Gå til innhold
Arkivverket

[#23336] föräldrarna till Ole Peter Hansen Raaholt född 1811 i Raaholt, Eidsvoll, Norge


Gjest Birgitta R Larsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgitta R Larsson

Hej! Jag söker efter föräldrarna till min farfars farfar Ole Peter Hansen Raaholt, född 1811 i Raaholt, Eidsvoll, Norge. Han hade enligt min farmor fem syskon: Gullbrand, Hans, Randine, Anne och Olava. Någon gång i mitten av 1800-talet flyttade Peter till Sverige ((eventuellt först via Stockholm), sedan till Skålldal (Bohuslän) och bosätter sig sedan i Kungälvs Ytterby (Bohuslän), Sverige. Där lever hans fram till 1881.Jag är mycket tacksam för tips om hur jag kommmer vidare för att finna föräldrarna till Peter och hans fem syskon.Mvh, Birgitta R Larsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej! Jag har nu upptäck att 'Kirkebøkene for Eidsvoll gikk tapt da prestegården brant 08.01.1877.'; detta enligt länken Lenke Men det finnes bevarte klokkerbøker...' från 1861-Mycket tacksam för varje tips om hur jag förhoppningsvis kan komma vidare.Vänliga hälsningar, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Av kilder som finnes for Eidsvoll, har jeg sett etter i kommunikantboka 1820-34. Der finnes det lister over konfirmerte. Han står ikke oppført der.Jeg har også sett etter i dødsfallslistene ført av sorenskriveren. 18.03.1860 døde Hans Gulbrandsen Blakkhaug fra Blaker på Råholthaugen, 80 år. Han hadde 1 myndig arving i nedstigende linje.Vanligvis vil det stå navnet på brudens og brudgommens far ved vielsen. Har du funnet vielsesdato for Ole Peter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej!Stort tack för hjälpen och för Dina uppgifter från kommunikantboka. Det var intressant läsning!Finns det möjligen någon uppgift om vad den myndige arvingen i nedstigende linje till Hans Gulbrandsen Blakkhaug fra Blaker på Råholthaugen hette?Jag har tyvärr inte funnit vigseldatum för Peter Raaholt. Han var gift åtminstone två gånger. Det andra äktenskapet ingicks i Sverige med en 22 år yngre fru (Regina Magnusd. född 1833). Det är mycket möjligt att det första äktenskapet också ingicks i Sverige, men detta har jag ingen uppgift om här. Han fick två söner i sitt andra äktenskap (födda 1863 och 1868 i Sverige). Enligt uppgift från en släktbok (baserad på John Magnussons släktforskning kring Peters andra hustru Regina) var Peters första äktenskap med Greta Andersdotter (eller Andreasdotter?) barnlöst. Greta hade dock en fosterdotter eller dotter från tidigare äktenskap.Jag har nu tittat efter i mina tidigare anteckningar och funnit en del andra uppgifter:Ole Petter Hansen Raaholt var född 1811-12-01 i Eidsvoll och dog 1881-07-07 i Kungälvs Ytterby (Sverige). Jag har ännu inga uppgifter om huruvida han var gift i Norge, men jag vet att hans (förmodligen första) fru hette Greta Andersdotter (eller möjligen Andreasdotter) och att de troligtvis bosatte sig i Solberga (Kungälvs-trakten, Sverige). Efter Gretas död gifte han om sig med Regina Magnusdotter som var min farfars farmor. Hennes släkt kom från Kungälvstrakten (Ytterby).Möjligen kan det vara så att Ole Peters namn ändrades något då han flyttade till Sverige. Det är en ren spekulation, men jag kan tänka mig att han står som Ole Petter Hansen född på Raaholt i Eidsvoll i de uppgifter som förhoppningsvis finns i norska källor. I Sverige kallades han ofta Peter Raaholt, och ibland Peter Hansen Raaholt eller Peter Hansen.Jag