Gå til innhold
Arkivverket

Irma Andersson och Valfrid Johansson Kristiania


Keth
 Del

Recommended Posts

Min mans tante Irma Karola Andersson född 1894 29/10 i Trollhättan flyttar från Göteborg Oscar Fredriks församling 1919 14/5 till Kristiania. Hon gifter sig med Valfred Johansson, också svensk. När gifte de sig? När var han född? De får en son Evald 1923 eller 24 och en dotter Ingrid född 1930 28/1. Hon kommer till Trollhättan till släktingar antagligen 1936. Då är båda föräldrarna döda.

Ingrid har just fyllt 80 år. Hon vet inget om sina föräldrar och jag vill så gärna hjälpa henne att få veta mer. I dag har jag berättat för henne när hennes mamma var född och när hon flyttade till Norge. Inte ens en gång det visste hon.

Mycket tacksam för det som går att få reda på om än aldrig så lite.

 

Hälsningar Keth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hadde funnet Valfred i adressebøkene for Kristiania rundt 1920-1923, kunne man ved hjelp av bostedsadresse forsøkt å søke etter Evalds dåp i menigheten hvor adressen/gaten lå...

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en Walfrid Johansson her nr. 12 høyre side, men det er kanskje en annen, ihvertfall annen kone ?

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Lysningsprotokoll nr. H 0004 (1909-1918), Lysninger 1918, side 119.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9035&idx_id=9035&uid=ny&idx_side=-120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eftersom bägge föräldrarna var döda 1936 skulle man kunna gå igenom Dødsfallsprotokollregister på Oslo Skifterett. De finns på digitalarkivet under rubriken "Skanna skiftemateriale" och är uppställda i alfabetisk ordning. MAn kan se originalen fram till 1934, sedan är de skyddade av personvernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara en chansning:

 

På Disnorges gravminner (gravregister, ej fullständigt) finns en Evald Bernhard Johansson född 13 juni 1922, död 28/2 1994, begravd på Alfaset gravlund, Östre Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis rett Evald som er funnet gravlagt på Alfaset gravlund,for i kirkeboka (fødselsreg.) for Sagene fant jeg dette :

Walfrid Johansen f. 1891 og hustru Irma Andersen får en sønn den 13.juni 1922,men her står ikke navn http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=688&idx_id=688&uid=ny&idx_side=-164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prima! Då gäller det att finna äktenskapet och mer uppgifter om Walfrid, det finns ca 10-12 barn i Skåne år 1900 som kan vara rätt person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og leter etter innflytting og ekteskap,men det er ikke enkelt! Men nå vet vi i det minste fødselsår på begge,og at de ble viet i 1921 (det sto bakerst ved fødselen til sønnen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara en chansning:

 

På Disnorges gravminner (gravregister, ej fullständigt) finns en Evald Bernhard Johansson född 13 juni 1922, död 28/2 1994, begravd på Alfaset gravlund, Östre Aker

 

 

Tack Chris! Tror det är rätt Evald. Hans morfar hette just Bernhard och att han dog någon gång på 90-talet tror jag också är rätt.

 

Keth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack alla! Det stämmer att de bodde i Sagene menighet. Jag vet nu att de bodde i Sarpsborgsgatan 16. Chris, jag skall kolla i dödsfallsregistret i morgon. Kul att få reda på när de gifte sig och när Walfrid var född. Evald har jag träffat två gånger, men då var det inte aktuellt att ställa sådana här frågor. Evald blev kvar i Norge och Ingrid kom till Sverige. Ingen talade med henne om hennes föräldrar. Hon visste varken när de var födda eller när de dog. Det hon nu fått veta genom mig och er har gjort henne väldigt lycklig. Ett svart hål håller på att täppas igen.

Fantastiskt att ni engagerar er så. Tar gärna emot fler tips och upplysningar.

Tusen tack från Keth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.