Gå til innhold
Arkivverket

[#23363] Corporal Peder Nilsen Hjulstad f. 19.7. 1765 Inderøy Anne Petersdtr Alvdal


Gjest Ingvild Alme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Alme

I min slekt har vi vært på leiting etter Anne (Katerine)Petersdatter som kom til Inderøy og giftet seg med Peder Nilsen Hjulstad. Er det noen som kan hjelpe oss. Folketelling 1801 : national corporal ved cavailleriet. bonde og gårdbeboer på gården Aas nordre Eiendom, I 1803 bygslet han i tillegg nabogården Aas søndre I følge min far var han gift med Anne Katerine Petersdatter fra Lille elvedalen f. 1763 Da Henrik Angell og kona Anna Catarina f. Lysholm kjøpte Sundnes med jordgods og kirker i 1781 kom Anne trolig sammen med dem til storgården og ble som tjenestegjente på gården Sundnes. Jeg lurer på om det kan være et slektskap herPeder Nilsen Hjulstad og Anne Pedersdatter giftet seg i Sakshaug kirke, Inderøy 19 nov 1791 Forlovere var Peder Kvistad og Amund Våset.Den første tiden de var gift bodde de på Volan og fikk barna1. Nils Pedersen Volan 11 , Født: Inderøy, Nord-Trøndelag, 12 apr 1792, Død: Inderøy, Nord-Trøndelag, 1845 2. Petter Pedersen Volan 12 , Født: Inderøy, 17 apr 1794 3. Olava Pedersdatter Volan 13 , Født: Inderøy, 2 apr 1796, Død: Inderøy, 26 feb 1881 4. Ane Marie Pedersdatter Volan 14 , Født: Inderøy, 6 jul 1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

I hvilken kilde står det at hun skulle komme i fra Lilleelvedalen ?Jeg har ikke sett det navnet. Hun er i hvert fall ikke nevnt i bygdebøkene, skiftene eller i de delvis mangelfulle kirkebøkene fra Lilleelvedalen. Den nærmeste mulige kandidat, jeg kommer til, er ei Anne Pedersd., født 1772.Selvsagt kan hun ha tilhørt gruvemiljøet i Lilleelvedalen, men navn skrevet som Peter eller Petter var ytterst sjeldent. Peter/Petter var mer vanlig på Tolga og Kvikne/Innset, har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Takk for svar. Jeg har hatt kontakt med Inderøy Museums- og Historielag Slektsnemnda v/Liv Skogset Værdal. Hun skriver: 'Med de kildene jeg har hatt tilgjengelig så langt har jeg funnet lite om hans kone utover det du har referert. Hun er innført under navnet Ane Pedersdatter ved barnas fødsel. Asbjørn Smevik (gransker av slekt med tilknytning til Inderøy, død for noen år siden) skriver i en opptegnelse over folket og gårdene i Inderøy at: Peder Nilsen Hjulstad f. 19.6.1765, gift 1791 med Anne Katerine Pedersdatter Lilleelvedal født 1763. Hans Hjulstad sier i sin bok 'Øver-Hjulstad i Inderøy - gården og ætta 1960 at Peder Nilsen Hjulstad ble gift med Anne Katerine fra Lilleelvedal, men ingen flere opplysninger kommer frem. Presten her i Inderøy har ikke ført noen oversikt over tilflyttede før i 1816.'Jeg mangler dødsdato både på Peder og Anne Katrine.De er nevnt i folketellingen i Inderøy under gården Wudde Aas.(Aas nordre) Om de kan finnes i noen andre folketelliger kjenner jeg ikke til. Hvis hun har kalt opp sine barn etter foreldrene sine er Petter og Ane Marie navn jeg ikke finner i hennes ektemann Peder si slekt. Dette er alt jeg har om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Takk for svar Jan Erik Aas. Jeg har hatt kontakt med Inderøy Museums- og Historielag Slektsnemnda v/Liv Skogset Værdal. Hun skriver: 'Med de kildene jeg har hatt tilgjengelig så langt har jeg funnet lite om hans kone utover det du har referert. Hun er innført under navnet Ane Pedersdatter ved barnas fødsel. Asbjørn Smevik (gransker av slekt med tilknytning til Inderøy, død for noen år siden) skriver i en opptegnelse over folket og gårdene i Inderøy at: Peder Nilsen Hjulstad f. 19.6.1765, gift 1791 med Anne Katerine Pedersdatter Lilleelvedal født 1763. Hans Hjulstad sier i sin bok 'Øver-Hjulstad i Inderøy - gården og ætta 1960 at Peder Nilsen Hjulstad ble gift med Anne Katerine fra Lilleelvedal, men ingen flere opplysninger kommer frem. Presten her i Inderøy har ikke ført noen oversikt over tilflyttede før i 1816.'Jeg mangler dødsdato både på Peder og Anne Katrine.De er nevnt i folketellingen i Inderøy under gården Wudde Aas.(Aas nordre) Om de kan finnes i noen andre folketelliger kjenner jeg ikke til. Hvis hun har kalt opp sine barn etter foreldrene sine er Petter og Ane Marie navn jeg ikke finner i hennes ektemann Peder si slekt. Dette er alt jeg har om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Av innleggene her, kan det virke som om Anne Katrine Pedersdatter ved vielsen i 1791 ble innført som født i Lilleelvedal, men siden jeg nå sitter med en klar kopi av den aktuelle sida i kirkeboka, kan jeg kjapt skrive av følgende innføring fra 1791 (folio 23):10 Sept: Trol: Ungk: og Dragon Peder Nielsen/under Motzfeldt/ med Pige Ane Peders Dr. Cop: 10 Nov: Spons: Peder Qvidstad. Amund Waaset.Her er ingenting som henviser til bosted eller gårdsnavn. Dessverre var det perioder hvor presten i Inderøy 'forenklet' innføringene i kirkeboka en god del....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Takk for svar. Jeg viste ikke at han var dragon under Motzfeldt. Vil det si Det Nordenfjeldske dragonregiment ? Bodde denne Motzfeldt på Brakstad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Om han var tilsluttet Dragonregimentet vet jeg ikke.Har sett gjennom samtlige vielser i perioden 1780-1800, og funnet følgende når det gjelder militært engasjement hos ialt 355 brudgommer:87 var dragoner117 var soldat27 var oppført som 'Landværn'9 var korporal10 var grenader6 var sersjant1 var premierløytnant1 var tambur Minst 258 av 355 hadde altså en militær 'tittel'.I de aller fleste tilfeller er også en militær sjef nevnt, f.eks. 'Ungkarl og Soldat under Major Bull'.De kommanderende offiserer som er nevnt i samme periode er følgende:Major BullMajor BajOberst løytnant BojsenMajor RauchKaptein MejerHoltermann (rang ikke nevnt)Kluver (rang ikke nevnt)Lehne (rang ikke nevnt)Henning (rang ikke nevnt)Brun (rang ikke nevnt)Bjering (rang ikke nevnt)Motzfeldt (rang ikke nevnt) Folketellingen av 1791 viser at Hr. Major von Motzfeldt da bodde på gården Bragstad på Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.