Gå til innhold
Arkivverket

[#23409] Gården Hamrun i Rennebu og forbindelsen mot Follo i Orkdal


Gjest Gjertrud Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg

I Orkdalsboka b.III s 69 står det at Ole Engelsen Hamrun d.e. og Ole Engelsen d.y. kjøpte gården Follo i 1755 for 1250 rdlr. Senere, i 1782 'skøyter Ole Engelsen og sonen, Engel Olsen, 1 sp. til kammerråd Wahl for 2199 rdlr.'Har noen opplysninger om disse Ole Engelsene fra Hamrun og om denne gården?Er denne Engel Olsen den samme Engel Follo som ifølge Gardtales i Orkland blir gift med Anne Eriksdatter Blekkan, senere Ane Monset(Framigard Monset) og foreldre til Mette Bortstuggu Monset g.m. Ingebrigt Andreasen Monset f. 1776 ??På s. 356 b. III i Orkdalsboka om gården Asbøl står det '... garden seld til Johannes Johnsen for 250 rdlr. og i 1782 til sonen, Ole Johansen, for 300 rdlr.' 'I 1800 selde Ole Johansen garden til svogeren sin Ole Olsen Follo...' 'Ole var født i 1758, kone Siri Andersdtr. i 1763.'Er det slektskap mellom den første Engel Olsen Follo og denne Ole Olsen Follo?? Kan dette være brødre?? Jeg finner Ole og Siri i folketellingene men stusser på at Ole Johansen er svoger til Ole Olsen Follo, da hans kone jo skal være den føstnevtes søster, de har jo forskjellig etternavn? Eller kan Siri være kone nr. 2 og dermed ikke i slekt med Ole Johansen som selger Asbøl-garden videre til sin svoger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ja, Engel Olsen, f. 1749 og Ole Olsen, f. ca. 1758 er brødre. (foreldre: Ola Engelsen Hamrem, f. 1721, d. 1799 og kona Gjertrud Evensdt. Gorset, f. ca. 1725, d. 1809. Ola Johansen (Rektorli) er deres svoger og gift med deres søster Eli Olsdt., f. 1754.Hvis du sender meg en e-post skal du få de opplysningene jeg har liggende på programmet mitt. (Har mere som jeg ikke har lagt inn, men det kan du få etterhvert).Hamran har nok vært en veldig fin går. Det er en helt spesiell følelse å være der oppe. Den ligger ikke langt unna der jeg bor. Gjertrud Evensdt. Gorset kommer fra samme gard som min bestemor, og er nabogarden til den Gorset-garden jeg bor på.Min e-postadresse er: ibjoerna@frisurf.noBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.