Gå til innhold
Arkivverket

[#23281] Når ble Margrethe Monsdatter Blix, Beiarn født?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Margrethe Monsdatter Blix, født i Beiarn, er min GGGG Bestemor og jeg vil gjerne finne ut eksakt hva tid hun ble født. Er der noen som har tilgang til kirkebøkene og kan kontrollere hva den sier?Men kan man stole helt på kirkebøkene eller....? Ole Pedersen fra Eiterjord i Beiarn, født 1740 (iflg. Øystein Ringaker's nye Beiarnbok), gift ifølge samme bok den 4.10.1768 med Margret (Margrethe) (iflg. Skjertaboken, bind 1 den 7.8.1768). Skjerstaboken, bind 1 side 332 sier at hun ble døpt 14.1.1738.I Skjerstadboken står alle fem barnas dåpsdato. Både den nye og 'gamle' Beiarnboka har med 3 av barna, men med fødselsår som følger: Hans 1769; Maren 1774; Mons 1777. Skjerstadboka bind I sier at barna er Jocum, dpt. 6.7.1731; Hans, dpt. 9.7.1733; Catrina, dpt. 8.4.1735; Abel, dpt. 30.1.1737; Margrethe, dpt. 14.1. 1738. En kan jo ha grunn til å stille spørsmålet om hvilke kirkebøker de har brukt siden de kommer frem til forskjellige datoer og årstall? Dette viser nok med all tydelighet at bygdebøkene er et veldig godt hjelpemiddel som jeg mener at vi skal glede oss over, men å stole på dem som eneste og sikre kilde? Nei, det våger ikke jeg.Takknemmelig for all mulig hjelp her!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dette ser jo ut til å dreie seg om to forskjellige søskenflokker: Hans 1769; Maren 1774; Mons 1777 er barna til Ole Pedersen og Margrethe.Jocum, dpt. 6.7.1731; Hans, dpt. 9.7.1733; Catrina, dpt. 8.4.1735; Abel, dpt. 30.1.1737; Margrethe, dpt. 14.1. 1738. Dette er jo Margrethe og hennes søsken, og dåpsdato på Margrethe er da ikke endret? Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Åse. Takk for ressponsen! Det er mulig at jeg har misforstått deg eller mener du virkelig at dette ikke er samme familie? La meg derfor ta med hva som står i Skjerstadboken:Mons Larsen Blix, f. ca. 1704, død 1788, begr. 9.2. Far Lars Blix, gift med Maren Hansdatr. Meijer, f. ca. 1700, begr. 21.1. 1776, far Hans Meijer.Barn: Jocum, dpt. 6.7.1731; Hans, dpt. 9.7.1733; Catrina, dpt. 8.4.1735, g. 22.7.1757 enkemann Peder Christophersen, Kosmo i Valn.: Abel, dpt. 30.1.1737; Margrethe, dpt. 14.1. 1738, gift 7,8.1768 Ole Pedersen, Eiterjord i Beiarn. (Kilde: 'Slektsbok for Skjerstad, Bins I, side 332)Men for all del, jeg stilte spørsmålet fordi at i disse bøkene forekommer her så mange forskjellige opplysninger at jeg trenger skikkelig dokumentasjon på hva som er rett om 'min' Margrethe.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Du kan jo også ta en titt i Wilhelmine Brandts bok om Benkestokkene, mener at jeg har sett dette der.I skiftet etter Ole Pedersen i 1805 står disse barna:Hans, Mons, Marithe (Sør-Femris, Gildeskål)og Maren. Ole Pedersen omtales som Ole Pedersen Blix i et skifte etter Maren Hansdatter på Mohus i 1776. Man kan bli forvirret, her gjelder det å holde tungen rett i munnen - ad fontes! Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Inger! Ja jeg har Wilhelmine Brandts bok om Benkestokkene, men disse som heter Ole Pedersen som er omtalt der er nok neppe 'min' Ole.Derimot så stemmer vel navnene i skiftet i 1905 med Oles barn. Hvor finner jeg det og har du noe nærmere datoer på disse barna?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ved skifte etter Ole Pedersen i august 1805 står det at Hans er myndig, Mons umyndig, Marithe bare at hun er gift og i Gildeskål og Maren er 30 år. Alle bortsett fra Marithe står oppført på Eiterjord. I skiftet etter Maren Hansdatter, Mohus, er ikke navn på Margrethe og Ole Pedersens barn oppgitt. Det kan være at jeg husker feil selvfølgelig, men se engang til i Benkestokk - boken om ikke Margrethe er oppført der. Jeg var borti Eiterjord da jeg lette etter noe annet og det kunne ikke være så mange andre.Det er en rekke Blix - navn nevnt. Boken har en god navnefortegnelse så det er lett å finne frem - også mange fødselsdatoer er oppgitt så jeg tenkte at du kunne finne Margrethes fødselsdag der. Dette er sikkert spennende for du finner lange anerekker bakover på denne grenen. Lykke til videre. