Gå til innhold
Arkivverket

[#23280] Oppslag i 1920 Cencus


Gjest André Reitan
 Del

Recommended Posts

Gjest André Reitan

Jeg prøver å finne ut noe om min oldefars bror som dro til Amerika. Han er født 1884 i Agdenes, Sør-Trøndelag (daværende Ørland Prgj.)Har funnet utreisen hans her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=143975&fulle=true&spraak=n>LenkeReisemålet er oppgitt til Palaus, Wash, men har hørt at han skal ha bodd i Tacoma, Wash. Han skal ha vært i live under andre verdenskrig, men ingen har hørt fra ham etter det.Ellers så finnes han i FT1900 her: LenkeI 1903 var han en tur til Amerika for å besøke sin bror (hvis jeg har tydet Ellis Island riktig...) som senere reiste tilbake til Norge (forøvrig min oldefar) Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Har funnet en Johan Johansen, f. 18/3 1885 Norge, d. 31/3 1971 i Alemeda, California. I cencus 1930 han en bror som heter Lars i huset sitt. Er dette din Johan Johansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

Nei, kjenner ikke noen bror ved navn Lars.Han skal ha besøkt sin bror Johan Martin i 1903. Det kan hende at Johan Martin bodde der i 1910 også, men jeg har gått utfra at det var den første turen hans som varte i 7 år (opplysning fra hans datter). Han dro over i 1900, og andre gang 1908. Eldste sønn født i Norge i 1915.På sin første tur brukte Johan Martin navnet Fremstad, kan jo hende at John Kristian også har opperert med det navnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Han kan jo ha brukt Johnson som etternavn; da har vi et problem!Men ettersom han hadde Reitan med som navn da han emigrerte og det er et gangbart navn i USA kan det være håp:Det er endel aktuelle Fremstad - og Reitan/Reiten-kandinater; men ingen i Washington.Før jeg leter videre; når var broren født og når emigrerte han? Får vi tillegg svar på Michael's spørsmål har vi flere søkemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

Mulig jeg var litt uklar, men datter og sønn det refereres til tilhører Johan Martin. De vet jeg nok om. (forøvrig Ruth og Harald).John Reitan derimot vet jeg lite om. Han har forøvrig noen fettere og en kusine som skal ha dratt til Amerika. Lette rask etter de på Passasjerlistene, uten og finne noen sikre. De het hennholdsvis Aage, Martin og Anne Carlsen/dtr. (Fremstad el. Reitan). Vet ikke om det kan være noe hjelp?mvh André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ved nærmere ettersyn fant jeg noe i Washington i 1920:Name: John Fremstad Age: 36 years Estimated birth year: 1883 Birthplace: Norway Race: White Home in 1920: Raymond, Pacific, WashingtonHan har oppgitt imigrasjonsåret til 1905; men det er mange eksempler på at hukommelsen har sviktet. Dessuten var han jo en tur til Amerika i 1903.Det er imidlertid litt av et sammentreff at han arbeider på et sagbruk - akkurat som din John Kristian gjorde i gamlelandet.Kan det være noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

cencus 1930 Amsterdam, Hancock, IowaJohn Reitan Amsterdam, Hancock, IA 1884 Norway White HeadAnna Reitan Amsterdam, Hancock, IA 1884 Wife North DakotaRuth Reitan Amsterdam, Hancock, IA 1918 Daughter North DakotaJohn Reitan Amsterdam, Hancock, IA 1919 Son North DakotaRalph Reitan Amsterdam, Hancock, IA 1922 Son South DakotaHarold Reitan Amsterdam, Hancock, IA 1923 Son MinnesotaPaul Reitan Amsterdam, Hancock, IA 1928 Son Iowadette var det jeg fant. både Ruth og harald er med her, kanskje riktig familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

Torunn: Det er broren Johan Martin som er tilbake i Norge. John Kristian som jeg leter etter skal ha vært bosatt i Amerika hverfall fram til krigen.Tor (11): Dette ser veldig interessant ut, tror det kan være riktig mann. Er det noe mer opplysninger, og kanskje han finnes i 1930 Census også? Håper på et gitemål med etterslekt da vet du!Michael (12): Enig i at fødselsåret stemmer, Men navnene Ruth og Harald tilhører hans brors barn. VEt ikke om det er naturlig å kopiere sin bror. Men i og for seg ingen umulighet. Eneste er at han skal ha bodd i Tacoma, Wash rundt krigen og da er kanskje Raymond, pacific et trolig bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

cencus 1930 - Tacoma, Pierce, WashingtonJohn K Framstad Tacoma, Pierce, WA 1886 Norway White HeadMatte K Framstad Tacoma, Pierce, WA 1893 WifeIngen barn nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har også¨vært innom karen i Iowa; men der er vel spriket på imigrasjonstidspunkt i meste laget; oppgitt til 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

(14) Dette er nok min mann, riktignok født to år senere en 'seg selv' i census 1820, men det er vel en slik usikkerhetsmargin som er vanlig, eller hva?Vet dere hvor jeg kan finne ut mer? Det er vel ingen senere census som er tilgjengelig, er det?Er det mulig å finne et giftemål med mer info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Fint Michael - den du fant i 1930 (14) er identisk med 'min' fra 1920 (11)Navnet på ektefellen stemmer.Jeg vil tro det er mulig å finne giftermålet, men neppe på 'nettet'. Ingen census etter 1930 er frigitt. SSDI eler obituaries er en mulighet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ifølge Census 1930 var 'Matte' 20 år ved første ekteskap (ca 1913)Det er et sprik ved at John's første ekteskap ble inngått i en alder av 23; altså ca 1909 (etter oppgaver gitt i Census)OM dette er rett familie synes spriket på inngåelse av ekteskap noe stor; men det kan ha vært slurvet med opplysningene; eller John kan ha vært gift tidligere.Uansett - om du ønsker å få ta i vigselspapirene er tidsrammen akseptabel, og bosted 1920 er kjent. Muligheten er der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Snører nettet seg til - eller er vi på feil spor?Den Mette som Michael har i (19)var jo gift i Norge og skulle til mannen.Hun var sagverksarbeider. Ganske sikkert nygift - da stemmer det med opplysningene fra 1930.Kanskje ble hun enke rett etter hun kom over??Så langt ser det lovende ut; men det er jo et stykke fra Minnesota til Washington.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Beklager - jeg var litt for rask: Hun er jo oppgitt med etternavnet Fremstad; altså var hun gift Fremstad (dette er såpass lenge etter 1900 at den patronyme skikken var historie) Ettersom det ved nærmere gjennomlesing av emigrasjonen til John fremgår at han var gift ser dette svært lovende ut. Begge var også trøndere!Men ettersom Mette's destinasjon var MN tyder det på at John holdt til der før 1920.(Om hun benyttet den transamerikanske jernbanen var vel neppe MN et naturlig utgangspunkt??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

Jeg ser nå at John Kristian var gift da han reiste i 1910: LenkeKanskje jeg må lete etter giftmål i norge til slutt!Stemmer ikke helt med at Mette skulle være gift i 1913 da, men ellers så ser mye bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

Kommentaren om at John Kristian i sin følste reise i 1903 dro til Minnesota falt visst ut i sted. Kanskje han hadde venner/slekt der, og de møttes der? Han skal jo ha hatt noen fettere og kusiner i Amerika også...Mangler ikke på teorier for å få dette til å stemme hvertfall!André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.