Gå til innhold
Arkivverket

[#23446] Søker opphavet til Hansen-slekt i Østfold, immigrert fra Sverige rundt 1896


Gjest Frode Lillerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Lillerud

Søker informasjon om slekten på min farmors side.Min farmor, Karoline Louise Hansen (f.05.07.1905 - d.1986) er datter av Anne Marie Hansen(Olsen)(f.1886) og Johan Albert Hansen(f.28.4.1881). Trolig er Karoline født i Moss.Karoline Louise hadde 6 søsken. Walter Hansen, Willy Hansen, Hans Hansen, Solveig Larsen, Lilly Johannesen og Majen(?).Johan Albert Hansen skal ha vært 15 år da han flyttet fra Sverige til Østfold i Norge. Trolig i nærheten av Moss. Foreldrene hans var trolig Karoline og Hans Hanson (yrke;skredder).Kona til Johan var Anne Marie Hansen(Olsen) (f.1886). Hun er trolig datter av Karoline Louise Olsen(Lind)(f.1832) og Alfred Olsen, men her skulle jeg hatt mer sikre info.I tillegg har jeg fått høre at vi skal være i slekt med Sveriges Nattergal, Jenny Lind(f.1820), men vet ikke slektsforholdet. Hun skal ha vært kjæreste med H.C. Andersen.De siste to navnene jeg har fått er Mathilde og Ferdinand. De er trolig søsken av Anne Marie Hansen(Olsen) eller Johan Albert Hansen.Om noen har mer info om denne slekten, eller har tips til steder jeg kan finne mer, så setter jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frode Lillerud

Nå har jeg kommet litt lenger, men mangler fremdeles mye info.Min farmor Karoline Louise Olsen (f.05.07.1905-d.27.10.1986) er datter av Johan Albert Hansen (f.28.4.1881 - d.1972) og Anne Marie Olsen (f.1886 - d.ca. 03.03.1964).Jeg skrev tidligere at Karoline var født i Moss, men jeg tror ikke det stemmer allikevel.Hvertfall Johan Albert, kanskje Anne Marie, er immigranter fra Tanum i Sverige. Johan Albert kom til Østfold i ca. 1896.Anne Marie Olsen hadde en bror, Ferdinand, og en søster, Mathilde.Men foreldrene til Johan Albert og Anne Marie er jeg usikre på. Jeg tror foreldrene til Johan Albert het Karoline og Hans Hanson. Foreldrene til Anne Marie tror jeg het Karoline Louise Lind og Alfred Olsen.Det eneste jeg vet sikkert er at Anne Marie sin mor, Karoline Louise Lind, var kusine til den svenske sangeren Johanna Maria (Jenny) Lind. Jeg har prøvd å kartlegge Jenny Lind sin familie, men har ikke funnet ut om vi stammer etter hennes mors eller fars side.Noen som har noen råtips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.