Gå til innhold
Arkivverket

[#23352] Oppslag i bygdebok for Lesja i Oppland.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 03.11.1828 giftet Ole Olsen Wolden seg med Anne Ingebrigtsdtr. Storeli seg i Lesja.De flytte nordover rund 1840, og slo seg etter hvert ned på gården Skaar i Kvæfjord,Troms.Der døde Anne 11.06.1852.Hun skal være født rundt 1807.Kan noen se etter i bygdeboken hva som står om denne familien der?Ole ble forøvrig født 23.07.1801. Foreldrene til Ole, Ole Engelsen og Gunnhild Johannesdatter dro trolig også nordover, og slo seg ned i Trondenes.Håper noen kan hjelpe med dette, samt å fastslå identiteten til Anne Ingebrigtsdtr.I 1801 befinner Oles foreldre seg på gården Hougen Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Rudiløkken

Hei Rune!Denne familien finner du nok ikke i bygdeboka for Lesja, men vil med tid og stunder komme i bygdeboka for Dovre, bind 4 som kanskje kommer ut i 2006. Dette bruket Wolden ligger på Dovreskogen lengst sør i bygda. Det er trolig at denne familien er av samme slekt som familien som er omtalt i innlegg 22417.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret ditt Harald.Da fikk jeg i alle fall bekreftet at bostedet Hougen i 1801 og Wolden var samme sted.Skulle noen ha informasjon om familien i innlegg nr.1 , tas det imot med stor takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Rudiløkken

Har du sett på Ft 1801 for Lessøe, Dovre sokn, Hougen (2826)? Der finner du foreldrene og søsken til Ole Olsen Wolden. Foreldrene til O.O.W. giftet seg 10.02.1793 i Dovre kirke. Jeg skal også søke etter Anne Ingebr.dt.Har du E-post adr.?Mvh. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Göran och Vibeke Åhling

Hej! Ville bara säga att ifall du inte hittat dem så finns påwww.arkivnett.ol.noen del ministerialböcker för Dovre och Lessja on-line. Bakom menyerna databaser - kirkeböker - Lesja - konfirmerte finns en trolig Anne Ingebrigtsdatter. (sökord: An% In%)Hon blev konfirmerad 1824, född 25.12.1807, föräldrar Mari Jacobs. och Ingebrigt Hans. Bosted Storlien. Gissningar efter att ha sökt i döpte-databasen: Anne och Ole bodde nog där vid födseln för Ole (1830), men flyttade troligtvis sedan till Öyen där Engebregt (1833), Gunild (1835) och Hans (1838) föddes. 1840,1841 och 1842 hittar jag inga utflyttningslängder för. Ingen passande An% %br% i de andra. En Gunild Johannisdatter Volden, husmannskone, 81 år, begravs 1849.Den Gunhild Johannisd. som flyttar norrut ser eventuellt ut att vara en sondotter till Ole Englesen och Gunild Johannisdatter, f. 1825.En Ole Englesen Volden begravs 1838, 88 år.Det dör en Engle Ericsen Wolden 75 år 1810. Om det är Ole Englesens far har han variabla åldrar och namn.Under Engle Olsens barn Jacobs dop och under Erik Olsens barn Ole står det Wolden, och något om Laegds no Hougen paa Dovre respektive Laegd No Hougen det söndre. Och Engle Olsens dotter Marit är född på Volden under Höye, så platserna verkar höra ihop.Med vår utrustning vill databasen inte söka på bostad under döpta om jag inte sätter % i fälten för namn. Då går det bra. Det går däremot inte att söka under begravda på detta vis.Hälsningar Göran och Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Harald, Gøran og Vibeke for god hjelp.Jeg har vært innom kirkebøkene for Dovre/Lesja.Det var der jeg fant Ole født i 1801 og ekteskapet med Anne i !828.Om du Harald skulle komme over noe annet av interesse vedr. disse familiene, så er min e-post adresse følgende: rthors@broadpark.no Jeg tror forøvrig familien må ha flyttet rundt 1840.De får en sønn Johan 25.02.1841 på Roxøen i Sortland , Morten i 1844 på Vikeland i Kvæfjord, Olianna i 1846, Edvard i 1848 og Karen i 1852, alle på Skaar i Kvæfjord. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.