Gå til innhold
Arkivverket

[#23418] 'Vivat mein Augentrost'


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Har noen en ide om hvordan man kan finne ut om bakgrunnen for dette glasset? Det er mulig at det er et glass som apotekene har solgt medisiner i. Augentrost er en medisinplante som har vært brukt til mange slags lidelser.Glasset skal være brakt til Salten av en tysker på 1600-tallet. Har prøvd å finne nettsteder i Tyskland der det muligens kunne være opplysninger, men innser at man kanskje bør ha litt bedre kunnskap før man henvnder seg dit. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette ble litt om og men, men bildet vises i det andre temaet. Fikk ikke opp 'Bla gjennom-boksen da jeg prøvde på nytt og måtte lage et nytt tema for å få med bildet. Klabb og babb - dessverre. Takk Kari for tipset ditt. Jeg søkte på hele teksten 'Vivat mein Augentrost' og fikk bare om planten. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hjertelig takk for respons. Motivet på glasset med de to fuglene og det røde hjertet under kan understøtte Barbaras opplysning om at Augentrost også har en overført betydning. Kanskje en omskriving for kjæreste.Glassets historie slik den er gjengitt i Beiarboken kan tyde på at det var en gave fra en mann til en kvinne. Det ville være spennende om man fant ut hvor glasset ble laget og når. Kanskje var slike glass en slags mote en gang i tiden. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Bildet av glasset vandrer sine egne veier i tema 23419. Vet noen hvorfor man ikke får opp 'Bla gjennom-boksen' når man skal svare på innlegg - bare når man starter et nytt tema? Det hadde vært praktisk at denne boksen var tilstede hele tiden.Jeg håper ennå på at noen kan ha opplysninger som kan tid- og stedfeste det blå glasset. Det oppbevares ennå i dag og har nådd en anselig alder - ca 350 år. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk Astrid for opplysnngen. Da er det bare ved første innlegg at man kan legge til et bilde. Da det ikke fungerte slik som jeg er vant til første gangen og jeg måtte gå veien om internett, ble det et nytt tema. Ser at Oldervoll kan mekke dette og det hadde vært fint om han kunne hjelpe meg også slik at bildet kom med. Men det er ingen stor sak og det ser ut til at glasset forblir gåtefullt. Prøver å finne opplysninger i Tyskland siden glasset skal komme derfra. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.