Gå til innhold
Arkivverket

[#23435] Utvandret til Amerika 1878 fra Oslo


Gjest Lill Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Hansen

Leter fremdeles etter min tippoldefar:Ch/Kristian Engebretsen f 1852 i Sør Fron.Kristian Engebretsen og Georgine Johannesdr g 7.11.1876 i Sør Fron.Etter å ha lest fra bygdeboken oppdaget jeg at utflytningslistene ikke er fullstendige.Lette da i emigrantene fra Oslo(de fleste utvandret derfra )2.8.1878 utvandret en Christian Engebretsen(Krogh),destinasjon Manstown Minnesota.Han står som ugift? arbeider.Under han er oppført Jørgine Johannesdr gift med dest. Chicago III.Begge har bosted Fron 25 år (som stemmer med alderen) og reiste med Albion.Håper jeg har funnet de rette folka,for i Norge er de sporløst forsvunnet.Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

For å gjøre det litt metodisk:Folketellingen i 1865:Kristian Engebretsen hos sine foreldre på Krokum i Sør Fron, Skurdals [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60519.wc2&variabel=0&postnr=160&fulle=true&spraak=n>LenkeFolketelling i 1875: Kristian Engebretsen bor fortsatt hos sinde foreldre på Krokum: Han er oppført med yrke Skomager: Og fortsatt ugift. Lenkefant flere Georgine Johannesdatter i folktellingen 1875, så da må vi se på giftermåletPå familysearch finner jeg, som du har oppgitt: Georgine Johannesdr og Kristian Engebretsen Marriage : 07. nov. 1876 Sor Fron, Oppland.Noe som KAN være interessant er en Christian Engebretson som også dukker opp på SSDI med fødelsdato 19. juli 1894 Death: feb. 1969 Det ser ut for meg at vedkommende er født i Minnesota. Men dette KAN være et blindspor... Nå.. tilbake til emigrasjonen til Kristian EngebretsenHer er den du fant: LenkeHer står det at Christian er ugift og at han er 25 år. Det vil si at han skal være født i 1852/1853Under står Jørgine Johansen med G i Stand-kolonnen, så det kan nok se ut for at dette er dine!Her står det at Jørgine er 25 år, så da er vel det mest sannynlig dette som er 'din' Georgine' i FT 1875: ( Barlund, Sør Fron) Lenkedet er også med en sønn, Emil. Har du funnet han i Kirkeboken i Sør Forn?Hvis de reiste over i 1878, bør de jo finnes i den nærmeste census som er 1880. la oss se...JESS!!I Rothsay, Wilkin, Minnesota finnesChristian Craegh self married, male, W, age: 28, Bp: Nor, farmer, nor, norGene Crageh wife married, female, w, age: 27, bp.,nor, keeping house nor, norEmeul Crageh son single, male, w, age: 3, bp: nor, nor, norJohn Craegh son single, male, w, age: 4M, bp: MN, nor, norOlof Craegh brother ( bror til Kristian? ) singel, male, w, age: 20, Farmer, nor, nor jeg vet ikke om denne linken virker: Lenke Men det står: Family History Library Film:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Tusen takk for disse opplysningene.Har dessverre ikke sjekket kirkebøkene for Sør Fron. Kristian Engebretsen er min tipptippoldefar som fikk en uekte sønn Even (min oldefar)i 1876.Må finne ut om det er riktig Kristian ved giftermål,har kun brukt FS og folketellingene.Det hadde vært supert om jeg endelig har truffet rett person.Spennende!!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Lill!Opplysningene er fra nettet, så de må jo naturligvis dobbeltsjekkes.Det største usikkerhetsmomentet er egentlig om den Christian Engebretsen som emigrerer i 1878 ( som du har funnet) er den rette.Men hvis han har fått Emil med Georgine, så kan du jo minimere usikkerheten.Så enten må du se selv i kirkeboken, eller få biblioteket til å bestille for deg, eller få noen til å sjekke for deg.Lykke til videre!( hvis jeg har noen feil i min tankegang når det gjelder Kristian og Georgine så er jeg åpen for korreks! )TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Lill.Jeg klarer ikke å slippe denne jeg..Hvis vi nå antar at vi har funnet den korrekte Christian med familie, så har jeg funnet en Christian Engebretsen fra R. Wilkin, Minnesota på en Land Patent: [url="http://www.glorecords.blm.gov/PatentSearch/Image.asp?Accession=MN0940%5F%5F%2E170&Format=SmallGIF&Page=1&Index=1&QryID=44486%2E11>LenkeJeg er litt usikker på hva som beskrives her, men det kan sikkert noen hjelpe deg med.Her er beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Gina Krogh er å finne i Minnesota census 1900 i Tanberg Township, Wilkin County. Hun er enke, har født 10 barn som alle er i live. (Bl.a bor sønnen Emil fortsatt sammen med henne i 1900).I census 1910 bor hun samme sted. Fremdeles enke. Sies da at hun har født 11 barn og at 9 er i live.Gina dør i Wilkin County i 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Så mye informasjon!Hva dere kan.Har ikke vært så mye borti slekt fra Amerika.Kun funnet en som dessverre døde for 3 år siden.Hva med min mulige tipptippoldefar? Han døde tydeligvis før 1900.Hvis dere har funnet konen kan ikke han være langt unna?Jeg er helt 'grønn',takker så mye for deres hjelp.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Det ble kanskje for mye på en gang?Det vesentlig punktet er det jeg nevnte i innlegg nr. 7.Hvis Georgine og Christian får sønnen Emil før de emigrererer, så er det nok de som du har funnet. Bare vær oppmerksom på at i emigrantprotokollen så står det at han er 1 og 1/2 år , dvs. midt 1876, mens det i folketellingen og på 'deathcertificate ' ( beklager dårlig engelsk!) hans står det 1877.En annen ting. De opplysningene om Gina og Emil som jeg tok fra MHS sin database, kan bestilles. På de papirene kan det stå mer om famile og bosted og lignende.F.eks. på Gina sin, kan det stå om når Kristian døde.Så jeg anbefaller deg å bestille dem. Det kan du gjøre over nettet.Nettadresse: http://people.mnhs.org/dci/ Finn fram de du skal bestille ved hjelp av søkeskjemaet, og trykk order...Da kan du kanskje også finne fram til Christian.Ellers anbefaller jeg deg å legge inn et tema på den rootswebadressen jeg ga deg med en komprimert versjon av all informasjonen du nå har og til slutt spørre om noen har ytterligere informasjon om denne familien.Et spørsmål: I 1880 sto det oppført en Brother Olaf. Er det broren til Kristian i 1865? Han som heter Ole? Han står oppført med 6 år, men i 1865 er det en 'tellefeil' slik at det ofte er 1 års feil ( man regnet hvor gammel man skulle bli..)Har du funnet Ole utvandret?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiBroren til Kristian er født i 1860,dvs 8 år yngre.Prøver nå om jeg kan finne han utvandret. skal også sette inn en etterlysning på Rootsweb.Fant mye interessant om Fergus Falls på nettet. Det som stod i originalen på 'Land patent' var ganske utydelig.Prøver meg videre og takk igjen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Emil f. 12.07.1877, døpt 07.10.1877 i Sør-Fron kirke.Foreldre: Inderst Kristian Engebrethsen Krokum og hustru Georgine Johannesdtr. Han 25 år, hun 23.I utflyttingslista i ministerialboka for Sør-Fron står det at 'gift Mand' Kristen Engebrethsen Krokum emigrerte til Amerika. Dato 02.02.1877. Det står også noe mer, men har ikke klart å tyde det. Kanskje noe om at reisen ble utsatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.