Gå til innhold
Arkivverket

[#23350] Er det noen som kjenner til Nils Thommasen på gården hope i Gloppen?


Gjest Helge Bergfjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bergfjord

Er det noen som kjenner mor og far til Nils Thommasen på gården hope i Gloppen? Lenke Finner han på Gården Hope i 1801 som tjenestemann men ikke hvem og hvor han er født. Har han som g. med Birte Andersdatter Askøy på Strømsnes. Han døde 1829 Strømsnes Askøy. MVH Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg kan ikkje seie det sikkert utan å sjekke på biblioteket, men eg vil tippe at han kjem frå nabobruket (du ser der er fleire Tommessøner og -døtre på Hope), og er då son til Tommes Hansson f. Gimmestad (d 59 åg 1786) og Kristi Steffendtr Hope (d. 78 åg 1809).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI stemmer det som Aase sier i sitt innlegg.Han ble døpt 17.03.1778 som sønn av Thomas Hansen og Christi Stephensdtr.Den samme kilden bekrefter også at Hans og Stphen er brødrene til Nils.Og da er dette ekteskapet til Thomas og Christi.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Takk til Aase og Rune, dere har sikkert rett. Kan jeg spørre om det er noe søkbaret på nett, for å komme lengre bakover? er det bygdebøker, eller må jeg se i kirkebøker. Er takknemlig om noen kan hjelpe med opplysninger om mine aner bakover fra Gloppen. MVH Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du finner vigde i Gloppen 1688-1816 her i Digitalarkivet.Du har 1701 mantallet for Nordre Bergenhus(folketellinger,andre,Sogn og Fjordane)Du har prestemantallet 1663-1666 og skifteregisteret.I tillegg kan man finne opplysninger på FamilySearch, men de opplysningene bør sjekkes nærmere.Ellers er bygdebøkene for Gloppen absolutt å anbefale.De finner du både på Statsarkivet i Bergen,Hoved-biblioteket og Universitets-biblioteket i Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Bind 3 av Gloppen bygdebok, som omfattar Hyen, er dessverre det dårlegaste av heile verket når det gjeld ættelistene, så du vil ikkje finne så svært mykje meir der. Men litt finn du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.