Gå til innhold
Arkivverket

[#23293] Fredriksen/Monsdatter fra Bergen


Gjest Hanne Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ihlen

Leter etter Lars Fredriksen og hans kone Karen Monsdatter som har bopel Solheim i Bergens område rundt midten av 1800-tallet.Disse to er foreldre til oldemor Amalie Ingeborg Larsdatter f. 16/2-1866, døpt 25/3-1866 iflg 'DA døpte i Bergen 1816-1894'.Det er stort sett det jeg vet om disse to. Har ingen fødselsdatoer eller annen informasjon. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Problemet med dei andre borna til Lars Fredriksen Solheim er at dei har 'feil mor'. Eller helst er det hos Ingeborg Amalia feilen ligg - legg merke til innførsla to linjer lenger nede![url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&variabel=0&postnr=33281&fulle=true&spraak=n>LenkeDet kan sjå ut som om enten presten eller avskrivaren har rota litt her, så du bør uansett få sjekka originalen. Alternativet er at barnet er fødd utanfor ekteskap, det står det ikkje noko om på DA.Vigsla mellom Lars Fredriksen og Johanne Andersdtr finn du her LenkeHolger Larsen og Kari Monsdtr gifta seg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Dette ble ganske forvirrende ja!! Ikke sikkert at far/mor stemmer riktig ser det ut som. Jeg får ta en tur på Riksarkivet, det er vel kun der jeg finner de orginale kildene.Takk for hjelpen iallefall - skulle det dukke opp mer så hører jeg gjerne fra dere igjen. mvh HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Kan kanskje driste meg til å spørre om det er andre kilder jeg bør sjekke også, er ganske 'fersk' så forslag mottas gjerne. Takker på forhånd til dette hjelpsomme forum. HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Kirkebok for presten i Hospitalskirken St. Jørgen viser Ingeborg Amalia født 16. Febr., døpt 25. Marts 1866, ægte, Foreldre Værksarbeider Lars Frideriksen Lillesolheim og hustru Johanne Andersd. Innførselen hadde nr. 8, men innførselen er deretter strøket over av presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Hjertelig takk,det var opplysningen som sendte meg 'videre'.Dette bekrefter utsagnet mitt ovenfor om hjelpsomhet. Takk skal du ha Lillian.Gjør meg også litt skeptisk til å stole på de opplysningen jeg finner selv - men det skal man vel kanskje være også! mvh HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, dette var berre ei påminning om at Digitalarkivet sine kjelder framleis er å rekne som sekundærkjelder - originalen må sjekkast før du set to strek under svaret. Dessutan kan det godt vere feil i originalen óg, så du bør helst samanholde fleire kjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Forresten, når det gjeld Lars sin bakgrunn, trur eg du finn store deler av familien hans på same adresse i 1865.LenkeDer er fleire Frederiksøner og - døtre på denne adressa, i tillegg til Fredrik sjølv med frue, men dette må sjølvsagt studerast nærare. Legg forresten merke til at sonen til Lars er kalla Fredrik Johannessen - sikkert endå ein feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Her dukker det opp så mange feil som jeg ikke har sett det korte året jeg har hatt dette som interesse!Denne Frederik,ligger inne på FS foreldresøk, med Larsen Lille Solheim til etternavn så da kan jeg vel gå utifra at han og hans 5 søsken hører til her?!Ser også at det er stort sett jenter/damer med samme adresse så disse kan kanskje være Lars Fredriksens søstre (Fredriksdatter). Utgår dermed at deres far het 'Fredrik'.Disse to, Lars og Johanne er altså tippoldemor Ingeborg Amalia's foreldre (blir også skrevet Amalie Ingeborg forresten!). Når jeg finner oldemor Anna Marie Augustdatter Norstrøm f.1889 står mor oppført som Amalie Ingeborg FREDRIKSEN, noe som gjør det enda mer forvirrende!(giftet seg med August Eriksen Norstrøm i 1885).Jeg har ikke klart å finne fødselsattest til Amalie Ingeborg eller Anna Marie på RA dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ei slik namneforvirring som du ser her må du nok faktisk rekne som heilt normal på denne tida! Når faren heitte Lars Fredriksen med eit Solheim påhengt av og til, kan du rekne med å finne borna hans som Larsen, Fredriksen eller Solheim, i lett blanding frå kjelde til kjelde. Men det er i grunnen berre med på å krydre leitinga!Når det gjeld Johanne Andersdtr, såg du kanskje at ho var oppført med Bergen som fødestad i 1865, men Strudshavn ved vigsla. Eg tippar det siste er rettast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

På Fam.s. fant jeg giftermålet til Lars Fredriksen, hans far er der oppgitt til å være Fredrik Olsen Solheim.og Johanne Andersdtr, sin far skal vist være Anders Nilsen NygaardSom du ser av 1865 tellingen så bor jo oxo Fredrik Olsen og kona hans på samme sted som Lars. Vis du på fam.s søker på foreldre søk, så får du opp en god del av barna deres, noen av dem bor jo på Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Takk Magne,det dukker opp flere og flere nå, takker være dere.Slett ikke lett for en 'rekrutt' å finne frem i en jungel av navn som slett ikke følger en 'rett linje'.Ser nesten ut som dette er en familiegård. Spennende å finne ut hvor og hvordand det så ut på dette stedet egentlig. mvh HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Jeg er overveldet!! Må bare innrømme at dette hadde jeg aldri funnet ut på egen hånd. Takker - og gjenntar meg selv i det uendelige, jeg er utrolig imponert over hvor hjepsomme dere er. Nå håper jeg at jeg er godt i gang med denne grenen - det er vel her også like vikig (som Astrid sa) å sjekke andre kilder også før 'to streker under' -- trodde jo at jeg hadde funnet frem til riktige personer tidligere! Så feil kan man ta! TAKK, mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

OBS!! Navneforvirringen er total når jeg i tillegg kaller Aase for Astrid i innlegg 16. Sorry Aase, takker for hjelpen og oppklaring samt tips. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Denslags små detaljar kan ein slektsgranskar ikkje ta seg nær av ;-) Eg brukte forresten fleire veker i vår på å finne ut av at eit barn som tilsynelatande var døypt Lars Andreas Larsen i 1853 (i originalkjelda) var identisk med Olave Bergitte Larsdtr, tip-oldemora til mannen min! Så i denne bransjen må du ta høgde for litt av kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.