Gå til innhold
Arkivverket

[#23456] Hedvik Johanna,hvor var hun mellom år1876-1900?


Gjest Paul Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Johnsen

Födt 24/04/1876 döpt24/7 samme år.Far:Didrik Johansen Halsos,Mor:Birgitha Karlsdatter,Kilvik.Jeg kan ikke finne henne noen plass fra 1876 til 1900.Da er hun gift og bor i Sneen Melöy.I fölge sl.boken 'Engevikslekta'er hun datter av Hans Olsen Sneen,Men dette kan da ikke stemme?Er det noen som vet mere om dette?Likeledes ,hvor blei det av moren,Birgitha? M.V.H Paul Johnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Johnsen

Takk skal du ha Rune.Jeg viste ikke att de utvandret til Amerika.Dåpen hennes har jeg fra för,det jeg ikke forsto var hvorfor hun under folket.1900 er havnet i Sneen.Likeså hvorfor hun overalt i Melöy benevnes som datter av Hans olsen,Sneen.Har du noen forklaring?Likeså,vet du når hun kom til Norge igjenn og om hun kom alene eller i lag med moren.Mvh. Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Paul. Det var bare tilfeldig at jeg fant henne utvandret.Dersom det er samme kvinnen som er på Sneen i 1900, må hun jo tydeligvis ha returnert til Norge en gang mellom 1882 og 1896.Jeg kan heller ikke finne moren til Hedvig i 1900-tellingen.Hun kan selvsagt vær død i Amerika, men her trenger du nok hjelp av andre som kan eventuelt sjekke det for deg. Jeg vet ikke hvorfor hun sies å være datter av Hans Olsen, eller om denne Hans Olsen på Sneen har noen tilknytning til Sivert Olsen.Hun skulle jo da hatt Olsen eller Hansdatter til etternavn.Jeg tror du må finne ekteskapet mellom Oluf Rafaelsen og Hedvig for å få svar på hva kirkeboka sier om hvem faren hennes var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Johnsen

Hei igjenn! Ja,den som bare viste!Hvor kan jeg få tak i skrifter om giftemålet mellom Hedvik og Oluf Rafaelsen?Kan Oluf ha emigrert til Amerika og der mött Hedvik?Kanske giftet seg der borte?Taknemlig for tips.Mvh. Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

All den tid dere eldste barn i 1900 er oppgitt født i 1896, vil jeg tro de har giftet seg rundt den tiden.Jeg ville ha sjekket kirkeboka for området , både vedr. fødslene for å se hvem som var faddere, og ekteskapet dersom det fant sted i Rødø.Statsarkivet i Tromsø kan kanskje være behjelpelig her om du kontakter de. Eller kanskje der er noen som har tilgang til kirkeboken og som har mulighet til å gjøre et oppslag.Hedvig kan selvsagt ha truffet sin ektemann i Amerika.Deres nyfødte sønn(1900) ble døpt Robert, kanskje et ikke helt vanlig navn i Norge på den tiden. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Johnsen

Hei igjenn og takk alle sammen for hjelpen! Det er nokk mest sansynlig att det er 2 jenter med stort sett samme navn fött 1876 0g 1877 som har blitt forvekslet her.Jeg skal undersöke via lokale kontakter om det kan väre så.Men tusen takk for hjelpen i allefall! Mvh. Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om den siste informasjonen stemmer , så burde man kanskje få sjekket 1900 tellingen i USA om Hedvig som emigrerte i 1882 forsatt var der i 1900.Da er i så fall spørsmålet hvem av dem som er ' din ' Hedvig. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.