Gå til innhold
Arkivverket

[#23340] Oppslag i bygdebok for Førde


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I 1764 ble Anders Christiansen født i Førde. Han kan være min 3x tipp-oldefar, som overtok garden Stubseid i Askvoll av sine foreldre Christian Andersen og Salome (Salmøy) Madsdatter.Christian A. er trolig fra Furehaugen i Naustdal, men han bodde på Slåttene da han giftet seg 1763 i Førde med Salmøy Madsdatter Kirketeig.I kirkeboken står det at faren til Anders er Christian 'Bruland'; morsnavn er dessverre ikke oppgitt. Men jeg har opplysninge om faddere ved dåpen og nå sliter jeg med å finne ut om disse er i slekt eller besvogret med Salmøy Madsdatter Kirketeig eller Christian Andersen Furehaug.Faddere jeg er interessert i er:Rognald Halbrend .....(= Rognald Nielsen?) Hvem var han gift med?Truls Bruland ..... ( = Truls Eriksen eller Truls Andersen?) Hvem var de gift med?Erich Hafstad ..... Farsnavn? Hvem var han gift med?Marthe Nese ..... Farsnavn? Hvem var hun gift med?Takknemlig om noen kunne sjekke dette for meg. BarbarabLose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Rognald Nilsson Halbrend (1785-1827)kan det ikke være, men Rognald Gunnarson Via d. 1778 på Halbrend, som i 1742 ble gift med Helga Gunnarsdotter Ytre Halbrend.Truls Eriksson Kvamme (1734- d. 1790 på Bruland) gift 1758 med Kari Andersdotter Bruland (1734-1792) (Truls Andersen er barnebarnet - fødd 1795).Erich Hafstad må være sønn til Mads Olson Hafstad i første ekteskap med Gunnhild Eriksdotter Lunde. Erik til Erdalen står det i bygdeboka, men jeg finner han igjen i Erdalsdalen: Erik Madsson Hafstad (1741-1817) gift med Gjø Andersdotter Åse.Under gnr. 6 Nes finner jeg foreløpig ingen Marthe som kan passe.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk igjen for hjelpen.Det ser ikke ut til at noen av personene nevnt i ditt innlegg er i nær slekt med Christian eller Salmøy. Jeg må vel gi meg nå.En fin helg til deg!Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.