Gå til innhold
Arkivverket

[#23271] Nils Olsen Ågotnes, frå Krokås på Askøy?


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

Nils Olsen er først gong gift med Kari Mikkelsdtr, truleg frå Ågotnes, og får sonen Ole som døyr same år i 1746. Kona døyr i 1747. Rett etter blir han gift med Anna Mortensdtr Nordre Bjorøy og får borna Morten, Mons, Hans og Brita i perioden 1750-1761. Dei flytter til Geitanger like før han døyr kring 1761 for skifte etter han er å finne då.No er det dukka opp opplysningar som tyder på at mora til Nils Olsen er den Dordi Hansdtr Krokås på Askøy det er skifte etter 15.12.1757. Der er Nils Olsen Ågotnes nemnd som nesteldste son Lenke Det er svært sannsynleg at det er same mann, for i det tidsrommet er det berre ein Nils Olsen Ågotnes som er nemnd i kjeldene.Kjenner nokon til kven far til Nils Olsen Ågotnes er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Jeg har jobbet litt med denne slekten og ikke funnet ut av far enda. Men Niels Olsen Ågotnes er som skiftet sier sønn av Dorthe Hansdatter Krokås. Dorte f.ca 1667. I 1701 finner vi Hans Olsen på Florvåg som kan være faren hennes. Når det gjelder far til disse Olsenbarna så var navnet Ole mye brukt i Krokås og jeg jobber med å prøve å få alle plassert riktig.Men Niels Olsen var også gift ca 1731 med Marta Monsdatter, enken etter Michel Nielsen Ågotnes. Hun er død 1741. Har ikke funnet at de hadde barn sammen. I 1749 finner du han på Ågotnes i militærrullen. Nils Olsen selger sin part i Ågotnes til stesønnen ungkar Peder Michelsen. (Nordhordland pantebok 5 fol 259b)Marta Monsdatter og Michel Nielsen hadde 4 barn hvor den ene er Anne Michelsdatter gift med Anders Tønnesen Follesø.Skjøte 24/5-1746 til ungkar Michel Michelsen i gården Ågotnes fra Anders Tønnesen på sin hustru Anne Michelsdatter vegne, fra Peder Michelsen og Niels Nielsen Kårtveits egne vegne. (Nordhordland pantebok 5 fol 323)Jeg har mer om Ågotnes folkene hvis er er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei Renathe-JohanneTakk for utfyllande opplysningar. Har du notert noko alder på Nils Olsen frå militærrullane i 1749?Eg er sjølvsagt interessert i alt du har om Ågotnes, og du kan kontakte meg på tore@biosynth.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.