tycker att det låter rimligt att Ole Peter Hansen Raaholts far skulle kunna heta Hans Gulbrandsen, eftersom enligt min farmors anteckningar en av Peters bröder hette Gulbrand Hansen.Jag har dock en hel del uppgifter om flera av Peters syskon, som kanske skulle kunna vara till nytta för att finna uppgifter om föräldrarna till de sex syskonen.Ole Petter Hansen Raaholts syster Anne finns omnämnd i Skedsmoboken III (som jag fann på Eidsvoll bibliotek cirka 1994). Anne Hansd. var enligt denna bok född på Raaholt i Eidsvoll 1821 och dog 1880. I folketellingen för Skedsmo 1865 finner man uppgifter om Anne Hansd. född 1821 på Raaholt i Eidsvoll (Eidsvold Pr.gjeld), d. 1880 och hennes man Ole Hansen Kjus, f. på Kjus i Skedsmo 1825, d. 1904. samt deras första 6 barn (Hans Olsen Ryenbakken (1850-1949), Christian Olsen Sörum (1853-1936), Inger Birgitta Olsd. Kjus (1855-1929), Ole Petter Olsen (1858-?), Johan Martin Olsen Kjus (1860-1869) och Arnt Olsen Kjus (1863-1869). (De fick senare ytterligare ett barn Helga Marie Olsd. Kjus (1867-1869).Det finns även uppgifter om Ole Peter Hansen Raaholts övriga systrar Randine och Olava, baserade på släktbrev och släktfoton från den tiden:Ole Peters syster Randine Hansdatter var gift med Gulbrand Holmerud. De hade åtminstone två barn: Mathea Guldrandsdatter och Hans Gulbrandsen Holmerud. Mathea gifte sig med Christian Sörum f. 1853.Ole Peters syster Olava Hansdatter Raaholt gifte sig med en man med efternamn Torgersen. De får åtminstone fyra barn: Juliane, Jacob, Pauline och Hans. Olavas son Hans finns i släktbrev omnämnd som Hans Vestby i Odegaarden.Ole Petters bror Hans hade enligt släktbrev en son som hette Hans Hansen och 1897 bodde i Amundrud.Jag har funnit Anne Hansdatter och hennes familj i digitalarkivet, då hon efter att ha gift sig med Ole Hansen född på Kjus i Skedsmo bosatte sig där tillsammans med honom och fick 7 barn:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60231&variabel=0&postnr=2209&fulle=true&spraak=n>LenkeÄven systern Randine och hennes familj har jag funnit i digitalarkivet, och uppgifterna stämmer helt med de uppgifter jag sedan tidigare har från släktbrev och foton:LenkeSlutligen har jag även funnit uppgifter om systern Olava i digitalarkivet, som även de stämmer med tidigare uppgifter från släktbrev och foton: LenkeInom parentes kan nämnas att jag tittade på folketelling 1801 för Eidsvoll och fann en Hans Gulbrandsen som enligt FT 1801 då var 8 år. Lustigt nog hade hans 3 syskon namnen Ole, Gulbrand och Anne..!! En vild spekulation vore att denne Hans Gulbrandsen vore far till min farfars farfar Peter Hansen Raaholt; det skulle då alltså innebära att Hans Gulbrandsens barn (de första fyra) döptes till samma namn som hans syskon..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Jag såg att jag råkat göra ett skrivfel angående Olava Hansdatters man. Hans förnamn var Torger och efternamnet Jakobsen Vestby. Deras barn hette Torgersen respektive Torgersdatter i efternamn. Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej!I mitt sökande efter föräldrarna till Ole Petter Hansen född 1811 i Raaholt, Eidsvold (och alltså även föräldrarna till hans syskon Gulbrand, Hans, Anne, Randine och Olava) har jag hittills inte lyckats finna vigseldatum för Ole Petter.Jag tänkte att det kanske vore en väg framåt att försöka finna några uppgifter om när något av hans syskon vigdes, för att på det sättet få fram uppgifter om vilka föräldrarna (till Ole Peter och hans fem syskon) var.Exempelvis var systern Anne Hansdatter (enligt folketelling för Skedsmo 1865) född 1821 på Raaholt i Eidsvoll (Eidsvold Pr.gjeld). Hon dog 1880. Hennes man hette Ole Hansen Kjus och var född på Kjus i Skedsmo 1825 och han dog år 1904.Mycket tacksam för tips om hur man finner uppgifter om vigsel mellan Anne Hansdatter och Ole Hansen Kjus.Vänlig hälsningar, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Du nevnte Amundrud. Jeg har funnet Ole Petters bror Hans Hansen som selveier på Amundrud, gardsnummer 128 bruksnummer 6.1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60237&variabel=0&postnr=5182&fulle=true&spraak=n>Lenke1875: Lenke1900: Lenke.Datter Inger Marie var født på Kjus i Skedsmo: LenkeSønnen Hans Petter: LenkeHans Hansen døde 1879:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg har gjort nytt søk i konfirmasjonslistene i kommunikantboka for Eidsvoll. Peder Hansen Råholt ble konfirmert 08.10.1826. Ingen tvil om at dette er Ole Petter. Hans Hansen Eidsvoll Verk ble konfirmert 30.09.1832. Jeg finner ingen flere Hansen/Hansdatter med bosted Råholt som konfirmanter. Det er ikke noe som knytter Ole Petter og søsknene til garden Råholt. Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del (ISBN 82-7404-014-7, fotografisk opptrykk 1987)omtaler Råholt, gardsnummer 95 på side 347-56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Ja, nog är det Peter Raaholts bror Hans Hansen i Amundrud med familj som de länkar Du har skickat beskriver! Stort tack för dessa uppgifter. Det är fantastiskt vad mycket intressant man kan finna i källorna!Stort tack även för uppgifterna om konfirmationsdatum för Peder Hansen Raaholt. Mycket ofta är han skriven som Peter Hansen Raaholt i de svenska källorna. Det är mycket, mycket troligt att det är han!! TACK för Din hjälp att finna detta!I ett brev skickat den 26 december 1876 skriver Hans Hansen till sin farbror Peter Hansen Raaholt. Han bor då på Amundrud. Det gäller alltså att finna uppgifter om vigsel (kanske i Skedsmo) under den period som kan vara aktuell. Även systern Anne Hansdatter kan mycket möjligt ha gift sig i Skedsmo-trakten. Hennes man Ole Hansen Kjus var född i Skedsmo. Hennes svärfar var Hans Olsen, som var av gammal Skedsmoätt. (Skedsmoboken III, s. 909).Jag har också sett i släktbrev att Peters syster Randine kallas för Randine Holmerud. Hon kan alltså stå som Randine Hansdatter Holmerud i källorna. Randines familj finns i folketellingen 1865 för NitedalLenke(Jag såg att länken till Randines familj som jag skickade tidigare blev distorderad. Jag hoppas att den återges riktigt denna gång.)Enligt släktbrev 'Moster Randine Holmerud er död och begraven. Hun döde Fredag den 18 Marts Kl 1 1/2 Morgen, og blev begraven Lördag 26 sistleden (brevet är skrivet 30 mars 1881). Brevet fortsätter 'Samme datum som hun for 24 Aar siden kom til Holmerud.' Efter ytterligare några rader står 'Hilsen fra Eders Svoger Gulbrand...' (min kommentar: Randine Hansdatters man hetter Gulbrand) '...och börn Hans och Mathea.' Brevet till Peter Raaholt är skrivet av Juliane Torgersen, systerdotter till Peter. Julianes mor hette Olava Hansdatter. Se tidigare länk om Olava med familj.Brevet fortsätter med ytterligare en sida. Där framgår att gården Holmerud kommer att säljas genom auktion i mitten av maj 1881. Lite längre ned står att 'Hans Volla haver ogsaa tänkt paa, at kjöbe Holmerud. Jag ved ennu ikke hvordan det bliver. De skal faa besked derom siden.'Enligt släktbrev från 1901 från Hans Olsen Volla, Ryenbakken är han kusin till Peter Raaholt söner. Såvitt jag kan se bör Hans Olsen Volla vara identisk med Hans Olsen Ryenbakken, son till Anne Hansdatter (1821-1880) och hennes man Ole Hansen Kjus (1825-1904). Anne var född på Raaholt i Eidsvoll och var alltså Peter Hansen Raaholts syster. Ole Hansen Kjus var född i Skedsmo.Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej!Nästa steg blir alltså att finna vigsel för Hans Hansen (Peters bror) och Anne Mathea, och det lutar väl åt att de kan ha gift sig i Skedsmo. Mycket möjligt är väl att även Anne Hansdatter (Peters syster) gifte sig i Skedsmo. Jag har letat efter sådana uppgifter om vigsel på digitalarkivet, men hittills utan resultat.Peder Hansen Raaholt konfirmerades alltså den 08.10.1826 i Eidsvoll [enligt kommunikantboka for Eidsvoll]. Det finns uppgifter om Peter Hansen Raaholt i Sverige (Kungälv, Bohuslän) från 1843. Någon gång däremellan måste han ha utvandrat till Sverige.Jag funderar över om syskonen Hansen/Hansdatter kom från gården Raaholt eller om de kan ha kommit från någon närliggande plats (som antagligen då skulle heta något liknande (Raaholtmoen?, Raaholthaugen?, etc). Mycket tacksam för uppgift om vilken tidsperiod som tas upp i Eidsvoll bygds historie. I bind II, 3. del (ISBN 82-7404-014-7, fotografisk opptrykk 1987) omtalas Raaholt (gardsnummer 95 på side 347-56). Finns även kringliggande platser (Raaholtmoen, Raaholthaugen med i samma band (bind II))?Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birgitta R Larsson

Det finns uppgifter från inflyttningsattest om att Peter Hansen Raaholt flyttade år 1840 från Västerås i Sverige till Bohuslän. Han måste alltså ha flyttat från Eidsvoll i Norge till Stockholm eller Västerås senast år 1840 eller något år före dess. Enligt 'konfirmasjonslistene i kommunikantboka for Eidsvoll ble Peder Hansen Råholt konfirmert 08.10.1826' (citat Trond L). Han måste alltså ha flyttat från Eidsvoll i Norge till Sverige efter 1826 och före 1840 (eller eventuellt faktiskt år 1840). Vore mycket intressant att finna uppgifter om när han flyttade från Norge.Likaså är uppgifter som kan leda till att jag får fram vilka hans föräldrar var också mycket värdefulla. Tack för eventuell hjälp! Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Birgitta R Larsson

Hej! Prövar igen. Någon som känner till föräldrarna till Peter Hansen Raaholt? Har försökt spåra föräldrarna genom att söka via hans syskon (Anne Hansdatter, Randine Hansdatter, Hans Hansen, Olava Hansdatter, Gulbrand Hansen) , men hittills ingenting hittat. Kanske kan man hitta uppgifter om vilka föräldrarna var i vigselboken för någon av Peters syskon?Någon som har tips?Vänliga hälsningar, Birgitta R Larsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Skedsmo ministerialbok 9, 1830-53:Innflyttet nr. 6, 1835:25 sep. Anne Hansdatter, 14, tjener. Fra EidsvoldKonfirmert nr. 59, 4. okt. 1835: Anne Hansdatter, 14. Bosted: Fledtsveen (??).Foreldre: Hans Pedersen, Ingeborg Olsdatterside 115, nr. 64. Konfirmert 30. sep. 1838 Olava Hansd. Asakeie, f. 25de April 1824 Raaholt i Eidsvold.Foreldre: Hans Pedersen og Ingeborg Olsd.s. 193, nr. 9, Gifte 27. sep. 1845: Enkemand, sougmester Gulbrand Hansen Vestbyeie, Fødested: Vestbyeie, 37 1/6. Far: Hans Gulbrandsenpige Randine Hansdr. Tomte (??). Fødested: Bonkald-eie i Ager, 32. Far: Hans Pedersens. 195, nr. 13. Gift 1. aug. 1846: ungkl. hm. maler Hans Hansen Kjuseie, Fødested: Eidsvold, 27 5/6. Far: Hans Pedersenpige Anne Mathea Osmundsd. Kjus, Fødested: Uddingeie, 22 2/3. Far Osmund Nielsens. 207, nr. 25. Gifte 27 des. 1851: ungk. Torger Jacobsen, Fødested: Vestbye, 34, Far: Jacob Torgersen,pige Olava Hansdatter, Fødested: Vestbye, 26, Far: Hans Pedersen Raaholdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birgitta R Larsson

