Gå til innhold
Arkivverket

[#23398] Hjælp til opslag i Oslo vedr. FT 1875/1891 Nannestad


Gjest Thomas Ullum Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Ullum Thoresen

HejJeg søger en person som vil hjælpe med at finde min oldefar og hendes mor i folketællingerne i Nannestad for årene 1875 og 1891.De hed Karl Martin Thoresen (Olaussen) (f. 1881 i Nannestad prgj.) og Anne Marie Christophersdatter (f. 1840, i Gjerdrum?).Jeg har nogle få konkrete gårde i Holter sogn som kan være mulige opholdssteder, så det er ikke hele prestegjeldet som skal gennemgås. Hvis du kan hjælpe sender jeg yderligere detaljer.Hvis du har brug for det vil jeg gerne gengælde med opslag i kirkebøger/folketællinger for Sønderjylland (tidl. nordslesvig) i Danmark og i kirkebøger for hele Danmark indtil 1891.venlig hilsenThomas Ullum Thoresen Sønderborg, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Ullum Thoresen

Ja, det overvejede jeg også, men frygtede, at den lange tekst kunne skræmme nogen væk. Jeg ville egentlig have ventet til nogen meldte sig, men her kommer kort hvad jeg gerne vil have set efter:Karl Martin Olaussen blev født 16.2.1881 på Trøgstadeiet i Holter sogn i Nannestad prestegjeld. Forældrene var ugifte Olaus Thoresen og Anne Marie Christophersdatter.Moderen er født 1840. Hun er sandsynligvis den Anne Marie Christophersdatter, f. 1840 Eikeberg/Gjerdrum som kom til prestegjeldet i 1851 med sine forældre Christopher Guldbrandsen og hustru Marthe Hansdatter. Faderen bliver senere husmand på Rovol.En mulighed for at få min formodning bevist kunne være folketællingen 1891.Anne Maries formodede livsforløb:1840 - født på Eikeberg i Gjerdrum1851 - flytter med sine forældre og ene bror til Holter1855 - konfirmeres i Holter og opholder sig på Midt Eg (Eik mellom)1858 - fadder til sin niece Maren Christiansdatter og opholder sig på Brustad1860 - fadder til sin niece Anne Christiansdatter og opholder sig på Rovold1865 - folketælling – ikke fundet1869 - får sønnen Martin og opholder sig på Ukustad1871 - fadder til sin nevø Herman Christiansen og opholder sig på Ånum1872 - sønnen Martin dør på Trøgstadeiet1873 - fadder til sin nevø Karl Martin Christiansen og opholder sig på Harstad1875 - folketælling – ikke undersøgt1876 - fadder til sin nevø Karl Martin Gustavsen og opholder sig på Ånum1877 - får datteren Karen Marthea og opholder sig på Ånum1878 - datteren Karen Marthea dør på Ånum1881 - får sønnen Karl Martin på Trøgstadeiet1891 - folketælling – ikke undersøgt1900 - folketælling hvor hun opholder sig som husholderske/tjenestepige på Eksvad1908 Død på EksvadI 1875 opholdt hun sig sandsynligvis på Trøgstad, Harstad eller Ånum. En mulighed er også hos sin far på Rovolsteiet.I 1891 opholdt hun sig sandsynligvis på Trøgstad eller Eksvad. Karl Martin var på det tidspunkt 10 år og opholder sig forhåbentlig stadig hos moderen.I alle tilfælde forlader hun tilsyneladende aldrig Holter sogn.Jeg forventer selvfølgelig ikke at nogen påtager sig en detaljeret gennemgang af hele Nannestad prgj. men hvis nogen vil se ovenstående lokaliteter efter vil det være en stor hjælp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis du er sikker på at din Anne oppholdt seg på Eksva i 1900, så er det jo ikke noen tvil om at hun er f. i Gjerdrum.har du sjekket bygdebøkene for Gjerdrum? Jeg finner familien på både Eikeberg og på Vang, men, det står ikke noe om at de flyttet til Gjerdrum. I bygdebøkene for Nannestad, står det derimot at Kristoffer Gulbrandsen kom fra Gjerdrum.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Ullum Thoresen

