Gå til innhold
Arkivverket

[#23313] Kirkebøker etc. fra før reformasjonen?


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

En bekjent av meg som har holdt på med slektsforskning i årevis på 'gamlemåten' (penn og skrivebøker), forteller meg at det skal finnes ymse norske arkiver fra før reformasjonen som oppbevares i Vatikanet.Stemmer dette?Og i såfall, hvordan kan man finne ut hva som finnes og få tilgang på opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg mener å huske at det ble funnet gjenparter av absolusjoner, folk som fikk tilgivelse for ymse alvorlige forseelser, en gang på 13- 1400-tallet. Kanskje noen husker mer om dette enn jeg.Det finnes ikke norske kirkebøker fra før reformasjonen. Norges eldste kirkebok er fra Andebu, 1623, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er en bok som heter BREV TIL PAVEN Om jeg husker rett så var det en fra Misjonselskapet i Stavanger som var i Vatikanet og samlet stoff til boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Noen 'norske arkiver' finnes neppe i Vatikanet. Men Vatikanets eget arkiv inneholder ganske sikkert en del korrespondanse om norske forhold og med norske myndigheter - da helst geistlige myndigheter. Hele bind 17 av Diplomatorium Nervegicum omhandler 'Romerske oldbreve' der mange av originaldokumentene befinner seg i Vatikanet. Dette dreier om overordnede saker og ikke så mye av interesse for en slektsgransker. Dessuten er det en stor begrensning for oss amatører: alt er skrevet på latin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Boken 'Brev til Paven' med undertittel 'Norske forbindelser med Den hellige stol i senmiddelalderen' er skrevet av Torstein Jørgensen og Gastone Saletnich og er utgitt 1999 i meget begrenset opplag av Misjonshøgskolens Forlag, Stavanger. Såvidt jeg vet har ikke Deichmanns Bibliotek et eksemplar engang.Men sjansen for at du skal finne noe om dine aner der er mildt sagt mikroskopiske, boken inneholder 15 - femten - brev (hvorav to er kjent fra før iflg forfatterne) med søknad om tilgivelse for synder - alle fra middelalderens Stavanger bispedømme (som var vesentlig større enn dagens)og forfatterne klarer i hvert fall ikke å knytte en eneste nevnt person (utenom paver o.l.) til personer som er kjente fra andre sammenhenger.Jeg har dog hørt at forfatterne er igang med et nytt verk som skal inneholde ALLE (øvrige?) brev til/fra Norge. Hvis det blir noe av blir i hvert fall sjansen større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk for svarene! Jeg søkte på Google etter 'Brev til paven' og fant en artikkel om boken og om at forfatterne er i gang med et slikt prosjekt som Tom nevner.Vi får følge med og se hva den boken vil inneholde.Jeg var i utgangspunktet skeptisk til påstanden om at det skulle finnes materiale som f.eks. kirkebøker fra Norge i Vatikanet. Særlig siden jeg ikke hadde hørt noe om dette i de ca tre årene jeg har holdt på med slekta.Men jeg har da endel aner som hørte innunder Stavanger bispedømme, noen geistlige var det også, så hvem vet, om de kanskje har bedrevet noe de ikke skulle ;-)mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

På www.forskning.no fant jeg i dag en artikkel med tittelen 'Paven tilga prestedrap'. En norsk professor har fått tilgang til brevmateriale fra middelalderen som tidligere har vært utilgjengelig. Ta en titt på denne siden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Denne professoren er ham som har skrevet 'Brev til Paven' og som forhåpentligvis holder på med en større etterfølger...Men interessant å lese likevel. Selv hørte jeg om denne boken i en av Thor Heyerdahls bøker om Odin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.