Gå til innhold
Arkivverket

[#23344] Johansen, Olave Bertine fra Tarna f.1862(?)


Gjest Ivar Andreas Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Linken som ikke funker:Anbytarforum: Landskap (efterlysningar m.m.): Västerbotten: Efterlysningar: Johansen, Olave Bertine fra Tarna f.1862(?) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Av Ivar Andreas Kristensen – fredag den 06 aug 2004 kl. 19.46: [Ändra]Jeg søker opphavet til Olave Bertine Johansen/Johansdotter. Hun flyttet til Vefsn i Norge en gang før 1883 og giftet seg der med Andreas Bech Kimsaas. Hun er i 1900 tellingen oppgitt å være født i 1862 i Tarna. Hun skal ha kommet fra en 'større' gård i området, og vært enebarn. Foreldrene skulle angivelig ha solgt alt godset da hun 'giftet seg med feil mann.' Kjenner noen til hennes opphav?Mvh.Ivar Andreas Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Dersom du ser i kirkeboka for vielsen, vil du sannsynligvis finne hennes fars navn, og kanskje og bekreftelse på fødselsåret. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jeg fant faktisk Olava Bertine i kirkeboken for Tärna:Hun er født i Tärna, Vesterbotten 1/5 dpt 4/5-1862 Foreldre var Johan Jacob Olsen og hustru Martha Albert. Wo/axberg, bostedet ser ut som... Jolstrøm.Genline ID: 2020.3.109000--------------- Foreldrene fiikk, i flg. familysearch følgende barn: 76. JOHANNES JONSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Male Birth: 18 DEC 1863 Tarna, Vasterbotten, Sweden 77. Berthe Albertine Johansen - International Genealogical Index / SW Gender: Female Birth: 1862 Tarna, Vasterbotten, Sweden 78. EMMA CHRISTINA JOHANSEN - International Genealogical Index / SW Gender: Female Birth: 1866 Tarna, Vasterbotten, Sweden 79. OLAVA BERTHINA JONSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Female Birth: 01 MAY 1862 Tarna, Vasterbotten, Sweden 80. Berthe Albertine Johansen - International Genealogical Index / SW Gender: Female Birth: 1862 Tarna, Vasterbotten, Sweden 81. Johanna Marie Johansen - International Genealogical Index / SW Gender: Female Birth: 1864 Tarna, Vasterbotten, SwedenHusforhør for Jolstrøm 1875-1880 forteller at Johan Jacob Olson faktisk er født i Norge 30.6.1839, og han ektet fru Martha Albertine Woxberg i 1861.Martha Albertine er f. i Tärna ?/1-1832.De flyttet til Norge alle sammen i juni 1875.og, det var det som var kluet for å finne dem:LenkeLykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Tusen takk Laila!! Jeg fant dem også på familysearch: Deres rette navn er Johan Jacob Olofsson og Martha Albertina Waxberg. Jeg lagde en rubrikk på genealogi.se ang. hennes slekt: Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter T–Z: WaxbergMvh.Ivar Andreas Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

De navnene jeg har skrevet, er de navnene og år som er skrevet i svenske kirkebøker, ikke hva amerikanerne på familysearch har tolket det som Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

er du ikke litt spydig nå? Jeg har også genline og har sjekket dåpsboka for Terna det står Waxberg, etternavnet til Johan Jacob er står oppført som Olsson.Mvh. Ivar A. Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

I kirkeboken for Olavas fødsel/dåp så står det ikke Olofsson. Det står Olsson.Johan er jo og født i Norge, så han er nok en Olsen..... skjønner ikke hvorfor du ber om omfattende hjelp dersom du har genline sjøl.. dessuten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Beklager, ser med søndagsfriske øyne at han bruker Olofsson i 1875 husforhøret, men Olsson i 1854-1874. Men, mannen er norsk, og heter nok opprinnelig Olsen! på den andre siden - de het vel egentlig det presten sa de het tenker jeg...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Dette er nok Martha Albertina Pedersdotter tenker jeg:MARTA ABERTINA PEHRSSON FemaleEvent(s): Birth: 17 JUL 1832 Christening: 22 JUL 1832 Vilhelmina, Vasterbotten, Sweden Death: Burial:Parents: Father: PEHR VANBERG Family Mother: ANNA MAGLENA GORANSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Sjekka dåpen til denne Marta Albertina, og det er nok din. Faren har fått navnet feilskrevet, han heter helt klart Pehr WaXberg i kirkeboken. Det står noe ved dåpen som er litt vanskelig å tyde,men det ser ut til at unge hr. Waxberg ikke var særlig interessert i å være far.Det kan se ut som det står noe om at de kan være skilt! Du har jo Genline selv, så du kan se på Genline ID 2023.12.69100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Og, dette er foreldrenes ekteskap, i 1839.PEHR VAXBERG Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: ANNA MARIA GORANSDR Family Marriage: 25 SEP 1839 Vilhelmina, Vasterbotten, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Takk for hjelpa Laila:) Ja, det vanlige var vel å kaste seg i giftemål så snart man merka at magen vokste. Kan vel tyde på at teorien din stemmer. Det var jo litt konflikter i den familien/slekta der etter det jeg har hørt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.