Gå til innhold
Arkivverket

[#23269] Merkelig navn på sykdom


Gjest Gry Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Olsen

Min tipp tipp oldemor døde i Skedsmo 29 mars 1887 ( f. 1822 i Larvik). Dødsårsak er oppgitt som 'Moderøyge (tror jeg har tolket det riktig) - hvilket havt i 25 aar'. Er det noen som aner hva dette kan ha vært? Hun bar fram 5 barn fra 1855 til 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg lurer på om det ikke er 'modersyge' du skal frem til. Fikk tilslag på Google og kom til disse gode nettsidene (hvor det for øvrig står mye interessant). LenkeModersyge skulle vel være det samme so man i antikk medisin kalte hysteri (hystera=livmor), visse sykdomstilstander hos kvinner som man mente var knyttet til livmoren. Det kan også medføre 'tungsindighet' som du kan se av beskrivelsen nevnt under lenken.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg satt akkurat og leste i mit gamle leksikon fra 1910 (under hysteri), og ser at det da ble oppfattet mer en som psykosomatisk lidelse, og det beskrives en rekke symptomer, 'overømfindtlighet i visse legemsdele', krampeanfall, plutselige lammelser etc. Men det poengteres at hysteri forkommer oftere blant kvinner enn blant menn ('undtagen i proletariatet'!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Spennende lesing da jeg selv jobber innen helsevesenet... Det er godt vi er kommet vesentlig lenger i dag! :-) Damen jeg omtaler hadde hatt dette i ca 25 år - fra hun var ca 40 år. Hun fikk en sønn i 1862 (da hun var 40) og også en datter 3 år seinere i 1865. Da lurer jeg veldig på hva slags livmorproblemer det kan ha vært? Det må da ha vært vanskelig å gå med barn, bli gravid? Men når jeg ser i papirene mine kan det ikke være noe annet enn modersyge som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Tror ikke hun nødvendigvis må ha hatt livmorproblemer. Hysteri (og tydeligvis også modersyge) var ofte knyttet til kvinnens oppførsel (nervøsitet, mangel på selvbeherskelse).Hvis modersyge blir benyttet på samme måte som hysteri, ble det ofte brukt som en betegnelse på tilstander som legene ikke hadde andre begreper på, men som de mente skyldtes at de var kvinner. Dette kunne derfor både være fysiske plager i underliv mm, eller det kunne være uvanlig oppførsel. Det var særlig utbredt å diagnostisere kvinner som hysteriske rundt slutten av 1800-tallet.Fant et sitat fra 1883 av en fransk lege: 'Som en generell regel, er alle kvinner hysteriske og alle kvinner har en iboende mulighet til å utvikle hysteri'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Oj, der fekk vi den ;-)Meiner å ha lese at 'forklaringa' på desse såkalla hysteriske symptoma var at livmora forlet sin vanlege plass og raste rundt i kroppen. Som før sagt: Godt verda har gått framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei, dette var spennende og provoserende. Iallefall ville jeg blitt hysterisk hvis jeg ble presentert slikt makkverk fra en lege:)Grunnen til at jeg skriver er følgende: Uansett hysteri/ nerveproblemer/ svangerskaps-depresjon/angst eller hva det måtte være - har aldr hørt at man dør av det? Her var det oppgitt som dødsårsak?- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

I kirkeboka Mf Skedsmo NOR 1-171 1883-1891 står det at damen døde av Modersyge - hvilket havt i 25 aar - lege har vært tilkallt (muligens Dr. Bjurstedts som 'opererte' i Lillestrømtraktene). Familien finnes i FT 1865 og 1875 - der er det ingen merknad over sinnsykdom e.l. Har heller aldri hørt 'rykter' om dette innen familien. Det er heller ingen psykisk syke (som det vites om...) av hennes forfedre eller etterkommere. Kan det dreie seg om livmornedfall? Hennes mann dør nøyaktig 1 år etter - årsak lungebetennelse, merknad; dør på hospitalet. Var hennes sykdom 'utredet' på sykehus? Hvordan forholdt man seg til psykatri på denne tiden - tabu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Min kilde er altså Aschehougs leksikon fra 1907/10. Slår man opp på 'modersyge', blir man henvist til hysteri. Det jeg tok ut av denne artikkelen, var noen av de utpregede symptomer, ifølge artikkelforfatteren. Her nevnes også 'sterk svedning, eller urinladning eller underlivet svulmer sterkt opp'. Innskrenking av synfelt, svekkelse av hørsel, lammelse er andre symtomer nevnes.Artikkelforfatteren sier ingenting om at dette er en sinnsykdom, men mer en 'abnorm sinnstilstand' som fører til 'sygelige foreteelser' på alle andre områder av 'nervesystemet'.Artikkelforfatteren het muligens Doktor E. C. Hansteen - det sies i hvert fall at han har skrevet en del medisinske artikler i leksikonet.Når dette er sagt, tror jeg - som Alexander Lange i innlegg 5 - hysteri som navn på sykdomstilstander den tids leger ikke visste årsaken til eller eller forstod noe av. Glem ikke at dette ble skrevet for snart 100 år siden.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei igjen! Takk for svar fra alle! Dette er spennende å høre om. Jeg får bare håpe min stakkars ane ikke plagdes for mye i sitt liv pga av sin syke - hva det nå enn var. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I følge Historisk Leksikon er morsyke betegnelse på sykdommer som man mente skyltes livmoren. Oftest blir morsyke brukt om kardialgi, noe sjeldnere om kolikk eller hysteri. (I følge Reichborn-Kjennerud: Vår gamle trolldomsmedisin II s. 78f.) Sitat slutt.Siden jeg aldri hadde hørt om kardialgi, så tok jeg ett lite søk på nettet og der beskrives kardialgi som brennende smerte øverst i mageregionen. Skyldes vanligvis at mavesyren irriterer slimhinnen i spiserør el. mavesekk, men kan også ha sin årsak i en gallesteinslidelse.Siden jeg ikke er utdannet lege eller har noen forutsetninger i de baner, har jeg derfor ingen anelse om forklaringa jeg fann på nettet er riktig, men det som skrives om kardialgi kan i mine øyne være en god årsak til lidelse gjennom 25 år og som siden damen fra Skedsmo tok sin død av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Hva med høyt stoffskifte? Virker etter det jeg har lest på både syn, svette, følelse av å miste forstanden, slapphet, utseende på øyne, sinne, vekttap, m.m. Kan oppstå i.f.m. hormonforandringer som svagerskap/ fødsel. Har ingenting ting med svangerskapsdepresjon å gjøre. Ubehandlet skader dette visstnok hjertet. - Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Godt forslag. Men om det var dette? Iom at 'Modersyge' omhandlet så mangt blir det nesten som å lete etter nåla i høystakken... Men nå har jeg ihvertfall mer informasjon rundt temaet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.