Gå til innhold
Arkivverket

[#23448] Betydning av tekst i kirkebok. Skjeberg, Østfold


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

Jeg har vært heldig å få hjelp til et oppslag i kirkebok for Skjeberg. Se også tema 21897 innlegg 2.Utdrag fra kirkebok: 'Pig. Berthe Maria Nilsdatter Holt i Ullerød angav som barnefader afsked. Soldat Christoffer Pedersen'.Det er første gang jeg støter på et 'uekte barn' i min forskning og lurer på følgende: hva betyr afsked. i denne sammenheng?Kan det være så enkelt som at han var avskediget fra militæret?? Noen som vet, eller har en ide?På forhånd takk.mvh Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det ER så enkelt. Bortsett fra at vi ikke må legge i det at han fikk 'sparken' slik vi oftest bruker ordet idag - det var mye vanligere at de 'søkte om avskjed' og (før eller siden) fikk søknaden innvilget.Han var altså forhenværende/tidligere soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Tom Askerøi.Tusen takk for forklaringen:-)Dette kan vel øke mulighetene for at han også var hjemmehørende i Skjeberg og omegn.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Hei Laila!Har du undersøkt muligheten for at han kan være fra Borge? Det var endel av fadderne til hans datter som var hjemmehørende der. En eller annen tilknytning til Borge ser det da ut som om de har hatt. Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen M. GrastoNei, jeg har ikke undersøkt Borge ennå.Har i sommer hatt et abonnement på Genline i Sverige for å finne ut mer om han Johan Adolf Skog fra tema 21897, og skal nå begynne med Anne Marie Christoffersdatter.Har bestilt bygdebok og kirkebok fra Skjeberg. Jeg er helt enig, Borge er absolutt aktuelt. Skal få bestilt kirkebøker derfra også. Takk skal du ha:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.