Gå til innhold
Arkivverket

[#23425] John Normann og Kristine Grønn, Trondheim


Gjest Cato Normann
 Del

Recommended Posts

Gjest Cato Normann

John Normann f. ca 1744 og Kristine Grønn, f. ca 1748 (begge i Trondheim?) g 1770. Hun er datter av presten Grønn og enke etter en James William Colban. John og Kristine fikk 9 barn som jeg har oversikt over i Holmboebøkene. Noen som kan hjelpe med videre bakover? Hilsen Cato Normann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I hht. FS: Foreldre Kristine (1733-1795): Erik Jensen Grøn (1700-1770) og Anne Steffensd. Middelfart (1704-1737). Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cato Normann

Hei John, jeg fant ikke Kristine i FS på annen måte enn at hun er født abt 1748. Du sier hun er født 1733. Kan du gi meg linken der?Cato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Har ikke brukt linken Tommy henviser til. Har problemer med å få lagt inn link. Hvis du går inn på FS IGI og søker på James Williamsen Colban får du opplysninger om Kristine og hennes foreldre. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Beklager, ufullstendige opplysninger. For foreldre til Kirsten søk: FS IGI: Kirsten Erikdatter Grøn, du får opp Erik Jensen Grøn og Anne Steffensdatter Middelfart. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jon Nilsen Norman f. 1716 Elgsnes, Troms d. 1804. Sønn av Nils Jonsen Norman og Maren Olsd. Grøn. Gift Kristine omkr. 1770. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Anne Steffensdatter Middelfart (1704-1737) - Hennes foreldre er Stephen Stephesen Middelfart (d. 1708) og Maren Henriksdatter Walnum (1680-1715). Marens foreldre er Henrik Walnum, Trondheim (1640-1706) og Birgithe Christophersatter (d. 1711).Erik Jensen Grøn (1700-1770)er sønn av Jens Olsen Grønn og Aleth Pedersdatter.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Uten å være klar over det havnet jeg i blant mine egne aner, Ole Henriksen Walnum (1685-1737) giftet seg med Maren Benjaminsd. Dass (1700-1789). Enkelte ganger lønner det seg å være nysgjerrig. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cato Normann

Vedr. nr. 23425 John Normann og Kristine Grønn, Trondheim. Informasjonen fra John O. Svenning,Trondheim 12.08 (7) var veldig interessant. Er det en kilde her som kan jobbes videre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Opplysningene om Jon Nilsen Norman og foreldre er hentet fra FS IGI. Søk på: Fornavn: Jon. Etternavn: Nilsen Norman. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Til Cato: I det første innlegget i denne debatten omtaler du 9 barn av John og kristine. Jfr. debatt 32223: Hvem er de ni barna? Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Hei,en av mine slektninger i hadsel het Mette Martina Mortensdtr. Grøn, hun giftet seg med Nils Pedersen Strøm f. 1752 på Hitra. Faren er Morten Grøn, f. ca 1727. Hører disse til denne slekten ?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørjan - dette var spennende! Jeg stiller deg noen spørsmål i debatt nr. 32223: Hvem var Andreas Fenger Grøn (1841-1912). Dette for å holde diskusjonen om akkurat dette samlet. Kan du kikke der? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Kåre Solberg

Kjeld Bugge gir i ”Omkring en slekt Grøn” NST XIX, hefte en omfattende oversikt over det jeg har kalt lofotenslekten Grøn, og som Kristine Grønn (f. 1733) tilhører. Mange av de genealogiske opplysningene ligger på Lenke, men NST-artikkelen gir et vell av tilleggsopplysninger og resonnementer ut over dette.I (1) heter det at Kristine Grønn var datter av presten Grønn. Bugge skriver derimot at Erich Jensen Grøn var nordlandshandler som sin far. Også begge hennes menn James William Colban og Jon Nordmann tituleres som dette. Så vidt jeg kan forstå hadde alle disse slektene handelsborgerskap og handelshus i Trondhjem, mens den lokale virksomheten ble drevet fra handelsutposter, ”borgerleier” i Nordland. Grøn-familiens borgerleie lå i Balstad i Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.