Gå til innhold
Arkivverket

[#23361] Olive , f. 1886, gift Eggum, emigrasjon til Minnesota omkring 1905/1895


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Han var gift 2. ganger. Her fra familiearket til C.E.Ektemann: Kristian Alexander Johan Martinussen Eggum Født: 19 jun 1869 i Eggum, Borge Dåp: Døpt: Død: 24 nov 1934 i Hennepin, Minneapolis, USA Gravlagt: Ref.nr Yrke Far: Marthinus Elisæus Johan Berntsen Mor: Josephine Sophie Simonsdatter Hustru: Elise Andrea Johnsen Også kjent som Elise J. Wik Gift: 1891 i Seremoni: Født: 5 jan 1869 i Vik, Gimsøy Dåp: Døpt: Død: 9 des 1907 i Minneapolis, Hennepin, Minnesota Gravlagt: Ref.nr Yrke Far: Sevald Johnsen Mor: Antonette Carolina Olsen F Barn 1: Elfrida Antoinetta Eggum Også kjent som Elfrida Wik Født: jul 1893 i Vik, Gimsøy, Vågan Død: 9 des 1907 i Minneapolis, Hennepin, Minnesota F Barn 2: Vagmar 'Effie' Josephine Eggum Født: 30 jan 1895 i Eau Claire, Wisconsin, USA Død: 1 nov 1973 i Fresno, California, USA F Barn 3: Lillian Goodrun Eggum Født: 13 sep 1903 i Minneapolis, Mn, USA Død: 1929 i Minneapolis, Mn, USA F Barn 4: Ruby Sylvia Eggum # Født: 23 okt 1904 i Minneapolis, Mn, USA Død: 19 aug 1997 i St Petersburg Pinnellas M Barn 5: Sigurd Eggum Født: omk 1901 i Minneapolis, Mn, USA Død: før 1906 i F Barn 6: Mildred Sylvia Eggum Født: 1 apr 1899 i Minnesota Død: okt 1980 i Delta, Millard, Utah Hustru: Olufine Cathrine Nergaard Gift: 1918 i Minneapolis, Hennepin, Minnesota Seremoni: Født: 5 mar 1886 i Nergaard, Ankenes Dåp: Døpt: i Død: apr 1983 i Staten Island, Richmond, New York Gravlagt: i Ref.nr Yrke Far: Jakob Elisæus Johansen Nergaard #44809 Mor: Anna Petrikke Olsdatter #44810 M Barn 1: Cyril Martin Eggum Født: 1917 i Minneapolis, Hennepin, MN Død: 16 jun 1993 i Harris, Texas, USA F Barn 2: Anna Jane Eggum Født: 1919 i Minneapolis, Hennepin, MN Død: i F Barn 3: Enid Hope Eggum Født: 1922 i Minneapolis, Hennepin, MN Død: i F Barn 4: Catherine O Eggum Født: 1924 i Minneapolis, Hennepin, MN Død: i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Michael, kan du legge inn kilder for de hendelsene som gjør at du er sikker på de tingene vi lurer på? Laila (som fant James Eggum ----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I census 1920 står det at han kom til Amerika i 1891. Dersom dette er rett, så er det vel litt snålt at hans eldste datter er født i Norge i 1893....... eller ??Dessuten sies det i 1930 at han ble første gang gift som 43 åring. Visst forekommer det feil i folketellinger, men .................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jon, cowboyhelt! Hadde du rota deg inn på DISchat i kveld, hadde du kunnet snakke direkte med Michael og meg der!Jeg er helt enig med deg, Jon. Det er noe som 'skurrer'. Natta klem fra Engas rose (dessuten er det gratis is til alle nesoddgutter her i hele morra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Her er kanskje snakk om en sammenblanding mellom de to brødrene Ragnvald og Christian Eggum.Ragnvald reiser sammen med 2 barn og kone LenkeChristian reiser ugift. Dette taler for Christian ble bare gift 1. gang og det er Ragnvald sine barn som er å finne på barnehjemmet og kona hans som dør i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Christian Eggum bor i 1900 i Stanley, Chippewa County, Wisconsin og er 30 år. Oppgitt å være født i januar 1870. I cenus 1900 får vi oxo opplyst at han er gift og har så vært det i 8 år, vært i United States i 7 år. Hans kone eller barn bor ikke sammen med han der. Hvor kan de være?--------------------- Kilde : Census Microfilm Records: Wisconsin, 1900, 1 Ward Stanley, Chippewa County, Wisconsin Series: T623 Microfilm: 1780 Book: 2 Page: 228 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da har jeg begynt i den enden du skulle ha begynt, Michael. Jeg kunne ikke dy meg når jeg var på RA i dag.Kristian Alexander Martinusen Eggum og Elise Andrea Sevaldsdatter giftet seg i Borge 7.10.1892. Fedrene har du. Dette er ut fra Kirkebok for Borge, 880.A07.Kristian og Elise fikk helt korrekt en datter 13. juli 1895 dpt. 13. august. Denne jenta het Elfrida KRISTINE ikke Elfrida Antoinette. Vet ikke hvilken kilde du har på det???Jeg fant ikke den andre jenta, men jeg lette ikke så nøye.Jeg så gjennom dåpsinnføringene og ekteskap, for BOrge, men kunne ikke se noen Ragnvald Marthinusen fikk noen barn eller kone. Kan det rett og slett være at Ragnvald reiser sammen med Christians kone og Barn???Jeg så også gjennom utflytte (kjapt, veldig kjapt), og så heller ikke noen kjente der.Alt dette må du selvsagt kontrollere nøye selv. Kirkebøkene var lette og fine og lese.---------SÅ, da er det i hvertfall bekreftet at Kristian VAR gift med en Elise før han emigrerte.---------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Sier takk for at du tok deg tid til å sjekke deres vielse. Navnet på Eldrida har jeg fra etterkommer til Kristian i statene. De andre barna er født i statene. Kun Elfrida som er født i Norge. Vagmar sin fødsel har jeg fra Wisconsin Births, 1820-1907.Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Laila: Dine antagelser at det er Elise kan være Elin kan være riktig. Hun og barna er jo ikke nevnt i cenus1900 og det oppgis at de reiser til Stanley Wisconsin hvor Christian er å finne i cenus 1900. Finnes det lister på folk som reiste hjem på besøk eller kom tilbake? Hvis de finnes hvor befinner de seg?I skifte etter Martinus Berntsen i 1912 kan man lese at Jens og Christian bor i Minneapolis. Ragnvald er bosatt i St. Paul. Jeg finner ei enke som heter Alma Eggum (30 år) fra Sverige i St. Paul med sønnen Roy (2 år). Det kan jo være at Ragnvald kan være død og være hennes mann, selvom det oppgis han ennå er i livet i 1912. Der må det nok nærmere undersøkelser til. Finner en Roy Eggum, f. 07 Aug 1905, d. nov 1985 i Rapid City, Pennington, South Dakota. Iflg. Social Security Death Index. Han iflg cencus 1930 født i North Dakota og bor da i Sharon, Steele. Foreldrene hans skal være født i Minnesota. Angivelsen på foreldres fødested er ikke alltid så pålitelig i denne tellingen når gjelder hvor foreldrene er født. Mulig så kan at han kan være den som er nevnt som sønnen til Alma i 1910.Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.