Gå til innhold
Arkivverket

[#23310] Vilhelm Magnhildos Larsen i Bergen


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Wilhelm Magnhildos ble f. 3. mai 1890 i Bergen, døpt 1. juni s.å. i Domkirken i Bergen. Hvor ble det av han?Foreldrene var Peter Andreas Wilhelm Larsen f. 1864 i Vågan, Nordland og Magnhild Halvorsdatter f. 1857 i Hevne, ST. Trolig var hun født på Hovde. Kjenner til hvor fam. obdde i Bergen til 1906. Peter Andreas Vilhelm Larsen var maskinist til sjøs (bror av min oldefar Peder Olai), men skal etter sigende senere hatt tobakksforretning i K. Oscarsgt. i Bergen (?). Sønnen Wilhelm skal også ha vært sjømann/chief. I 1891 bor de i Magnus Barfodsgt, der bor også en Marie f. 1878 som er oppført som datter, muligens er hun datter av Magnhild fra før ekteskapet med Peder. Hvor ble det av Marie? LenkePeter Andreas Vilhelm brukte ofte bare Vilhelm til fornavn. Han var onkel til min morfar som var Vilhelm Larsen f. 1889 i Vågan. Morfar bodde senere i Bodø (1900), Tr.heim og Ålesund (ca. 1907).Men det var denne Vilhelm Magnhildos Larsen f. 1890, - hvor ble det av han? Noen som kjenner til han? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved farens dødsfall i 1954 sies det at Wilhelm var i USA, men at man ikke hadde hørt fra ham siden før krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Flott, - da vet jeg litt mer. Jeg har også hørt at han muligens emigrerte. Står det noe om andre søsken? - eller arvinger? Kona til Peter Andreas skulle være på Nevengården. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Krigen, - min morfar med samme navn, Vilhelm Larsen, ble torpedert og omkom under krigen, 1942. Det har vært ganske mye navneforvirring der. (hm. hvordan kunne jeg ha oversett Peter Andreas som død i 1954! Har 'tygd' de databasene! mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I 1954 står det at Magnhild var død, men uten at det er gitt nærmere opplysninger om tidspunkt eller sted. Sønnen Wilhelm er eneste registrerte arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Tusen takk begge to! Ja, kanskje han slo seg ned der borte. Kan forsøke igjen over Ancestry, gjorde endel søk for et år siden men flere databaser nå. Datter (evt. stedatter) Marie er trolig død. Har en Magnhild Larsen som døde 10 4 1936 i Bergen og en annen i 1941.I FT 1900 står denne datteren Marie nevnt som datterdatter på RHD? og Lenke og her som D datter??Mgnhild og Peter A W giftet seg i 1889. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.