Gå til innhold
Arkivverket

[#23267] Christensen Manskov i Risør 1875


Gjest Camilla Manskow
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Manskow

Leter etter barna til Carl Peter Christensen Manskov og Ingeborg Gundersen som bor i Risør i 1875. Fikk de tvillinger i 1874? Er det noen som har tilgang på folketelling for dette området? Carl Peter var seilmaker og født i Halden i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Finner fire barn, men ingen tvillinger.De får i alle fall sønnen Carl Jakob Karlsen 16 februar 1874, døpt 5. april samme år, men kan ikke finne andre jenter eller gutter født samme tidspunkt. Kilder for disse barna er Familysearch, kirkebok Risør 1850-1875.Tidligere har de Gunder Christian Karlsen, født 13. juni 1871, døpt 14. juli samme år. Marie Jacobine Karlsen, født 3. september 1869, døpt 17. oktober samme år. Amalie Regine Karlsen, født 5. juni 1867, døpt 6. juni samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Jeg har også funnet disse barna, men har også en Richard Manskow f. 1874 i Risør (FT-1900) som er seilmager svend. Siden Manskow/Manskov ikke er et vanlig navn regner jeg med at han er av samme familie, men jeg vil gjerne være helt sikker. Finner ham ikke i Familysearch-databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Det er mulig at FT1900 har et år eller to feilmargin i fødselen - det har skjedd tidligere. Familysearch har kun dåp/fødsler fram til 1875. Kanskje Carl og Ingeborg fikk Richard etter 1875?Ellers er det greit å skrive mer om hva du er ute etter og hva du vet fra før - så kan det bli litt mer målrettet hjelp.Spørs om du ikke må oppsøke originalkildene fra Risør rundt 1875 for å få svaret på denne gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Jeg regnet også med at det kunne være feil i FT for 1900, derfor håpet jeg at noen hadde tilgang på FT for 1875 siden den ikke er komplett på nettet. Har ikke muligheter til å få sjekket noe på biblioteket selv nå, siden jeg er fullt opptatt med baby på 8 mnd. Var ikke klar over at Familysearch kun har dåp/fødsler frem til 1875 (hvorfor ikke lenger fremover i tid?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Det er for Risør de kun har dåp/fødsler fram til 1875. Enten har de ikke kommet lengre i digitaliseringen, eller de har ikke fått tilgang til kopier av kirkebøkene.Lykke til med baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Liv S. Hansen

Carl Peter Christensen født i Frhald hadde tatt sin mors navn, Manskov (Manskow-Mandskow). (Dette kan gjøre leting videre lettere).LenkeMoren Elen Regine var dtr til kjøpmann Peter Manskow i Frstad, og hustru Ingeborg Olsdatter. De døpte ihvertfall 4 barn i Glemmen kirke. men det vet du vel nå.Hvis du ser på linken til tellingen 1865 ser du at Carl Peters far er født i Høland. Du har i et tidligere innlegg om denne familien (20726) lurt på om denne Manskowfamilien kom fra Høland. Kanskje misforståelsen ligger her?Jeg tar også med her at i manntallet 1807 Frstad er en Mandskow 'contoir Betient' hos krigsråd Siewers på Trosvig. Der bor også jomfru Maren Siewers med sin søster Marie, titulert broderdøtre og uconfirmerte. Maren er da 23 år. Det var jo hun som senere gifter seg med Ole Manskow som sikkert er denne kontorbetjenten på Trosvig.Mandskow har i 1807 oppholdt seg 4 1/2 år i Glemmen, og like lenge har den andre (det var to) kontorbetjenten Schilerup oppholdt seg der. Etter hans navn står det 'fra Aalborg'. Det spørs om ikke Manskow også kom derfra.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg mener selvfølgelig at også hans far hadde tatt dette navnet Manskov. Det var ikke uvanlig å ta hustruens navn på den tiden, om navnet låt bedre..Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Takk for hjelp, denne Manskow-familien er ikke lett å holde styr på... Når det gjelder familien i Risør, er det en RICHARD fra FT-1900 jeg forsøker å finne ut om er bror av de barna jeg allerede har funnet. Når det gjelder Ole Mandskov, finnes han i FT-1801 da bor han i Halden hos Truels Wiel som 'contoir karl'. Jeg vet ikke om det er noen sammenheng mellom ham og denne Schilerup som er ansatt på samme sted (hos Siewers) i 1807. Jeg har ikke funnet broren Peder i FT-1801, men han bor i Rakkestad i 1807 der eldste datteren Johanne Elisabeth blir født. Jeg må nok vente til barna er større slik at jeg kan komme på biblioteket og grave meg ned i arkivene, det skal stå et sted i følge mine notater at Ole og Peder er født i Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.