Gå til innhold
Arkivverket

[#23290] Hva kan vi vente oss av nye kilder?


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Hva er planlagt skal bli lagt ut på Digitalarkivet i nærmeste framtid av kirkebøker og folketellinger?Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det tilflyter oss filer som følge av avtalen mellom DIS og Riksarkivaren. Vi får tilsendt filer fra privatpersoner, og vi produserer våre egne filer. Det er disse siste vi sikrest kan vite når blir gjort ferdige, og når blir lagt ut. Det er registrert dødsfallslister i en rekke kirkebøker i Hordaland og Sogn og Fjordane som er på vei ut.Vi regner med at langt over 50% av de filene vi i år legger ut vil tilflyte oss utenfra.Det ligger også noen 'godbiter' på venting. De er under arbeid, og vi håper å kunne inkludere dem i det som måtte bli årets 'julekalender'. Vi ønsker ikke å avsløre nærmere hva disse vil bestå i.Dersom noen av brukerne har gode forslag, vil de selvsagt bli mottatt med takk, og de vil kunne bli fulgt opp i den grad ressursene tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg sitter med mange navn fra Jølster og lurer på om kanskje dødsfallslister for Ålhus og Helgheim sokn er på vei ut. Familysearch har mye material fra området, men det er særlig opplysninger om døde som mangler. Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebøkene for Jølster er for lengst ferdig registrert, og jeg har filene. Men så lenge rettighetshaver ikke gir klarsignal for utlegging vil de ikke bli publisert. På den andre siden synes jeg det ville være bortkastet å registrere materialet en gang til, for å legge den versjonen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Et spørsmål til siste innlegg fra Yngve. Sitter dere på SAB med mye ferdig registrert matriale som rettighetshaver ikke har gitt klar signal for?Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg går ut fra at registrator og rettighetshaver er den samme. Hva er grunnen til at registratoren har sendt filene til dere, men nekter dere å legge dem ut? Det høres litt besynderlig ut. Er det samme registrator/rettighetshaver for alle disse ti filene, eller skjer det ofte at filer blir nektet lagt ut på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Grunnen for at rettighetshaver nøler er at vedkommende ikke er sikker på at filene holder et så høyt faglig nivå at de vil la dem publisere. Vedkommende ønsker å kontrollere dem nok en gang. Grunnen til at vi har fått dem er at vi har anledning til å bruke dem i vårt arbeid (arbeidseksemplar), og som sikkerhetskopi for arbeidet. Jeg har også tillatelse til å produsere foreløpige papirutskrifter.Jeg ser ikke noe problem i slike holdninger, og respekterer selvsagt rettighetshavers ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.