Gå til innhold
Arkivverket

[#23361] Olive , f. 1886, gift Eggum, emigrasjon til Minnesota omkring 1905/1895


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Hun emigrete omkring 1905, 1895 eller 1885 iflg cencus 1920. Finner henne ikke i cencus 1910, verken henne eller kristian Eggum.Legger ved bilde fra cencua 1920.Noe som vet om henne. Når huin emigrete (fant henne ikke i listene), hvem som var hennes foreldre.Ser av cencus 1920 at de ble gift 1914.Viser ellers til innlegg nr 23357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Men, Michael.. dette er vel noe rart? I innlegget du nevner, har du jo foreldrene hennes? og at hun var i 1900 tellingen i Norge?Eller er jeg helt på bærtur?? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis det hadde vært Olive Jøndal så hadde jeg hatt hennes foreldre, men det var tydeligvis ikke henne. Sjekket cencus 1920 og der stod det hun emigrete 1905 eller 1895. Så da kan det ikke være henne for hun emigrete i 1913 og ble gift med Ingebright Jonsson Sundseth. Så da må jeg lete videre. iflg samme cencus så ble Olive gift 1914. Kristian Eggum ble enkemann i 1909/10, 2 av hans døtre (Mildred og Lillian) fra første ekteskap finner jeg i 1910 på Mashburn Home (barnehjem) i Minneapolis. Kristian finner jeg ikke i cencus 1910 og heller Olive. Denne folketellinga er jo ikke så lett å leite seg fram i heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jeg er veldig usikker på hva du egentlig leter etter....Hvem er Olive, om det ikke er den andre i det andre innlegget? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Så... den du har i det andre temaet er IKKE den som ble gift med Kristian Eggum da, mener du eller????? Jeg er fremdeles ute og plukker bær tror jeg ;) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det stemmer. Jeg laga et nytt innlegg pga at Olive Jøndal ikke er hun som ble gift med Kristian Eggum, men gift med en Ingebright Jonsson Sundseth. Jeg er ute etter henne som ble gift med K. Eggum.hilsen Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har lest dette flere ganger. -Og....sorry.... men jeg forstår ikke hva det egentlig spørres etter her. - Mulig jeg er treg (og er sammen med Laila på bærtur)...Michael- jeg trur det er lurt at du omformulerer litt, så også trege folk skjønner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

