Gå til innhold
Arkivverket

[#23439] Sigrid Steinarsd. Tingvoll g. Gagnat


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Sigrid Steinarsd. Tingvoll ble i 1691 gift med Ole Eriksen i Nistua på Gagnat (f. 1667.) Deres førstefødte Anders var født i 1692, så Sigrid var vel født omkring 1670.Men hvem var faren, Steinar (Tingvoll?)?Den eneste jeg finner som kan være i nærheten ndg. alder, er en Steinar Hansen som ved manntallet for 1666 er oppsitter på garden Brekken på Vågbø. Men hvordan skulle da Sigrid ha fått etternavnet Tingvoll?Har gått gjennom garder og plasser i og omkring Tingvoll (garden) hos Hyldbakk. Men uten hell. Er det noen som har bedre greie på dette? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, sann. Det var ikke verst. Og det som du oppfatter som 'rot' (Fiosey), leser jeg som Fjøseid. Så langt unna selve Tingvoll hadde jeg ikke lett. Men Hyldbakk (bd. 3, s. 516) forteller om en Steinar som var bruker av Nistua på Fjøseid. Han var død ved folketellingen i 1665 da enka var oppført. Denne Steinar hadde ifølge HH en sønn, Arne, f. 1643. Men det må nesten være samme Steinar som er oppført som far til Sigrid i 1663. Og noen annen Sigrid som passer, ser ikke jeg i IGI. Men hvorfor kalles hun 'Sigrid Tingvoll' tro? Det lurer jeg på. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Hyggelig at det kanskje hjalp. Tingvoll er nok bare 'slengt på' som godt mål, hun er jo født i Tingvoll sogn, Tingvoll prestegjeld. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.