Gå til innhold
Arkivverket

[#23441] Søker opphavet til Lillerud-slekten i Gausdal


Gjest Frode Lillerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Lillerud

Jeg søker informasjon om mine oldeforeldre og tippoldeforeldre på min morfars side.Min bestefar, Einar Lillerud (f.1911 Vestre Gausdal -d.1989), er etterkommer etter Hans Lillerud (f.1864) og Marie Blistil (f.1874, Østre Gausdal). De bodde antagligvis på gården Lillerud i Gausdal, og hadde rundt 3-5 barn.Jeg har i søk på nettet funnet Amund Lillerud (f.1832), som da kanskje kan være Hans sin far, men vet ikke det sikkert.Er det noen som har mer info om disse, eller kan peke på steder jeg kan lete? Jeg har hovedsaklig sett på digitalarkivet.uib.no. Lillerud-slekten er ikke spesielt nevnt på www.familysearch.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Forsøk å søke på FS med Hans Amundsen, gir deg to resulter 1864. Kanskje noe å se nærmere på. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arild Andersen

Jeg ser at min oldemor Kristine Magnussen het Lillerud før hun giftet seg. Se mitt innlegg om Johan Magnussen 1914-1944, innlegg nr 40388. Der finner du bilde av Dåpsboken på sykehuset, og navnet Lillerud. - Kanskje hun er i familie med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Arild. Jeg kikket såvidt på innlegget ditt, og tror det står Sillerud som etternavn på Kristine. Men, det kan godt hende jeg tar feil.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Hei Frode. Du finner Hans Amundsen født 1864 på Lillerud i 1875-folketellinga, der han bor sammen med foreldrene Amund Hansen født 1832 i Vestre Gausdal, og Marit Thoresdatter født 1838 i Etnedalen, Farmora Anne Andersdatter født 1804 i Svatsum bor der også.Den samme familien bor i 1865 på Snertingdalslaaget i Svatsum.På Familysearch finner du en Amund Hansen født 2. juli 1832, foreldre Hans Tronsen og Anne Andersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Og i 1875 finner du også på en plass som er kalt Blidter (men som ut fra plasseringa i folketellinga ser ut til å være en plass under Li, så det ville ikke overraske meg om det er feil avskrift for Blistil) en Maria Evensdatter født 1874 med foreldre Even Poulsen født 1838 og Mathia Simensdatter født 1843. Ihvertfall finner du det samme ekteparet under Blistil i folketellinga av 1865. Foreldrene til Even skulle da bli Poul Larsen Blistil og Anne Hansdatter (Skjervsveen?)Du vet vel forresten hva navnet Blistil kommer av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.