene eller gård nr 28 Indre Slåttene.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei,hjertelig takk igjen for hjelpen!Muligvis bodde Christian Andersen ikke lang tid på Slåttene, men flyttet fra sted til sted før han ble bruker på Stubseid / Askvoll i 1781.En het kandidat ble født 1724 på Furehaugen i Førde, dagens Naustdal (tema 23285 i Arkivforumet). Det er synd at de finnes ikke noen husmannsplass FureHAUGslåttene. Det hadde vært løsningen på problemet ;-)Hilsen Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.