Gå til innhold
Arkivverket

[#23339] Oppslag i kirkebok for Kragerøområdet


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

En Hans Michelsen gifter seg med Kierstine Halvorsdr i Bamble 2. febr 1810.Kan noen hjelpe med oppslag i kirkebok og finne flere data, foreldre etc?Sommerhilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Dette står i kirkeboka ved vielsen:Copuleret 2.febr.1810 ungkarl,skorstensfeier Hans Michelsen af Scheen og pigen Kirstine Halvorsdatter Stathellet. (Bamble mini 2,1775-1814,s.481)Ingen flere opplysninger er gitt.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for det. Jeg antar at dette ikke er foreldrene jeg leter etter!Jeg leter etter Karoline Mikkelsen født 3. desember eller 3. januar 1827's foreldre og inngåelse av giftemål.Ved dåpen står følgende: Gamd. Johan Mikalsen og Kristine Aabye.Kort 3/6, side 68, nr. 7, Caroline, f. 3/1-1827, døpt 15/4-1827 Foreldre: Johan Mikalsen og hustru Kirstine HalvorsdatterKan noen hjelpe videre?Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Statsarkivet sier: Vi finner en Karoline f.3.11. og døpt 15.4.1827 i K. med foreldre Hans Johan Mikelsen og h. Kirstine Aabye 'Feiermester i Krageroe'. Faddere: Garver Rasmusens kone Anne Marie, pike Karen Marie Mølbak, Johan G. Beutler? maler Taagstrøm, Halvor Irgens og Abraham KalstadI 1827 virker det som om familien også er gårdbruker ettersom det står 'gamd' ved dåpen til Caroline. Aabye gård øvre (midtre og nedre) kan synes relevant....?Finnes det mulighet for å finne igjen husstanden ca 1832 (etter ev. søster Abelones fødsel) på adressebøker el?mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lill Juelsen

Hei, takk for interessen! Egentlig trodde jeg ikke på dette paret i utgangspunktet, men ville gjerne ha data for å sjekke med andre opplysninger.Imidlertid har det i ettertid kommet til mer stoff som godt kan tyde på at det er riktig par!Jeg trodde jeg hadde å gjøre med Anne Kirstine Halvorsdatter, som bebodde Aabye midtre eller øvre.Istedet ser det ut til at Kirstine Halvorsdatter, Aabye Nedre er min tippoldermor. Hun døpes i Bamble 31.mai 1789 som datter av Halvor Jacobsen Aabye og hustru Stine Danielsdatter. Hennes foreldre flyttet til Stathelle, men hun synes å hovedsakelig å ha vokst opp på Brekke - hos lensmannen som var fadder.Nå gjelder det å finne hele familien, ettersom det nok finnes flere feiere Hans Johan Mikkelsen med frue Kirstine Halvorsdatter som kan passe. Min oldefar var feiermester i Kragerø, og jeg skulle anta at han er bosatt der - eller nær ved.Jeg håper på at noen kan søke på folketellingene som skal ha blitt gjennomført i byene i 1815, 1825 og 1835, slik at det burde være mulighet for å finne familien her. Disse folketellingene skal visstnok finnes på filmkort. I 1835 bør datteren Karoline finnes der, født 1827.Takknemlig for all hjelp videre!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Viser til ovenstående innlegg. Hans Johan Mikkelsen er selvfølgelig min tippoldefar - ikke oldefar - og gift med Kirstine Halvorsdatter (Aabye).Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rent statistisk høres det veldig usannsynlig ut at det skal finnes flere feiere i dette området, på dette tidpunkt som har samme navn og som er gift med hver sin Kirstine Halvorsdatter! Men har du funnet det, så er det kanskje så... :-)Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Her er hva dyktige personer har lett frem om ektepar Mikkelsen, diverse sitat:'Har sett på kirkeboka for Kragerø og funnet dette:Død 8.sept.1846,begr.13.sept.1846 feier Johan Mikkelsen,74 aar,Kragerø.Død 15 juni?(det stemmer nok ikke ifht.begr.)1864,begr.4.juni 1864 fattiglem feier Mikkelsens enke Kirstine Mikkelsen,88 aar,Kragerø.Det stemmer vel dårlig med at dette skulle være rette person dersom hun fikk barn på 1830 tallet?utflyttet fra Brevig 1819 nr.2:skorstensfeier Hans Michelsen 35 aar til Kragerø. Det vil si at han skal være født ca.1784. Den feier Mikkelsen som jeg fant død i Kragerø 1846,skal være født ca.1872,så her kan det dreie seg om to forskjellige.Konfirmert 1824. Karen Kristine 15 år. Født i Skien. Far: Johan Mikalsen ,feier.'Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.