Gå til innhold
Arkivverket

[#23294] Foreldre til Christopher Hansen, f. ca. 1711 i Nes, Akershus


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Temaet var delvis oppe under nr. 22585. Det kom her frem at tilstede ved Christophers sønn Johan Sigvarts dåp den 15.04.1849 i Ullensaker Kirke, var bl.a. en Hans Andersen, som jeg antar bodde på Kværnhaugen u/Holt ved FT 1865. Hans fødested oppgis å være Udenæs i Næs og med alder ca. 50 år. På FS har jeg funnet en Hans Laurits Andersen f. ca. 1815 på Runni, Nes med foreldre Anders Hansen f. 1791 og Kristine Elisabeth Kristoffersdatter f. 1793 på Unnulstad i Nes. Anders hadde en bror på Runni under FT i 1801 som het Hans og var født ca. 1779. Kan sistnevnte ha vært far til hristopher? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Den Hans Laurits du nevner finner under Runni i Nes bygdebok V side 532 som sønn av Anders Hansen (1791-1848) gift 1814 med Kristine Elisabet Kristoffersdatter fra Unnulstad (enke etter Hans Eriksen Eggum) 1793-1832. Første barn som er nevnt er Hans Laurits - fødselsår ikke oppgitt, men det står at han døde tidlig.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Odd,Finner en Hans Hansen på FS IGI som er født på Runni i 1779 med foreldre Hans Gulbrandsen og Rønnow Hansdatr. Disse er også registrert der under FT 1801. Har dessverre ikke Nes Bygdebok som omhandler Runni. Kan nevnte Hans muligens være far til Christopher?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Hans Hansen fra Runni født 1779 ble husmann i Kjusbråten.Under Bråten (Kjusbråten) - Nes bygdebok V side 514 - finner jegHans Hansen fra Østby under Runni ca. 1778-1838 gift 1804 med Dorte Maria Pedersdatter ca. 1782-1850. Barn:Karen 1804, Hans 1805, Andrea 1810-1814, Andreas 1815, Paul 1817, Gulbrand 1820 og Andrea 1822.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei igjen,Takk for hjelpen. Da var nok også dette en bomtur. Christophers opprinnelse er et mysterium for meg. Har likevel på følelsen at det er en forbindelse til Runni. Svigerdatteren Maren Andrine Christensdatter Kaastad f.1858 hadde aner dit.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

På familysearch finnes:Christopher Hansen, født 1810 Borhaug, Nes Akershus, døpt 8 april. Død 1850. Foreldre: Hans Olsen og Aase Kristoffersdatter.Gift i 1832 medAnna Maria Toresdatter, født 1808 Aas, Nes, Akershus. Død i 1846.Av deres barn nevnes: 1) Hans Gunnerius Kristoffersen født 1833 Borhaug 2) Gulbrand Kristoffersen født 1833 Borhaug 3) Tore Kristoffersdatter 1841 Borhaug 4) Anton Kristoffersdatter født 1843 Borhaug 5) Anne Marie Kristoffersd født 1846 BorhaugDu refererer til en sønn Johan Sigvart f 1849 i Ullensaker. Kan familien ha flyttet dit mellom 1846 og 1849 da, og at han er en senere sønn av dette ekteparet ? Spekulasjoner. Kan dette være den familien du søker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei nå har jeg rotet litt. Det jeg mente var at Christopher Hansen kan ha giftet seg igjen etter at Anna Maria døde, og at de evt flyttet til Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så lett det er å glemme enkelte ting da. Christopher Hansen født 1810 og døpt den 8 april . Dåpen var altså i året 1811, så han må jo være født i slutten av 1810. Altså født 1810, døpt 8 april 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Enda en gang. Så litt i folketellingen 1865, der finner jeg så langt 3 av disse 5 barna. Hans og Gulbrand finner jeg i Nes på Vøyen, begge er gifte. Tore og Anton har jeg så langt ikke funnet. Anne Marie ser ut som hun var tjenestepige på Udenes. Pussig da, for denne gården har jo allerede vært nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Anne Lene,Takk for innsatsen/interessen! Imidlerid ble det avklart når temaet delvis var oppe under nr. 22585 at 'min' Christopher ikke var han som som var født på Baarhaug. 'Min' giftet seg med Inge Andrea Larsdatter i 1844 og døde i 1867 på Ingjerseie, Ullensaker.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.