Gå til innhold
Arkivverket

[#23315] Anne Cathrine Nielsd f. 1808 Vang, Hedmark


Gjest Kjell Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hansen

Anne Cathrine Nielsd f.1808 Vang Hedmark g. 22 nov 1833 m.skredder Ole Andersen f.1803 Sandar Vestfold. Deres barn: Inger Andrea f 16 okt 1838 - Martinius 1841 - Nils Christian 1845 - Olaves Anton 1848 (min tippoldefar).Etterlyser slekt til Anne Catrine Nielsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her står det at Anne Kathrines far var Nils gundersen.LenkeOg, her forteller Familysearch om en Anne C. Nilsdatter f. i 1808 : -------------------------------------------------------------------------------- ANNE CHATHRINE NILSEN Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 13 MAY 1808 Furnes, Hedmark, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: NIELS GUNDERSSEN Family Mother: KAREN MAGRETHE POST STANGEBYE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MAi Britt Husom

Hei!Bare legger til at de foreldra til Anne Kathrine giftet seg 18-2-1808 Vang Kirke. Niels Gundersen paa Nerkvern til forn skriverkar hos fogden Floer paa Biri og jomfru Karen Magrethe Stangebye ibid. mvh Mai Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Mai Britt HusumI og med at Anne Katrine Nielsd er født 1808 og ikke er inne på 1801 FT, har jeg problemer med å finne hennes foreldre. Du oppga meg navn på foreldrene og sted hvor de giftet seg, men jeg finner ikke ut av det.Har du mere hjelp å gi meg?Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her finner du en Niels Gundersen 21år skrivekarl på Stange i Hedmark.Lenke På bakgrunn av innlegg nr.3, kan man kanskje anta at det er samme mann.Men, dessverre står det heller ikke der hvor han kommer far. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om man utfra forrige innlegg vil anta at Niels ble født i Hedemark fylke, finner jeg på FamilySearch IGI en Niels Gundersen som ble døpt på Stange 24.10.1779.Foreldrene var Gunder Gundersen og Gonnor Halvorsdtr.De finner du her i 1801.Lenke. Ingen av mine innlegg er noe bevis på at rett mann er funnet, men du har i det minste en kandidat å jobbe med. Når det gjelder Karen , har jeg forløpig ingen kandidat til deg.I 1801 er det kun en gård som heter Stangeby/e og den ligger på Nøtterø i Vestfold.Det er ikke mange med etternavn Post eller Stangebye i 1801 tellingen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Hei Rune.Etter at jeg la inn ny etterlysning, søkte jeg videre og fant den siste lenken du har. Øverst her står Gunder Gundersen som bruker 38 år og det kan jo da være sønn til Gunder Gundersen lenger ned som er 78 år og har opphold? Ut fra dette har jeg søkt videre på FM og har fulgt denne slekten tilbake til Rolf Siversen f 1610 gm Guri Joensen f 1616. Videre er Niels Gundersen skriverkar ved sitt gifte, så dette må være rette person. Kona Karen Margrete Post Stangeby er kanskje også troverdig all den tid Niels kommer fra Stange?Takk for din hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg finner også en Theodor Nilsen f. 24 sep 1814 i Vinger ,Hedmark av foreldre Niels Gundersen og Karen Margrethe Stangbye.(Fam. S.) Har sendt deg kopi fra Stange bygdebok om Gundersen fam. Stange.( på mail) Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch IGI viser disse barna.1. Anne Cathrine døpt 13.05.1808 Furnes2. Carl Edvard Stangebye døpt 09.05.1809 Furnes3. Lovise Syverine Marie døpt 22.07.1810 Furnes4. Karen Johanne døpt 14.11.1811 Vinger5. Theodor døpt 24.09.1814 Vinger6. Lars døpt 24.09.1814 Vinger7. Maria Elisabeth døpt 24.09.1814 Furnes (trillinger)8. Engel Dorthea døpt 23.02.1817 Hof Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Hei Rune.Hvordan er oppskriften for å finne hele familier på FS ? Her må det være noe jeg ikke har lært?Igjen hjertelig takk for din hjelp, som har vært til stor nytte og glede.kjhanse5@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjell.Jeg går inn på FamilySearch IGI (International Genealogical Index) velger land og fylke, skriver inn Nils Gundersen som far og Karen som mors fornavn,event All ,årstall 1817 +/- 10 år og søk.Da skal du få opp de samme barna som jeg har i innlegg nr.10. Jeg understreker imidlertid at disse opplysningene bør bekreftes via andre kilder som f.eks kirkebøkene.Jeg ville også kontaktet Statsarkivet på Hamar og bedt dem sjekke eventuelle skifter etter foreldrene til Nils.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Hei Rune.Jeg har kun søkt på All Resourses og ikke IGI som står litt nedenfor. Jeg lærer noe hele tiden?Takk for hjelp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

For å tilføye litt så er Karen født Stangebye sannsynligvis søster til Marthe Sophie Stangeby f. 17/1 1779, datter til lensmann, senere kanselliråd Ingebret Stangeby. Marthe Sophie var gift med Ole Waldemar Wessel på Nerkvern i Furnes.Nils Gundersen er også lensmann i 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da finner vi dåpen hennes her. KAREN MAGRETE POST INGEBRETSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 07 JUL 1776 Stokke, Vestfold, Norway Death: Burial:Parents: Father: INGEBRET CHRISTOPHERSEN STANGEBYE Family Mother: MAREN ELISABET PREBENSDR WOGNMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C421691 1732 - 1815 0127651 Film NONE Sheet: Foreldrene hennes giftet seg 11.08.1768 i Stokke ,Vestfold Og her er Karen og hennes mor i 1801.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Nå har jeg mye å skrive inn i databasen. Fikk låne bygdebøker fra Stange av ei hyggelig dame, fra Sandefjord. Så har jeg lånt Stokkebøkene av min svoger i Melsomvik. Videre har jeg lært bedre bruk av FS IGI, så igjen vil jeg takke for all hjelp og løsning på noe jeg har strevet svært med å finne ut av. Ønsker dere en riktig god dag, selv om det er fredag den 13?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjell. Datoen spiller ingen rolle.Det er fredag, nesten helg og sollen skinner.Lykke til videre i slektsjakten.Ha en strålende helg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.