Gå til innhold
Arkivverket

[#23445] Søker opphavet til Hansen-slekt i Fredrikstad-området


Gjest Frode Lillerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Lillerud

Søker informasjon om slekten på min farfars side.Min farfar var Erling Hansen (f.1907 - d.1971). Han var gift med Karoline Louise Olsson(?)(f.1905 - f.1986).Erling hadde 6 søsken. Olaf H Hansen, Martha, Arnt Hansen, Jens Hansen, Dagny og Olga.Jeg tror Erling sine foreldre var Emil Hansen og Anna Emilsen (Olausen), men har ikke sikre spor.Følgende har jeg også blitt hintet om, men veldig usikker på disse personene: Hans Magnussen Haugsten (ant. far til Emil Hansen) og Anne Marie Olsdatter (gift med Hans M. Haugsten??) Om disse stemmer så er det mulig at Magnus Hansen og Oleane Andersdatter er foreldre til Hans Magnussen Haugsten.Foreldrene til Anna Emilsen (Olausen) vet jeg ingenting om, men håper å finne mer info om. Regner med de kommer fra fredrikstad området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Frode!gjør først et 'foreldresøk' på Hans magnussen og Anne Marie: FS/IGI:Hans Martin Hansen døpt: 07. oct. 1860 i Skjeberg Foreldre: Hans Magnussen og Anne Marie Olsdr.Emil Hansen F: 25.09.1863 dåp: 11.oct 1863 i Østre fredrikstad Foreldre: Hans Magnussen og Anne Marie Olsdr. Andrine Olava Hansen døpt: 26. dec 1857 i Skjeberg Foreldre: Hans Magnusen og Anne Marie Olsdr. Prøver å finne brylluppet til Hans Magnussen og Anne Marie Olsdr:FS/IGI: Hans Magnussen og Anne Marie Olsdr. Marriage: 18. sep. 1857 SkjebergDet står ikke noe om foreldre eller fødselsdato.Prøver å finne dem i FT 1865:9 i Østfold som heter Hans Magnussen. I Borge finnes familien ( til da) på Hougsten (eller Haugsten) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60113.wc2&variabel=0&postnr=178&fulle=true&spraak=n>LenkeDer står det at Hans er 34 og Anne Marie er 35Nå skal vi se....For FT 1900 Hans Magnussen bor fortsatt på Haugsten, men har giftet seg på nytt med Oleanna Mathisd. LenkeDe har fått en sønn som heter Olaf hans. F: 1887. Her er Hans sin fødselsår oppgitt til å være 1833Ettersom vi har Emil Hansen sin fødselsdato, klarer vi å snevre søket betydlig: Her har vi at Emil med hustru Anna bor i Bjergsgate i fredrikstad. LenkeHan står oppgitt med 5 barn: Olaf, Martha, Arnt, Dagny og Jens. emil er oppgitt til å være Kjelesmed.Konen Anna står oppført som født i Tune i 26.01.1867.Tilbake til FS: Det finnes flere aktuelle kandidater... hmm.. Her må du nok i kirkeboken.Først bør du kanskje sjekke om du finner Emil og Anna sitt bryllup, så du får vite om hun heter Hansen til etternavn.Tilbake til foreldrene til Emil: Hans Magnussen...Finner han ikke på FS, men du har jo dato og at han er født i Skjeberg. Da er det bare å låne den aktuelle Kirkeboken.Emil sin mor het: Anne Marie Olsdatter skal være født i Borge, og død før 1900La oss se...På FS/Vital Records finner jeg ei Anne Marie Olsdatter F: 16.dec 1831 døpt: 26.dec 1831 i BorgeFar: Ole Larsen Mor: Anne Eriksdr.Etter et foreldresøk får jeg:Lovisa Olesdatter F: 07.02.1825 Borge døpt: 13.02.1825 Borge Far: Ole Larsen Mor: Anne Erichsdr.Erich Olesen F: 02.05.1827 Borge døpt: 13.05.1827 Borge Far: Ole Larsen Mor: Anne Erichsdr.Anna Maria Olesdatter F: 13.11.1829 Borge Døpt: 29.11.1829 BorgeFar: Ole Larsen Mor: Anne Erichsdr. Alle disse dataene må jo dobbetlsjekkes mot kirkeboken, for det kan være en annen familie.FS/Vital Records. jeg finner en Ole Larsen og Anne Erichsdr. gift 29.10.1824 i Borge. Ole er oppgitt til å være 28 år ved giftermålet, og født i 1796 Samme er Anne Erichsdr. Hvis vi tror at de kommer fra Borge begge to, så finnes det en Ole Larsen på Grimstad i FT 1801 i passende alder: Lenke Og ei Anne Erichsd. på plassen Heidenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei igjen Frode!Jeg kom til å tenke på at du kanskje ikke er klar over hva FS står for.Det står for Family Search og har følgende hjemmeside: http://www.familysearch.org/FS/IGI er noe mindre bra kvalitet en FS/Vital Records, men alt som kommer derfra må nok tas med en en stor klype salt, og sjekkes mot de aktuelle kirkebøkene. Men jeg håper at jeg har satt deg nogenlunde på spor?Og kanskje gitt deg en fremgangsmåte for å finne andre? TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Lillerud

Hei Torunn!Dette var jo helt supert! Masse bra informasjon jeg kan jobbe videre med!Jeg har brukt FS litt, men ikke som foreldresøk, da kom det jo masse ekstra informasjon.Må man fysisk til kirken for å kikke i kirkebøkene? Eller oppbevares de et annet sted?Tusen, tusen takk for alle tips og faktaopplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei igjen Frode.Jeg tror at alle kirkebøker i hele Norge er mikrofilmet. I allefall mesteparten. Gjennom ditt lokale bibliotek kan du bestille de aktuelle mikrofilmene ( de hjelper deg med hvilke du skal bestille).Hvis ditt lokale bibliotek ikke har mikrofilmapparat, eller du ikke har tilgang til det på andre måter, må du til Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo eller det Statsarkivet som er nærmest deg.Se : Lenke Som du ser her er det mye du kan se i for å finne de du leter etter.Dødsfallsprotokoller f.eks. forteller kanskje om hvilke arvinger og hvor de var på dødstidspunktet til en person som er død.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.