Gå til innhold
Arkivverket

[#23393] Skifteakter for Bergen 1782-1796


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg ser at det nå er lagt ut ny database med register til skifteakter i Bergen. I basen finner jeg bl.a. noen personer jeg arbeider med, men stusser på den skrivemåten som er brukt. Det gjelder personer som brukt slektsnavnet 'Baade'. I basen skrives navnet 'Både'. Er dette en slurvefeil fra avskriveren eller har det en annen forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Databasen er en temmelig nøyaktig kopi av det gamle kortregisteret. Avskriveren har fulgt bokstaveringene i kortregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det var godt å høre, men såvidt jeg vet, ble ikke bokstaven 'å' innført før på 1900-tallet. Er det da slik å forstå at dette registeret er utarbeidet mye senere enn selve skifteaktene? Eller det faktisk brukt 'å' i stedet for 'aa' allerede på 1700-tallet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi kan nok finne bokstaven 'å' brukt på 1800-tallet - jfr. Edvard Griegs 'må aldrig opføres' om et av sine musikkstykker. Men på 1700-tallet er neppe 'å' brukt. Jeg tar for gitt at det ikke står 'Både' på 1700-tallet, men i kortregisteret, laget ved SAB på 1920-tallet, kan det nok være brukt 'å' både en og fløere ganger. Og det var dette registeret som lå til grunn for edb-versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for tilleggsopplysningene, Yngve. Kanskje dette siste burde vært nevnt i dokumentasjonen?Jeg føler meg rimelig sikker på at navnet Baade ble uttalt med lang 'a' (selvom noen tror at det kan ha vært uttalt med 'å'). Jeg ser for øvrig at navnet Kaas er skrevet med to a-er selv om dette temmelig sikkert er uttalt med 'å'.Er disse skifteaktene like omfattende som skiftene eller er det bare selve delingen som er gjengitt der? Går det an å bestille fotokopi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.