1. Når utvandret Olive? Utfra cencus 1920 for Minneapolis skjedde det 1895 eller 1905 (vanskelig å lese årstallet).2. Hva heter hennes foreldre?Det ikke snakk om Olive Jøndal som står i innlegg nr 23357. Håper det gir mer klarhet for Laila og Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Olive Eggum født 5. mars 1886 dør staten New York i april 1983. I følge Social Security Death Index hadde hun siste bopel på Staten Island, New York. SS# utstedt i Minnesota.- Jeg ser forøvrig slett ikke bort i fra at hennes norske døpenavn var Olava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En viktig detalj som står i 1920 census er at jenta heter Olive C. og det eldste barnet er ca 2 år og 3 måneder.I 1920 census har hun immigrert i 1905, (det sier jeg med bakgrunn i at hun blir naturalisert i 1916. og det tar mer enn et år å få gjennom alle papirene. Hun ble nat.citizen uavhengig av Christian.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg overså den C. Får det til å være 1914 at hun ble naturalisert, men det er ikke så lett å lese. Står denne C for et etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis du ser 1914 der Michael, så må vi ha forskjellige censuser. Det er ikke tvil i min sjel om at Olive C. Eggum ble nat. i 1916 iflg. 1920 census.C kan stå for f.eks. Christiansdatter... eller Olive Christine... eller...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1930 censusen ser vi at Olive og Christian ble gift i 1917 eller 1918. Eldstesønnen Cyril Martin Eggum døde forøvrig i Texas i 1993.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Mormonerdatabasen påstår at Olufine Karoline Nergaard ble født 5 Mars 1886 i Ofoten, Nordland, Norway, (Parents: Father: Jakob Elisaeus Johansen Nergaard - Mother: Anna Petrike Olsdatter) og at hun ble gift med Christian EGGUM. Hun er vel her i 1900 skulle jeg tro: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1855&kenr=013&bnr=0002&ln=00>LenkeOg ser ut til å forlate Trondheim her: LenkeAnkommer Ellis Island her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk Jon. De ble nok gift i det tidsrommet. Hun var 32 år da de ble gift iflg samme cencus. Cyril ble født i 1918.Laila: Jeg har hente cencus 1920 fra ancestry.com. Etter å forstørret det så får jeg fortsatt det til å bli 1914, men for meg er det å finne ut hvem som er hennes foreldre og når hun utvandret fra Norge. Mulig at jeg må få tak i vielsesattesten eller dødsattesten til Olive for komme meg videre.Noen tips??Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk Jon :) Det ser ut som det er den personen jeg var ute etter. Innlegget gikk omhverandre her. Så det etter jeg hadde sendt mitt forrige innlegg.Skal følge sporet videre her. Hennes fødselsdato vil nok bekrefte at dette er rett person.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det spørs om vi ikke fant en fjern slektning her:I mormonerdatabasen har nemlig en herremann ved navn Marius Nygard, 101 Cloverdale, Marble Falls, TX, 78654, USA (Han står fortsatt i telefonkatalogen)........... følgende:Anna Petrike Olsdatter,Birth: 14 Jun 1860 Offoten, Nordland, Norway, Death: 19 Mar 1919 Offoten, Nordland, Norway (Parents: Ole Tosten Hansen / Karn Maria Jansdatter). - Spouse: Jakob Elisaeus Johansen - Marriage: 26 Jul 1884 Offoten, Nordland, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Denne Olive Nergaard har minnesota som fødested og er finne i Valley City, Barnes, ND 1920. Så Olufine har nok byttet både for -og etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Michael, jeg skjønner ikke hvilken census du ser i.I 1920 census så står det da ikke når de gifta seg???Jeg har lagt ut census 1920 her slik at de andre som ikke har sett dem kan vurdere opplysningene selv: : [url="http://www.lailas.net/lookup/eggum.bmp>http://www.lailas.net/lookup/eggum.bmpden er tung, men det får gå i disse brede bånds tider. Census 1930 forteller at Olive var 32 år ved første ekteskap. Dette vil si at hun giftet seg ca 1918, ikke i 1914?? Dette passer jo og med første barnets fødsel.Her er census 1930,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Du har nok en mye bedre utgave enn det jeg har. Det står 1916 uten tvil. Jeg gikk utfra at tallet 1914 stod for deres giftemål, men jeg har lært noe nytt ved denne tellingen at det er naturalisering (er det statsborgerskap?). Ja, er enig nå med at alt er viktig å få med seg når gjelder en person i slektsforskningen. Har ennå mye å lære om å søke etter slektninger som dro over til amerika.Har du noen tips på hvordan jeg skal finne Chritian Eggum i cencus 1910. I 1907 dør hans første kone i Minneapolis og i 1910 datteren Elfrida.To andre brødre av Christian utvandret oxo Ragnvald Eggum med kone og 2 barn [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=92444&fulle=true&spraak=n>Lenke alle spor etter han stopper der. Så er broren Jens Eggum Lenke som drar i 1904. Han finner jeg ikke før ham han dør i Los Angeles i 1974.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jens er å finne under navnet James Eggum i LA. Han er gift med Inga Østby cenus 1930James M Eggum Los Angeles, Los Angeles, CA 1887 Norway White HeadEuge Eggum Los Angeles, Los Angeles, CA 1887 WifeMargaret Eggum Los Angeles, Los Angeles, CA 1913 DaughterGladys Eggum Los Angeles, Los Angeles, CA 1915 DaughterHarold Eggum Los Angeles, Los Angeles, CA 1918 SonJohn R Eggum Los Angeles, Los Angeles, CA Son

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

'Din' Christian Eggum var ikke gift i 1910. Hans ekteskap med Olive var hans første. Censusen 1930 oppgir at de begge to ble gift første gang for 13 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.