STORT TACK för hjälpen. Detta var fantastiskt intressanta uppgifter!Ser att uppgiften om Olavas födelsesplats först står som Raaholt i Eidsvold (i samband med konfirmation), men lite längre ned (i samband med giftermålet) står som Vestbye. Kanske flyttade föräldrarna under hennes barndom?Peter Hansen Raaholt (eller Peder Hansen Raaholt) som alltså var bror till 5 syskon (Anne, Randine, Olava, Hans och Gulbrand (en annan Gulbrand än den som Randine gifte sig med förstås) var född 1811 i Eidsvold.Ser också att varken Peter eller brodern Gulbrand finns omnämnda i Skedsmo ministerialbok.Jag har tidigare antagit att alla syskon var helsyskon till varandra, men vet inte helt säkert om t ex Hans Pedersen Raaholt var gift en eller två gånger. Finns det någon uppgift om födelseår eller ålder för Hans Pedersen Raaholt och hans hustru Ingeborg Olsdatter? Hur går jag tillväga för att hitta uppgift om vigsel mellan Hans Pedersen Raaholt och hans hustru Ingeborg Olsdatter?TACK än en gång för all hjälp i samband med sökandet efter uppgifter om föräldrarna till Peter Hansen Raaholt!Vänliga hälsningar, Birgitta R Larsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej, Vi vet att Peter Hansen Raaholts bror Hans var selveier på gården Amundrud, dels från släktbrev, men även från till exempel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f60237&gardpostnr=954&personpostnr=5182>Lenke (se även länkar ovan).En hypotes är att fadern till Peter Hansen Raaholt och hans fem syskon (varav Hans Hansen var ett) bodde på Amundrud 1853:12. Jan. 1853 1853 Hans Pedersen 70 1783 Findstad i Ørskoug gårdmann (En andel av gården Amundrud) 161Källa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Förtydligande till mitt tidigare inlägg:Vad jag menar är alltså att:En hypotes är att fadern Hans Pedersen (far till Peter Hansen Raaholt och hans fem syskon (varav Hans Hansen var ett syskon)) var en av de som bodde på Amundrud 1853.Kan det vara en rimlig hypotes?Vänliga hälsningar, Birgitta R Larsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Se gravlagte nr. 16 for Aurskog. Død 28. feb. og gravlagt 6. mars 1853. Det står enten 'af Eidsvold Værks Eie' eller 'af Eidsvold Mork Eie', alder 70, Svarstad 'af' eller 'fra' ...ding, Bl. = BlakerLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej, Mangen takk! Jag lyckades tyvärr inte öppna den länk du skickade med 28/6, men blev mycket nyfiken på vad där kan stå. Har du möjlighet att se om hela länken kom med?Ja, det stämmer att denna del av släkten var bosatt i Lilleström. Ole Hansen Kjus (f.1825, d.1904), som var gift med Anne Hansdatter (f. 1821, d.1880)(Anne = syster till Peter Hansen Raaholt). Ole Hansen finns i Skedsmoboken III omnämnd som Ole Hansen Kjus, men exempelvis 1901 bodde han på Volla i Lilleströmmen och kallades då Ole Volla. Enligt släktbrev från sonen Hans Olsen Volla i Ryenbakken daterat 8 december 1901 var Ole Hansen Volla då snart 77 år gammal.I ett annat senare brev från Hans Olsen