Gå til innhold
Arkivverket

[#23457] Trondheimskanniken Anfinn Andersson - Soop?


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Helge Stenseth i 'Den gamle Undredalsætta' gjengir et Soop-våpen, likt tegningen i innlegg 42, men med mer detaljerte blomster, der han skriver: 'Sop-ættens segl etter nyere avtegning - gule ringblomster i rød krukke. Andre versjoner av våpenet viser tulipaner'.Tore, kan du si noe mer om våpenbokutgivelsen - når kommer den og litt mer om innhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er noe med middelalderens adelsslekter og oss 'slektsgranskere', adrenalinet stiger med en gang, og man må begynne å lete, sikkert i håp om å finne egne aner. Jeg er nå litt forvirret, en Per Gjendem har noen artikler (leser annet sted at det ikke er alle som har tiltro til hans forskning, han mener f eks at Lucia Henriksdatter var en Staur og ikke en Bildt) [url="http://home.no.net/pgjendem/artikler/pg_lucia_henriksdtr.htm>Lenke http://home.no.net/pgjendem/tittel.htm , og Anders J Ohnstad (som jeg forstår er bygdebokforfatteren i Aurland) Lenke Lenke har noen. Det handler altså om Sult/Soop og Aurdalsætti og det handler om kong Sverres mor, Gunhild Sult eller Sylte. Så handler det altså om Bildt, Staur, Holck. Kanskje for mye for denne debatten, -ser, som sagt, det har vært oppe i andre debatter, bl a her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Ære være Eriksen, Sollied, Bang og alle andre som har gått foran og vist vei til kilder og tillat seg den friheten å spekulere på indisier, det er på grunn av disse at vi kan debattere bl.a. Soop ætta. Det får være at disse ikke alltid ser ut til å treffe 100% i forhold til nyere forskning, men det kan vel tilskrives slektshistoriens utvikling/fremskritt og ikke mangel på evner.En liten indignasjon: i innlegg 25 siste avsnitt omtales Eriksen i lite flatterende vendinger, medforfatteren av innlegget setter i innlegg 27 frem en påstand som havner i et noe underlig lys etter ordleggingen om Eriksen i innlegg 25.Elias Olsen var vel den som ble innført i listene ved universitetet i Kjøbenhavn i 1599 som Elias Olai Norvagus. Dette skulle da tilsi at han var født ca 1581?Tyri må gjerne ha hatt en nevø som het Elias Olsen, men det kan ikke være Gjertrud som var mora. (da er det faktisk mer troverdig med en jomfrufødsel)---Hans Olsen sogneprest i Bodø hadde en datter Synnøve, kan hun være oppkaldt etter sin farmor?Spørsmålet åpner for at det kan ha vært 2 samtidige Synnøve Soop, eller at Synnøve som var Tyris søster var gift mer enn en gang.---Kan Peder Olufson (Petri Olaii Isogæus) likevel ha vært av Soop ætt?Det er vel mulig at Peder om han var født tidlig på 1550 tallet hadde en sønn f ca 1580? Magnus/Mogens Pedersson Soop (Magno Petri Soepi) kan vel da kanskje være en sønn av ham?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Min våpenbokutgivelse blir egentlig en litt annet debatt enndiskusjonen om Soop. Men utgivelsen vil inneholde fargebilder av våpen fra de norske våpenbøkene fra 1600- og 1700-tallet til ca 1750, i den grad det er overkommelig pris for bildene. Får jeg de bildene fra Det kongelige bibliotek som jeg håper, kan det dreie seg om ca 1000 fargebilder, men da blir en del våpen gjengitt to ganger, noen også tre ganger. Våpenboka i Nasjonalbiblioteket inneholder idag 204 bilder, og foto av disse er allerede bestilt. (Var opprinnelig 210 bilder med 6 av dem er stjålet.) Det dreier seg om våpenbøkene til Ole H Nysted, Ole Bang, Friederich Rostgaard,. Iver N Hirtzholm, T Klevenfeldt, deler av P Kaasbøls og Sandvigs våpenbøker samt en del forelegg, bl a våpnene fra kirker i Oslo, Tønsberg, Stavanger, Trondhjem, Dale, Rikkheim etc samt våpen fra en del herregårder, f eks O, Samsal, Lungegården osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har fått to direkte-epost idag med spørsmål om nærmere informasjon om den våpenbokutgaven jeg har skissert ovenfor. Isteden foreslår jeg at dette temaet, som ligger på siden av ''Soop'' legge si denne debattråden, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg har sett på kannikelisten Lenke som det ble henvist til i innlegg 27. Jeg har prøvd å dele opp navnene og nummerere dem for å få en bedre oversikt. Jeg er alt annet enn sikker på at alle navnene er blitt delt rett.Det er likevel et par navn som synes å kunne settes i sammenheng, nr 10 Olaj Anphinus og nr 51 Amphion Olai f: Soepius.Så blir spørsmålet om Olaj Anphinus er registrert andre steder, og om han kan settes i sammenheng med slektsnavnet Soop.Jeg ser også at den antatte Peder Olufsson Soop også her er registrert med Petrus Olaj Jsogæus (nr 42)I tillegg ser jeg Stephanus Olai (nr 38), og undrer meg på om han kan være far til Kjersten, kona til sognepresten i Bodø Hr Hans Olsen. Kan Stefan også settes i forbindelse med Olaj Anphinus, som sønn av denne? Da trenger i så fall ikke Hr Hans i Bodø å være av Soop-ætta.--LISTA, som ikke er spesielt godt merket med årstall i begynnelsen.: Anno 1558: ” spesielt oppsett med div. innrykk m.m.01 - Canutus Henricj archidiaconus subscribit manu propria Henricus02 - Nicolai Nicolaus03 - Siguardi Siguardus04 - Petrj Siguardus05 - Eschilli Ellingus06 - Petrj Olauus07 - Andree Solle Siguardus08 - Amundi Petrus09 - Autleuj Michael10 - Olauj Anphinus11 - Andree Cornelius12 - Nicolaj: Christophorus13 - Henricj Guld.14 - Laurentius Nicolaj.15 - Siguardus Simonis.16 - Petrus Holtenius17 - Petrus Olauj18 - Henricus Olaui19 - Kilianus Gaas.20 - Olauus Andreæ.21 - Torbernus Brat:22 - Michael Siguardj23 - Hugo Laurentij,24 - Christophorus Siguardi25 - Johannes Siguardj26 - Richardus Adriani:27 - Georgius Olauj.28 - Christiernus Michaelis.29 - Iohannes Iohannis30 - Laurentius Pascha:31 - Nicolaus Georgij,32 - Nicolaus Georgij Suenb.33 - Joannes Andreæ:34 - Iohannes Petrj35 - Johannes Magnus Ns.36 - Christiernus Michaelis.37 - Laurentius Clementis[ob: 16338 - Stephanus Olai39 - Canutus Iohannis40 - Joannes Nicolaj41 - Iohannes Andreæ.Ao 91. 17 Martii.42 - Petrus Olaj Jsogæus.[ob: 1619.343 - Patricius Theodoricj, Ao 95[ob: 1620344 - Samuel Laurentij45 - Laurentius Petri Lessø46 - Martinus Beronis F: Nidros:47 - Magnus Johannis, past. eccl. cath.forts. av spesielt oppsett med div. innrykk m.m.48 - [super:3 Isahac Gronbeccius Coagius[ob: 1617.349 - Petrus Holk Michaëlisf. Ao 97.50 - Daniel Petri Nidrosiensis. [1606351 - Amphion Olai f: Soëpius.52 - Aggæus Martinj Scanus (1)60053 - Petrus Ivarus Borrichius 1600.[ob. 1627.354 - Henricus Andreæ.55 - Olaus Nicolaj56 - Magnus Laurentius Jemptilandus 1611.[obiit pastor in Schoegn. 41640.3[ob. 1629 26 Dec: 357 - Andreas Christiani58 - [superint: Jacobus Georgii Arøensis. 1618.[abiit 1622:3Anno 1619[ob: 1635.359 - Laurentius Holgerj.60 - Andreas Erasmi Ao 1620.[ob: 1629.361 - Johannes Severini62 - Superint: M: Petrus Schielderup. 1622:5 Anno 1627. [obiit 7 Dec. 1660.3[dimittitur ob senium 1642, obiit 1646.363 - D. Michael Wilhadii Malm: 1629.64 - Mentzerus Christophori Nid: 1629.[fatis concessit 16563[fato defunctus est 9 Dec. 1657.365 - D. Georgius Petri Schielderop. 1635.66 - D. Augustinus Jani. Ward. 16306[animam Deo reddidit 24 Dec: 16573[vitam cum morte commutavit17 Jan: 1657367 - Superintend: M. Ericus And: Bredal:68 - D. Nicolaus Petri Schield: 164116427. [in Domino obdormjvit 3 Oct. 16523 “--MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.GLEM LISTA... under nummereringen skjedde det mere feil enn det jeg trodde var mulig.... nummrene havnet mellom for og etternavn...MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.