Gå til innhold
Arkivverket

[#23316] Søk i Tune og Glemmen Østfold


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Leter etter en Emilie Marie Samuelsdatter f. 1863. I FT 1900 står en Emilie Samuelsdatter f.1864 oppført i Onsø, født i Tune.Lenke. Min Emilie skal være født i Sverige. Ønsker å sjekke ut om rett/feil Emilie står i kirkebok for Tune.Ønsker også å vite i Glemmen kirkebok hvem som er faddere til Johannes f. 14.5.1885, Søren f. 27.9.1887 og Marie f. 8.2.1890. Foreldre til alle er Aksel og Laura.Trenger også hjelp til å få vite foreldre til Johannes Eriksen f. 1830 i Tune og Berte Andersdatter f. ca 1835 i Skjeberg (Ektepar-foreldre til Aksel).Vise til tidligere oppslag 23140.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Arne!*Linker til 'din' Johannes i Folketellingen 1865: LenkeFinner følgende på FS/Vital Records:*Johannes Eriksen F: 1830, father: Erik Tolfsen Berthe Andersdatter F: 1836, father: Anders Larsen Sted: Glemmen Kirke Tid: 22. Jun 1856Dette KAN jo være de du leter etter..For.. Jeg finner på FS/Vital Records: * Johannes Eriksen F: 17. dec 1830 Sted: Tune døpt: 20. feb 1831 Sted : TuneFather: Erik Tolfsen Mother: Ane Eriksdr.Jeg fant ikke Berte på FS, men det kan være at akkurat den kirkeboken ikke ligger i databasen.hvis vi da tar Folketellingen 1865: Det finnes en Erik Tolvsen i glemminge. Men han står oppført som 45 år, så jeg tror ikke dette er faren til Johannes.Anders Larsen er jo et relativt vanlig navn, så der er det mange treff.Andre mulige barn av Erik Tolfsen og Ane: FS/IGI:*Inger Eriksdatter F: 27.10.1821 Tune*Birthe Eriksdatter F: 27.10.1821 Tune( de to over er da tvillingsøstre av Johannes.) *Thore Eriksen F: 16.12.1823 Tune døpt: 18.01.1824 Tune*Ole Eriksen F: 02.03.1826 Tune døpt: 07.05.1826 TuneFra FS/IGI Vital records: *Johannes Eriksen F: 15.11.1833 Tune døpt: 29.12.1833 Tune (dette gir oss da litt problemer.. Men. Det kan godt være at den yngste Johannes overlevde, men var alvorlig syk da denne Johannes ble født, og dermed så ville de at navnet skulle gå videre. Men du må nok se på disse innførslene) Foreldre: Erik Tolfsen og Anne Eriksdr *Lars Eriksen F: 01.12.1836 Døpt: 23.03.1836 Kommentar her: Found in girls 1837 , som da sikkert betyr at denne innførselen er funnet i 'qvindekjøn' kolonnen i 1837.Foreldre: Erik Tolfsen og Anne Eriksdr *Niels Eriksen F: 30.10.1839 Tune døpt: 29.12.1939 TuneForeldre: Erik Tolfsen og Anne Eriksdr Jeg tror nok at det er den Johannes som fødes i 1833 som du 'er ute etter'.... I folketellingen så står det at han er 34 år. 1866 - 34 er jo 1832, så det passer bedre..Men der må du kanskje sjekke dødsregisteret i Tune i årene 1830-1833 for å få det stadfestet.Be biblioteket ditt bestille Tune Kirkebøker fra 1810-1840 så får du med det meste vil jeg tro om denne familien. ( er ikke helt sikker på hvordan inndelingen er, men det vet de sikkert på biblioteket ditt.)Da finner du kanskje også giftermålet til Erik Tolvsen og Anne Eriksdatter også. Hvis hun kom fra Tune da.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk igjen og takk for sist!Dette var mye 'matnyttig'. Alt du tar opp refererer seg til min familie. Johannes Eriksen er forresten min tippoldefar. Det står skrevet i mine papirer at Johannes ble født 17.12.1830, så det er verdt å sjekke 1833-Johannes.Det er godt mulig jeg har den uriktige Johannes som tippoldefar. Kirkeboka for Tune er nok en plass å søke! Fant en Erich Tolfsen i 1801-9 år-fra Biørnestad i Thune. Han kan passe godt aldersmessig.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Arne!Hvis du ser på den andre familien som bor sammen med Johannes og Berte i 1865, så er det en som heter Anders Larsen som er husbond. Med alder kan det faktisk være faren til Berte.... Ergo blir da muligens hans kone moren hennes. Jeg må nesten si at dette er veldig sannsynlig!T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Arne!Her er en mulig Kristine Iversdatter i Aremark: LenkeDet står 'deres søn' men likevel?Dermed har du også hennes foreldre. Iver Nilsen og Gunhild Andersdatter.Men alt dette må jo kontrolleres mot kirkebøkene...Lykke til!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for ytterligere hjelp! Her er det litt å ta fatt i. Det passer godt at faren til Berte står oppført på samme gård. Kristine i 1801 kan stemme, bortsett fra alder.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.