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Inger for ditt engasjement! Jeg kan love deg at jeg har saumfart Benkestokk-boken, men jeg finner ikke Margrethe Monsdatter Blix der. Det er riktig at der er mange med Blix-navnet, men bare ikke Margrethe eller Margret.Skiftet etter Ole Pedersen i 1805, er det fra Skifter i Salten? I tilfelle, står der datoer oppgitt på noen av de som er nevnt der?Når det gjelder andre av slekten min i Gildeskål har jeg funnet noen i Benkestok-boken.Takk igjen, Inger!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det står ikke datoer på annet enn åpningsdag for skifte. Det er også skifte etter Jochum Moltzow, Søndre Hernes Bodø åpnet 28/8 1726.Konen er Tidchen Nielsdatter Lindschow. Dette er vel Margrethes forfedre. Kan du finne ut noe om Margrethe ved å se på disse? Kanskje er det skrevet noe om dem og deres etterkommere fordi Jochum Moltzow var prest og det ofte er lett å finne stoff om disse prestefamiliene. Da har du to gode navn å gå ut fra - Moltzow og Lindschow http://www.nose.dk/Norge/moltzau.html Fant ikke Margrethe her ved en hurtig gjennomgang. Fra nye Beiarbok: 'Margrethes farfar Lars Larsøn arvet Mohus etter sin morfar Jochum Moltzau' Kan ikke finne noen andre skifter som hjelper med opplysninger. Ser sannelig ut til at det er kirkebok for Skjerstad og Fauske helt fra 1672 og da er det store muligheter for at noen kan hjelpe deg med oppslag. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

En tanke slo meg: ofte finner man Malene/Mallene/Malena i stedet for Margrethe -har du sjekket dette? Og du har jo også Mejer-navnet som du kan søke på. Jakten begynner å bli spennende! IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nå blir jeg forvirret. På lenken i innlegg 9 står det feltskjærer Jochum Moltzau, men i skiftet står det pastor i Øksnes, Vesterålen.Dødsår/skifteår 1726 stemmer. Det kunne være to forskjellige personer, men konenes navn er det samme.Finnes det en forklaring? Vi fjerner oss litt fra Margrethe, men-men. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Inger. Jeg kom meg ikke inn på WebDebatt-en før nå.Takk for den lenken.Der finnder jeg følgende personer: Laurits Hanssøn Blix Født 1633, Bodø14. Død 1717, Bodø14.      Søn af Hans Lauritssøn Blix og Ingeborg Svensdatter.      Var lensmand paa Bodø og bodde paa gaarden Indre Hernes. Han var gift og hadde flere barn; efterslegt efter ham bodde endnu paa 1800'tallet bl.a. paa gaarden Mohus.Lauritz er svigerfar til mor til Margrethe Monsdatter. Men kanskje hvis du gir meg linken til hovedsiden av den linken så kunne jeg kanskje søke nærmere der.Ikke bli forvirret du, jeg er nesten forvirret selv. Jeg har jo en 10-12 stykker i min slekt som heter Ole Pedersen og flre heter Maren, slik som mor til Margrethe.Ha en god natt!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg kom heller ikke inn på dette forumet sent i går kveld. Siden jeg selv leter etter slekt i Salten og Gildeskål, synes jeg dette er interessant. Hovedsiden til linken er : http://www.nose.dk/Norge/ og der så jeg fort gjennom Meyer og Blix, men den ene Blix kom jeg ikke inn på i gå kveld. Du kan jo finlese disse familiene og kanskje finner du andre interessante ting også. Margrethes fødselsår dukker nok opp. Selv synes jeg at man kanskje kunne være mer nøyaktig når det finnes opplysninger i kirkebøker. Jeg har en bror til en av mine forfedres som bare henger i løse luften i en bygdebok. Så fikk jeg tak i mikrofilmen av kirkeboken og der sår han tydelig som Christian med fødselsdato og dødsår. Men i bygdeboken heter han Christen og ikke noe mer. Ikke rart at man møter problemer. Man må altså ta det som står i disse bøkene med en klype salt. Og innførslene i kirkeboken gir nok de sikreste opplysningene. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Inger!Hjertelig takk skal du ha for denne linken! Nå har jeg lest en del av dette, men Blix I kom jeg heller ikke inn på. Sikkert noe galt der. Men jeg fant jo noen Hans Meijer, men ingen med barna Maren, dessverre.Men jeg gir ikke opp. 'Tolmodets lekse er tung å lære', sa alltid min bestefar. Det er nok mye visdom i det.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.