Gå til innhold
Arkivverket

[#23329] Anne Margrethe Zahl fra Nordvika på Dønna


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Kjenner noen i denne diskusjonsgruppen til om Anne Margrethe Zahl (f ca 1704-d.1789 og gift med Ole Hansen fra Nordvika) er en 'Nielsdatter' eller en 'Jensdatter'? Svein Edvardsen mener i et innlegg på diskusjonsforumet no.fritid.slektsforskning.etterlysning at hun er en 'Nielsdatter'. Bjørn Veøy indikerer i en avisartikkel i Helgelands Blad i 2002 at hun er en 'Jensdatter', begge disse personene regner jeg som 'ressurspersoner' når det gjelder denne slekten. Jeg har ikke funnet noen primærkilder hvor det fremgår at hun er en 'Jensdatter' eller en 'Nilsdatter'. Kjenner noen til hvem hun er datter av eller om hun er datter av Jens eller Nils?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sett litt på Nils Jensen Zahls familieoppsett basert på skiftesamlingen til Svein Edvardsen og har og sett på skiftesamlingen til Alstahaug historielag fra samme perioden. Det fremkommer i dete og et skifte fra Rana/Hemnes at hun må være Nilsdtr. Kan sende et familieopsett hvis du mailer til min E-mailadresse. Der fremkommer det når og hvor skifter ble foretatt. Har og sammenlignet med Alstad Kannikegjelds historie og Benkestokk som har noe om Zahl slekten.Steinar olsen steinarolsen@tiscali.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for svaret Steinar. Jeg skjønner ikke helt hvilke skifter du sikter til for å få frem en konklusjon om at hun er en 'Nilsdatter', så jeg ser med spenning fram til å høre fra deg. Med hilsen og takk fra Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har kontaktet Svein Edvarsen og han beklager hvis han har gitt utrykk for at Anne Margrethe er en 'Nielsdatter', det riktige er i følge Svein at hun er en 'Jensdatter'. Som kilde har han brukt statsarkivar Kiils samlinger. Dette til orientering til dere som har lest denne lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.