Gå til innhold
Arkivverket

[#23444] Jon Olsen og Inger Haldorsdtr.


Gjest Magne A. Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne A. Larsen

Jon Olsen, også kalt Jan Olsen Mortensen, ble viet til Inger i Nykirken 17 aug 1788. Alle 4 barna ble døpt i DK (Domkirken) i tidsrommet 10 mai 1789 til 26 jan 1806. De bodde da i rode 10-114. Både Jon og Inger var inflyttere til Bergen. Er det mulig å finne 'Inflyttingsattester' på dem som viser deres fødested? For Jon er fødested oppgitt til Kar(m)sund, men han finnes ikke i relevante Bygdebøker fra Karmøy kommunene, eller Tysvær. Dersom Karmsund prosti dekket Skjold/Vats da han ble født ca 1756 så finnes det der en aktuell kandidat. Inger døde i 1810 fra flere mindreårige barn. Hva hendte med disse i oppveksten, og ble det holdt noe skifte etter henne? Når og hvor døde Jon? Se også Arkivforum 21208 og Brukerforum 20558.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jon Olsen er ført som matros i ekstrarullen for Bergen 1809-1840. Han står under nummer ER 10o (Ekstrarullen 10. rode bokstav o). Der står det at han var født i 1752, og at han het Johan Olsen Morseim, født i Karmsund. Kan Morseim være Moksheim i Torvastad? Han står i rullen fram til 1817: 'efter opg. af dennes Søn død for fl. Aar siden'. Sin siste tur som matros gjorde han i 1812. Og i merknadsfeltet står 'John Olay Ols. anmeldt at være død 1813' - som muligens betyr at det var sønnen John Olay som meldte ham død i 1813. Dessuten står det at Johan Olsen hadde'Skade i Høyre Øye'.Sønnen John Olay Olsen gjorde mange turer som sjøfarende (HR 10J3), men i 1822 ble også han meldt død.Sønnen Haldor kalles i rullene Haldor Martines Jonsen. I likhet med far og bror var også han sjøfarende (HR 10U1), men han ble permittert til å reise fra Stavanger i 1827, og ble senere meldt å reise fra Christiansand. Han ble slettet av rullen i Bergen 12. mars 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Dersom det er meint Moksheim i rullene, finn eg berre ein mogeleg kandidat til far i bygdeboka: Ein nokså ukjend Ola Olson som var husmann eller innerst på Moksheim og i alle høve hadde tre ungar fødde på 1750-talet - men ingen av desse heitte Jan eller Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magne A. Larsen

Stor takk til alle som har bidratt til å kaste lys over gåten Jon Olsen. Men, i tidsrommet fra født ca 1752 til vielsedato 1788 så er han blitt søkk borte for meg. Kirkebøkene for Torvastad (Morseim/Moksheim?) begynner 1753. Jeg har gått igjennom alle relevante bygdebøker, og hele Sjæleregisteret 1758 for Rogaland, men finner ingen som får noen klokker til å ringe. Er det mulig å finne ut når han evt kom til Bergen? Kan det faktum at han var sjømann/matros gi noen ledetråder? Siden jeg tilsynelatende har kjørt meg grundig fast så setter jeg pris på alle tips eller ideer om hvordan jeg kan komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Magne A. Larsen

Jeg klarer ikke å legge ned dette temaet, men er stadig like søkende. Iflg. Folketellingen 1801 for 1301 Bergen er Jon Olsen 45år. Det skulle tilsi at han var født 1856/57. Men iflg. ovenst (2) har han oppgitt fødselsår 1752. Alle tenkelige kandidater fødti tidsrommet 1750-60 er grundig sjekket ut, ref Sjælereg. 1758, alle aktuelle bygdebøker mm. I tillegg har jeg kjørt kryssjekk på alle tenkelige kandidater i Familysearch; Birth/Death osv. i aktuellt tidsrom i hele landet. Jeg har sjekket alle potensielle fedre i Rog. og Hord. som heter Ole Mortensen og Morten Olsen. Dette var tydeligvis et feilspor. Likeledes er sannsynligvis Morsheim/Moksheim et feilspor. Jeg sitter da igjen med en eneste kandidat; Jone Olsen født 1756?/57 av foreldrene Ola Jonsen på Vestvoll og Elisabet Sakariasdtr. Vestvoll ligger i Vats, og jeg håper dette lå under Karmsund prosti på dette tidspunktet. Jone Olsen var i live ved arveskifte etter faren 1775, men er deretter søkk borte. Er der noen som kan hjelpe meg med å enten bekrefte eller avkrefte at disse er samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne A. Larsen

Jeg undres om en velvillig sjel, som har tilgang til kirkebøkene, kan gå inn og sjekke navn etc på forlovere/vitner til vielsen i Nykirken 17 aug. 1788. Alle barna er døpt i Domkirken; Marthe Kristine d.mai 10 1789. Carl Olavus d. juni 28 1792. Jon Olaj d. mai 05 1796. Haldor Martinesen d. mars 11 1803, og Mons Gurinius d. jan. 26 1806. Jeg ville satt stor pris på om noen kan sjekke navnene etc på fadderne, eller er der en måte jeg kan finne disse sjøl her ute i havgapet. Jeg har fremdeles et håp, om enn spinkelt, at der et eller annet sted finnes en ledetråd som kan bekrefte/lede til Jon Olsens fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.