Gå til innhold
Arkivverket

[#23292] Hvor ble det av tippoldefaren min??


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

Tippoldefaren min het Lars Larsen Lyseneie og var fra Gran på Hadeland. Han var født 01.10.1839. 15.12.1861 ble han far til min oldemor Lise som var født utenfor ekteskap. Han giftet seg i 1863 med Birthe Nilsdatter. Så begynner problemene: De siste sporene jeg finner av ham var at han, kona og deres 4 barn forlot Oslo med båten 'Sweden' 29 apr. 1870, med kurs for Milwaukee, USA. Har forsøkt å finne igjen familien der borte men har ikke lyktes. Kan noen gi tips om hvordan en kan lete for å spore opp utvandrede? På forhånd takk for gode tips.Øystein Brennsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Har dessverre ikke mye hjelp, men legger inn Lenke til utreisen.Norwayheritage.com opplyser om at Sweden dro fra Christiania til Leith i april 1870.Ser at reisen er betalt i USA. Du vet ikke om familiemedlemmer hadde reist bort tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Larsen er såpass vanlig et navn at dette blir en nål i en høystakk. Ved et par tilfeller har jeg funnet slik nål ved å kontakte Vesterheim Genealogical Center i Madison, WI. Email:.. holly@vesterheim.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Jau, Lars Larson er nål i høystakk, men Nettie Larson er betydeleg betre sjanse på.LenkeSom du ser, stemmer alle namna (og alder) bra (Lars senior er på forrige side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ikkje at eg er så veldig god i leiting etter amerikananar, men lat meg i alle fall ta med det trikset eg brukte for å finne dei her: Sats på det mest spesielle namnet, gjerne eit der du er rimeleg sikker på den amerikaniserte skrivemåten - her var det Netta, som nesten garantert ville bli Nettie i USA -- putt namnet inn i Census-søket på FamilysearchLenketa med fødeland Norge, og fødselsår med romsleg tidsmargin, større di eldre person du leitar etter. Ho her burde vere ca 10 år, og då held det gjerne med +/- 2 år.Oversikta over familien er lettare å få på Digitalarkivet, når Familysearch har fortalt deg kva stat du skal leite i (her: Wisconsin).Kanskje kan så einkvan av dei meir proffe leite i 1900-census for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Takk for alle svar, spesielt til Aase!Bare et spørsmål til slutt: Kommer noen inn på Family Search nå om dagen? Jeg har prøvd mange ganger denne uka uten å lykkes.mvh Øystein Brennsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg var inne ved 6-tiden i dag morges og hadde ingen problemer (bortsett fra at jeg ikke fant noen som passet).Men i den senere tid har jeg stadig opplevd at søket ikke går igjennom - at jeg får feilmelding. Men da har det bare vært å klikke 'Tilbake' og så 'Search' på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kjem du ikkje inn via lenka eg lagde i innlegg 5 heller? Eg har vore innom mange gonger denne veka, utan andre problem enn det Tom nemner - at søket ikkje går gjennom, men få minutt etter går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.