Gå til innhold
Arkivverket

[#23421] Grindheim i Etne. Kan noen gjøre oppslag i Etnesoga bind V s.63?


Gjest Gerd Bovold
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Bovold

På leit etter oldefar: Fredrik Andersson f.1851 i Sverige,g.m. Karen Johannesdatter f. 1853 i Rødenes. Sønn, Oskar - f. i Etne 1990 Dette er ham i 1900: Lenke Vil sette stor pris på om noen kunne gjøre et oppslag i Etnesoga for å se om det er samme personer. Ifølge navneregisteret skal det være bind V s.63 Alt har interesse. På forhånd takk! Mvh. Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er nok samme person, ja. Men f. år for Karen er oppgitt til 1863 i Etnesoga, og de to eldste barna er ikke nevnt. Om Fredrik står det at han 'var rallar som losjerte på Indre Håland eit par år i veganleggstida kring 1890'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Takk til deg, Arnfinn! En ting til,- står Karen nevnt med bare et navn? Hvis fødselsåret i boka stemmer har jeg litt mere å gå på enn jeg hadde fra før. Hva er mest å stole på,- bygdebok eller folketelling? Det er jo 10 års forsjell mellom de oppgitte årstall?! :-) Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det står Karen Sofie i Etnesoga. Om en skal stole mest på fødselsåret i ei bygdebok eller folketelling er det vanskelig å gi et entydig svar på. Ei bygdebok bygger jo på mange kilder i tillegg til folketellinga, deriblant normalt dåpsinnførselen i kirkeboka.Men i dette tilfellet er nok fødselsåret (1863) fra kirkeboka _da sønnen Oskar ble født_ (1890), altså ikke hennes eget. Da kan det både være en feiltolking av forfatteren eller feilskrift av presten/klokkeren. (Helst det siste, pga. at Etnesoga er skrevet av Norges uten sammenlikning fremste spesialist på historisk demografi - befolkningslære - Ståle Dyrvik, professor i Bergen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Nok en gang takk Arnfinn! Kirkeboka for Grindheim i den aktuelle perioden er bestilt,så jeg håper det gir noen svar å bygge videre på i letinga. Er jeg riktig heldig har Fredrik Andersson fortalt presten hvor han kom fra i Sverige og! Mvh. Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.