Hej Laila - tak for dit svar.Nej, jeg er ikke sikker på, at det er min Anne Marie i FT 1900 på Eksvad - det er indtil nu kun en formodning. Jeg håber derfor, at kunne finde hende sammen med hendes søn, min oldefar, i FT 1891, og derigennem få fødestedet. Men jeg ved slet ikke om Karl Martin er opvokset hos sin mor. Han kan jo også være opvokset på Rovol hos sin morfar (ham som jeg formoder er hans morfar - Kristoffer Gulbrandsen).Vedr. flytning kan jeg se, at jeg har skrevet det lidt uklart. Meningen er: Familien kom fra Gjerdrum til Nannestad i 1851.Men om Kristoffer Gulbrandsens datter, Anne Marie, f. 1840 i Gjerdrum, og som 1851 flyttede m. familien til Nannestad, er den samme pige som bliver mor til Karl Martin i 1881 i Nannestad ved jeg ikke. Meget tyder på det, og personligt er jeg ikke i tvivl, men jeg er nødt til at kunne bevise det.Da jeg var i Oslo for ca. 5 år siden vidste jeg desværre ikke, at der fandtes en FT 1891 som kunne have givet svaret. Jeg fandt heller ikke noget særligt i bygdebøkene. Jeg kan forstå, at du har bygdebøkene? og jeg vil være dig meget taknemmelig hvis du vil skrive til mig hvad der står om familien - med mindre at der står side op og side ned, så forstår jeg godt hvis du ikke orker det.Med venlig hilsen Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Thomas! Familien er nevnt - under de forskjellige gårdene, ikke med lange avhandlinger, og ikke noe som kan bevise noe egentlig. Selvom jeg og er helt sikker på at du har rett, utfra faddere osv.Nå har Riks/Statsarkivet sin siste åpne dag i dag, pga ombygging. Det vil bli litt mer problematisk å få tak i disse kildene.Men, jeg skal notere meg gårdene, og bestille disse 1891-tellingene neste gang jeg skal på arkivet (I stenge-perioden kan man lese originalmateriale på Oslo Byarkiv, dette må bestilles, og så blir det kjørt ned dit til lesesalen der).Disse gårdene er vel de vi trenger å kikke på: Rovol Eksva TrøgstadLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Henne har nok THomas allerede funnet, Rune, se siste avsnitt innlegg 3 i Lenkeså, jeg er enig med Thomas at han nok har gjort det han kan, og at neste nå er ft 1891Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Ullum Thoresen

Hej Rune Jeg udelukker intet på nuværende tidspunkt og har derfor også noteret mig den Anne Marie du nævner. Men du skal alligevel have tak fordi du tog dig tid til at hjælpe.Hej Laila Jeg er MEGET glad for dit tilbud om at hjælpe. Rovol, Eksva og Trøgstad er gode bud på opholdssted for Anne Marie og/eller sønnen Karl Martin - for jeg ved ikke om han er opvokset hos hende, hos familiemedlemmer eller en plejefamilie.Jeg har lavet en nyt sammendrag af de oplysninger jeg har, for mine oplysninger har hidtil nok været temmelig forvirrende - undskyld for det. Findes på denne side: LenkeEt andet spørgsmål: Karl Martin er Anne Maries 3 fødsel udenfor ægteskab, altså hendes 3 lejermål. Hvor alvorligt så man på den slags i 1880erne? Jeg spørger fordi der som anmærkning står: '16 Mai meldt Sorenskriveren'. Vi har ikke dette ord på dansk - svarer det til politiet?Er Trøgstad og Trugstad det samme? Venlig hilsen Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.