Ryenbakken, daterat 17 juni år 1906, skriver han 'Jeg vil da ogsaa fortelle min fader döde den 4de August 1904, 79 1/2 Aar gammel...'Vore mycket intressant att läsa vad som står på den länk du har funnit.Vänliga hälsningar, Birgitta R Larsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Nu kom jag in på länken. (Det var nog hög belastning på servern tidigare då jag försökte, men länken fungerar).Hans Olsen Ryenbakken var ju son till Ole Hansen Volla i Ryenbakken. Hans Olsen Ryenbakkens dotter, Helga Marie Hansen, finns med på samma sida av denna länk. Enligt släktbrev från Hans Olsen Ryenbakken som han skickade till släkten i Sverige 1906, dog hon 19 år gammal 6 veckor efter att Ole Hansen Volla hade dött. Dödsorsaken för Helga Marie lyckas jag inte uttyda.Är det någon som kan uttyda vad det står direkt under 'Ole Hansen Vollas namn' i dödboken på länken ovan?Tack på förhand för hjälpen.Vänliga hälsningar, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Gulbrand og Randine innflyttet til Nittedal 26.03.1857. Hun var 43 år og født i Eidsvoll: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=544&idx_id=544&uid=ny&idx_side=-286>LenkeUtflyttere nr. 25-28 fra Skedsmo: LenkeOle Hansen og Anne Hansdatter utflyttet nr. 10-13 fra Skedsmo 1854: LenkeInnflyttet til Skedsmo nr. 25 fra Sørum: LenkeAnne Hansdatter døde 23.01.1880:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Randine Hansdatter ble konfirmert i Aker 30.09.1827, nr. 44. Hun var født i Eidsvoll av maler Hans Pedersen og Ingeborg Olsdtr. 07.07. og døpt 07.08.1813: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7719&idx_id=7719&uid=ny&idx_side=-381>LenkeRandine Hansdatter flyttet fra Aker til Skedsmo 08.07.1834: LenkeHans Hansen ble konfirmert i Aker 30.09.1832. Han var bosatt på Rommi-eie og født i Eidsvoll 06.10. og døpt 29.11.1818. Foreldre var Hans Pedersen Siggerud og Ingeborg Olsdatter: LenkeHans Hansen flyttet fra Rommi-eie i Aker til Skedsmo våren 1839. Han var født i Eidsvoll 06.10.1818, nr. 7 1841: LenkeSiggerud er en gard i Eidsvoll. I Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del side 439 er omtalt Siggerudstua (Baskopp). En Hans Persen Olstadkorset var bruker der 1812-21. Olstadkorset er i Ullensaker, nabosoknet til Eidsvoll. 'Ullensaker - en bygdebok' bind II, side 67-68 omtaler Olstadkorset, men ingen Hans Pedersen er nevnt der. I 1801-tellinga var 15-åringen Hans Pedersen i tjeneste på Olstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Detta är ju helt fantastiskt. Stort TACK för hjälpen! Jag ska ta en titt lite mer i detalj på länkarna med inscannade handskrifter. Kanske behöver jag hjälp med att tyda något ord här och var. Återkommer.När det gäller Peters förnamn: Jag har sett olika stavning av Peters namn: både Petter, Peter och Peder. Men oftast verkar det stå Pedersen när det står som efternamn. Innebär det att Peder är originalstavningen (vanligast bland dem som hette Petter/Peder/Peter i förnamn i Norge på den tiden?)Ibland finns uppgifter i våra släktbrev om andra nära släktingar; jag ska se om någon av dem också finns med på någon sida.Om jag minns rätt från släktbrev gifte sig två kusiner (Hans och Mathea) med varandra. Det finns en del foton på släkten i Norge från 1870-talet och framåt. Peters ene son var fotograf.Ska nu försöka tyda handskrifterna på de inscannade bladen i länkarna. Tusen tack för alla hjälp hittills! Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.